Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-06-13, 17:54   #31
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard

Klokt sagt av ovanstående talare! Jag behöver inte ens säga något mer än det!

Uktrainsim.com är inte värt sina pengar för att tanka fritt då jag får samma hastighet med som utan betalning!(brukar ha ungefär 2.00Kbit/s)

MVH: Olaf "vr98olli" Lindström
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-13, 18:12   #32
knebert
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Fredrik

En sak jag inte rikigt är med på är följande:

En del är villiga att betala för att bekosta en självkostnads-CD + porto. Låt säga att cdn kostar 50-60 kr med porto, vadderat kuvert och allt. Det blir då en ganska dyr affär jämfört med att betala 220 kr per år och kunna tanka hur mycket man vill med högre hastighet oavsett tid på dygnet från train-sim.com.

Efter 4 självkostnads-CD har man alltså förlorat på det jämfört med att om man skulle betala för att få fri tillgång till train-sim

Jag är väldigt nyfiken på att höra en förklaring varför man tycker det kortsiktiga tänkandet är bättre

Hej!

Ja det var jag som skrev att jag gärna kan betala ett självkostnadspris för att få hem prylarna. Men så skrev du att det blir dyrt i längden om man då skall betala de summorna. Tänk på att jag och en massa andra som sysslar med detta sitter med modem och det är pinsamt att sitta och ladda hem en simpel pryl på ett par mb, vilket tar en j...a tid. Så därför anser jag att de som är villiga att ladda hem prylar är jag villig att betala 50-60 kronor till. Jag tänker då inte betala 220 :- eller vad det nu kostar för att ladda ner en massa från diverse siter, när man ändå inte kan utnyttja det. När ni skriver att det handlar om höga summor för ett självkostnadspris tänk på oss som sitter med modem!!!!!! Alla i Sverige har tyvärr inte fått bredband och det kommer att ta tid innan alla har det ochså.

MVH Kenneth

PS Rätta mig gärna om jag har fel, jag tål kritik....DS
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-13, 18:39   #33
Fredrik
Admin & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

UK-Trainsims målgrupp med deras betaltjänst är kanske inte de som sitter på modem utan de som vill kunna köra snabbare och som har tillgång till bredband. Jag vet ju själv ju segt det kan gå från t.ex Auran om man inte har firstclass. Om jag nu har bredband och vill kunna tanka snabbt ja då vet jag att jag kan göra det men jag vet att ingen kan erbjuda en sådan gratistjänst utan man betalar för det.

Samma sak kommer inträffa om svensk tågsimcommunity blir för stort (populärt) då funkar det inte att ha välgörenhet från Christians företag utan vi måste lösa bandbredsdelen på något sätt. Ett sätt vi löst det på är genom den CD STW givit ut. Med denna CD slipper man tanka ner allt och man får dessutom några objekt som inte kommer släppas fria (vilket resterande del av CD kommer göras framöver) vilket ses som ett tack till de som är lojala och köper CDn, de ska få något som övriga inte får, det är vårat sätt att säga tack.

Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-13, 19:34   #34
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Om ni släppt ST2004 p.g.a. av att få ner trafiken/bandbredden på STW-sidan och till självkostnadspris, så hade jag inte sagt nått. Det vore en mycket bra idé!

Varför har ni inte gjort det och släppt ännu fler cd till självkostnadspris? Ni kunde släppa MSTS 1 och 2 också. Så får ni ner trafiken på E-buzz också....

Men nu är det ju inte så. Vill jag ha Svenska Tåg 2004 får jag gå in på Åhlens och köpa den för 249 kr. Det är inte självkostnadspris!

Och dom flesta av dom kronorna hamnar väl inte hos er, utan hos andra!? Och hos dom andra så kan dom inte komma STW eller E-buzz till godo!

Och att släppa det mesta som finns på cd´n gratis framöver förstår jag inte????? Är inte det taskigt mot dom som köpt cd´n? Även om några av objekten inte kommer släppas. Jag skulle inte tyckt om det, om jag köpt cd´n!

http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-13, 20:30   #35
knebert
Medlem

Standard

Citat:

UK-Trainsims målgrupp med deras betaltjänst är kanske inte de som sitter på modem utan de som vill kunna köra snabbare och som har tillgång till bredband. Jag vet ju själv ju segt det kan gå från t.ex Auran om man inte har firstclass. Om jag nu har bredband och vill kunna tanka snabbt ja då vet jag att jag kan göra det men jag vet att ingen kan erbjuda en sådan gratistjänst utan man betalar för det.

Samma sak kommer inträffa om svensk tågsimcommunity blir för stort (populärt) då funkar det inte att ha välgörenhet från Christians företag utan vi måste lösa bandbredsdelen på något sätt. Ett sätt vi löst det på är genom den CD STW givit ut. Med denna CD slipper man tanka ner allt och man får dessutom några objekt som inte kommer släppas fria (vilket resterande del av CD kommer göras framöver) vilket ses som ett tack till de som är lojala och köper CDn, de ska få något som övriga inte får, det är vårat sätt att säga tack.

Hej!

Varför skall jag köpa en skiva till Trainz när jag inte ens äger originalet???? Det fattar jag inte....Och speciellt inte till det priset....
Men en sak kan jag faktiskt hålla med om som är bra, och det är om maqn betalar att man kan få extragrejor med....

MVH Kenneth
Gammal 2004-06-13, 21:50   #36
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Åhlens och andra butiker sysslar inte med välgörenhet. Vill någon ha en vara hos dem då får man vara beredd att de snor "kulorna". Inget någon kan göra något åt. Antingen har man distributör och når många eller så har man inte och når färre.

När det gäller fler CDs är det enkelt. STW äger materialet på skivan. Att släppa en CD där vi inte äger sakerna kräver betydligt mer administrativt arbete.

En del av det som finns på CDn har funnits på siten länge och då blir CDn både en backup-CD för att slippa ladda ner, en CD med nya produkter (som släpps för att underlätta landskapsbyggande dvs signalobjekt, skyltar med mera.) De mera exklusiva modellerna förblir på CDn och släpps inte.

Knebert: Jag har aldrig sagt att du ska köpa STW-CDn jag förklarade uppkomsten av den.

Gammal 2004-06-14, 00:32   #37
knebert
Medlem

Standard

Hej!

Då får jag be om ursäkt om jag missuppfattade dej. Men enligt texten så uppfatta jag det som om du ville att man skulle köpa skivan. Kanske jag hade gjort det om jag hade haft programmet, men kanske ändå inte....
För det första: Så har jag inte pengar till det. Det kostar mej för mycket....När jag handlar spel med mera så får jag kolla vilka butiker som är billigast....Jag har bara A kassa och dessutom familj och hus så mina pengar får gå till annat....
För det andra: Om jag nu hade köpt det, hade det funkat perfekt på min dator??? Det vete tusan det, för jag har köpt andra paket till bla MSTS som ej har funkat till 100%. Har försökt lämna tillbaka dessa prylar men fått nobben. Har då kontaktat utgivaren och fått nobben där ochså...Så där blev man blåst på de pengarna...Visserligen kostade det bara 129:- men det är mycket pengar för mej, det kunde blivit ett biobesök för mej och min son istället....Men min son tyckte att det kunde vara roligare med lite nya grejor att tuffa omkring med men tji fick han....Nu har jag ej detta kvar utan har skänkt bort det av välgörenhet till en som tyckte det var roligt att testa skiten....
Därför är jag mycket skeptisk till att betala för något utan att kunna prova det och om det inte fungerar kunna utnyttja att lämna tillbaka grejorna...
Om jag betalar för en rutt (payware) har jag då denna garanti???? Det är frågan jag ställer mej?????

MVH Kenneth
Gammal 2004-06-14, 00:46   #38
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

En del ger ut demoversioner bland annat German Railroads. Att få demoversioner eller liknande är något som man trycka på att de som ger ut rutter via payware ska tillhandahålla men samtidigt är det ju på förhand svårt att veta att det någon gjort fungerar felfritt på alla datorer.

Att ge support är självklart mycket viktigt när det handlar om payware för det är som andra redan sagt - Mycket högre krav slutanvändaren kan kräva när de har betalat för en vara. Att sälja en vara som man inte får någon hjälp till skapar bara badwill, något som alla förlorar på.

Gammal 2004-06-14, 04:59   #39
Byggare Bob
Guest

Standard

Vad har jag ställt till med[:0]???
Ser att många av er tycker som jag, och många tycker annat.
Intentionen med denna tråd var att jag var lite förvånad över att man
numera får betala för rutter som i de flesta fall inte är helt 100% färdiga (betaversioner).

Om man köper en rutt ute i affärerna, så har man ju förhoppningsvis en rutt som både är bra gjord och (förhoppningsvis) 100% felfri.
De rutter som man nu skall betala för på nätet för och ladda hem, kanske inte motsvarar kraven på felfrihet och kompabilitet med MSTS.

Därför anser jag att de som utvecklar MSTS komersiellt (Simtrain, Abacus, German railroads, Blue Sky etc.) är också de [u]enda</u> som ska ta betalt för sina rutter!

Men har man nu byggt en bra rutt, (som t ex KMJ och VHJ), då skall man också starta en försäljningskanal om man tänker släppa rutten komersiellt!

Men det har tydligen blivit en tendens att tjäna pengar på allt
nuförtiden? För jag tror att de rutter som nu ligger ute som payware
troligen inte är 100% färdiga eller har buggar!

Svara med citat
Gammal 2004-06-14, 07:28   #40
Pursche
Medlem

Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

En sak är väl helt klart när det gäller MSTS.... Det finns ingen rutt som är 100% buggfri. Det är omöjligt att göra en sådan rutt.

M v h
/Pursche
www.svttl.se
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-14, 11:33   #41
knebert
Medlem

Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Byggare Bob

Vad har jag ställt till med[:0]???
Ser att många av er tycker som jag, och många tycker annat.
Intentionen med denna tråd var att jag var lite förvånad över att man
numera får betala för rutter som i de flesta fall inte är helt 100% färdiga (betaversioner).

Om man köper en rutt ute i affärerna, så har man ju förhoppningsvis en rutt som både är bra gjord och (förhoppningsvis) 100% felfri.
De rutter som man nu skall betala för på nätet för och ladda hem, kanske inte motsvarar kraven på felfrihet och kompabilitet med MSTS.

Därför anser jag att de som utvecklar MSTS komersiellt (Simtrain, Abacus, German railroads, Blue Sky etc.) är också de [u]enda</u> som ska ta betalt för sina rutter!

Men har man nu byggt en bra rutt, (som t ex KMJ och VHJ), då skall man också starta en försäljningskanal om man tänker släppa rutten komersiellt!

Men det har tydligen blivit en tendens att tjäna pengar på allt
nuförtiden? För jag tror att de rutter som nu ligger ute som payware
troligen inte är 100% färdiga eller har buggar!

Hej!

Kan bara hålla med.

MVH Kenneth
Gammal 2004-06-14, 15:02   #42
Erich
Medlem

Reg.datum: Oct 2002
Skicka ett meddelande via ICQ till Erich Skicka ett meddelande via AIM till Erich Skicka ett meddelande via MSN till Erich Skicka ett meddelande via Yahoo till Erich Skicka ett meddelande via Skype™ till Erich
Standard

Hej Kenneth
Du skriver at der er en tendens til at tjene penge på alt, det er ikke helt sandt, vi er stadig nogen der kører med EGNE freeware-servere. For mit vekommende er det faktisk en ret dyr affære at holde min server (www.ts-ef.com) vedlige, prøv at se denne opstilling:

Internetforbindelse fra Dansk Kabel TV: 699 Dkr. pr. md
Elektricitet (SEAS): 85 Dkr. pr. md
DK-hostmaster: 9 Dkr. pr. md
Servervedligeholdelse: 60 Dkr. pr. md

Ialt: 855 Dkr. pr. md

Det er hvad prisen er pr måned for at vedligeholde en server. Men det er billigt i forhold til hvad det ville koste at leje sig ind på et webhotel når man skal brug ca 5 Gb plads. Jeg kunne da godt af og til tænke mig at der var nogen af brugerne der var med til at betale lidt til driften af serveren, men bare man lufter den tanke kommer omgående skriget: Det er payware. Og pudsigt nok har hjælp til serverdrift INTET at gøre med payware. Payware er, at du skal betale x antal Kr. pr. download, Det er ikke payware hvis man f.eks en gang om året betaler y antal kroner og så får nogle fordele ved at være medlem.
Nå nok om det.

Hälsninger til alla
Erich F.
Routebuilder
erich.falensteen@mail.tele.dk
Erich besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-14, 17:32   #43
knebert
Medlem

Standard

Hej!

Kolla noga vem som skrivit vad. Jag bara svarade en annans insändare där jag höll med vad han hade skrivit...Det var Byggare Bob som skrev det...Jag har aldrig nämnt något om att där är någon som tjänar pengar på någon. Det jag har skrivit är bland annat att jag aldrig, aldrig kommer att betala pengar för något som jag ej kan utnyttja så länge jag sitter med modem. Det tror jag de flesta håller med om...Jag vet att det kan kosta pengar för att hålla igång en server, det är inget att himla om, det vet nog alla...Sen om det går att tjäna pengar på det, det har jag INGEN ANING OM!!!!!!
Jag kanske inte uttryckte mej klart när jag skrev att jag bara kan hålla med...
"Om man köper en rutt ute i affärerna, så har man ju förhoppningsvis en rutt som både är bra gjord och (förhoppningsvis) 100% felfri.
De rutter som man nu skall betala för på nätet för och ladda hem, kanske inte motsvarar kraven på felfrihet och kompabilitet med MSTS."
Det var detta som jag höll med om och inget annat.....Jag ber om ursäkt för att jag inte klargjorde i detalj för vad jag höll med om, men nu kanske det är utrett....

MVH Kenneth
Gammal 2004-06-14, 19:12   #44
avslutat_konto
Medlem

Standard

Citat:

Pierre:
Nu vet jag att Banbyggarnars site är betalad något år framöver då ni fått ersättning för arbete åt Järnvägsmuseet (rätta mig om jag har fel) men vad händer när erästtningspengarna tar slut? Kommer du själv betala för att alla andra ska komma åt er site och hålla den gratis?

Eftersom jag fick ett mail om denna diskussion så får jag väl svara på denna fråga.
En viktig sak med att komma ihåg innan man kastar ur sig saker och ting är att kolla FAKTA.

Banbyggarnas sida är betald ur privata fickor och har ingenting med JVM i Gävle att göra.
Dom inkomster som kom banbyggarna till del från JVM har inte på långa vägar täckt dom utgifter som har uppstått i samband med olika evenemang.
Banbyggarna har i första hand gjort detta för att vi tycker att det är roligt.
Likaså så kommer BB sidan aldrig att bli en payware sida.

För övrigt så kan jag inte se vad BB sidan och vårt engagemang i Gävle har med payware och freeware att göra [8][8]

Tomas
avslutat_konto besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-14, 19:39   #45
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Anledningen är att sidor som tar betalt för att man ska få ladda ner (med högre hastighet) anses som payware. Vilket jag anser att det inte är. Det är en sak att täcka upp en del av (eller hela) sin driftkostnad och en helt annan att ta betalt för enstaka saker.

Precis på samma sätt som denna sida (och BB) så har många andra tågsimultorsidor med downloads börjat med att man på eget sätt ordnat sina kostander för webplats, server e.t.c. När detta inte bär sig till sist måste man hitt andra lösningar till att kunna betala det man vill ge folk. Ett sätt som många siter löst det är att betalmedlemmar till siter får utökad service och samtidigt betalar det en del (eller hela) kostanden för att driva siten. De som inte vill betala får då finna sig i att få mindre/långsamare tillgång till siten.

Detta scenario är något som kan uppstå både på e-buzz och BB i framtiden (2-3 år) beroende på hur fort ökningen av tillströmmande tågfreaks blir framöver. För jag har svårt att tro att ni kommer betala ur egen ficka oavsett hur höga driftkostnader ni har...

Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
MSTS Hänger! Dson MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 8 2003-04-08 00:43
Konvertera från Trainz till MSTS, går det? Pierre Off-topic 8 2003-03-04 23:18
Uppdatering av MSTS På Svenska! Rogge MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 1 2003-02-18 20:32
Möte av flera tåg i MSTS. Rogge MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 3 2003-01-30 21:21
Svensk version av MSTS är snart här. (Bilder) Rogge MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 29 2003-01-11 16:30

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:57.