Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-01-09, 22:03   #166
Joel
Medlem

Reg.datum: Feb 2002
Standard

Hej Pierre!

Tycker själv att spårvagnen på bilden ser något bättre ut, prickarna smälter ihop mer på något sätt. Förstod dock inte riktigt allt du sa, så jag tror jag gör upp en lista på det jag behöver veta.

- Hur många tåg ska trafikera varje linje, och hur många/vilka destinationer ska vart och ett ha?
- Kan man på någon sajt kan ladda ner K4000 utan att behöva registera sig? (Har inget emot att göra det, men det känns lite onödigt när man bara ska ladda ner en sak.)

Hoppas jag kan få hjälp med det här, så kan jag måla vidare på vagnen!

/ Joel
Joel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-11, 06:32   #167
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Hej igen Joel!

Har du inte tittat på kartan????? Där står vilka linjer som finns och vart dom går. Ja, eftersom jag inte gjort klart till Sickla Udde så finns dock inte det med ännu....

Linje 20 går Nytorget (vid jvg stationen) - Lassarettet och Linje 22 går Alvik - Sickla Udde.

På varje linje finns en vändslinga " ute-på-linjen". På Linje 20 finns den vid Teknikparken (invid tivolit) och på linje 22 efter forum (har jag för mig????). Den vid Teknikparken tycker jag bara ska användas av museispårvagnarna, men den efter linje 22 kan man gott använda till vagnar som inte går ända ut till flygplatsen.

Om det nu är Forum som är sista hållplats innan den slingan (var ett tag sen jag körde SL!), så tycker jag vagnarna ska ha den destinationen och dom kan även få ett e i nummret. Då blir det Linje 22e, för dom vagnar som vänder i den slingan. Alltså blir det linje 22e Sickla Udde - Forum som dessa spårvagnar trafikerar.

Hoppas du förstod min lite krångliga förklaring....vad tror/tycker du om detta?

Om man kör enligt ovanstående, så blir det sex spårvagnar. Två på linje 20, två på linje 22 och två på linje 22e (ja, om man inte ska ha olika vagnsnummer vill säga?????). Fler vagnar (av samma slag) än sex stycken för en rutt, känns dock lite mycket tycker jag!

Kul att du gilla min logga! Jag testade att göra en till och som jag sa tidigare, så är det bara att använda den, om du vill!?

Men det kanske finns någon på forumet som kan göra en ännu smakfullare/snyggare/tuffare logga????? Gör en och lägg upp här, i sånna fall....

K4000 har jag för mig finns på: http://www.gipper.dk/ (som fått en ny supersnygg design!), men just nu kommer man inte åt några downloads alls där.

http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-11, 06:56   #168
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Bara en test för att kolla om jag får ny adress till min hemsida under Y1:an.....

http://web.telia.com/~u60000256/index.htm
Gammal 2005-01-11, 17:17   #169
Joel
Medlem

Standard

Hej Pierre!

Ditt förslag låter alldeles utmärkt tycker jag, och jag utgår gärna ifrån det. Jag hade tänkt att ha olika vagnsnummer för tågsätten, annars blir det orealistiskt, för ett tågsätt kan ju inte trafikera tre linjer. Så då undrar jag bara, hur många olika loknummer skall användas, och hur många olika för varje linje? Jag får självklart inte glömma fråga om du tycker att förslaget låter vettigt?

Sedan undrar jag också om en annan sak med ditt förslag, du sa att i så fall skulle två tågsätt trafikera varje linje. Vilka destionationer ska dessa tåg ha, jag menar, ska båda tågen för en linje ha samma destination eller varsinn?

/ Joel
Gammal 2005-01-12, 07:33   #170
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Jag förstod att du tänkte ha vagnsnummer. Ja, det är det mest realistiska, men samtidigt blir det många, många vagnar....

Vi har 3 linjer och jag gissar att linje 20 och 22e blir ungefär lika långa!????? Där kanske vi kommer få 4 möten. Det betyder 8 spårvagnar (förutom spårvagnen vi kör!). Totalt 10 spårvagnar!

Sen får man göra 10 stycken med den andra endstationen som destination (när man ska färdas åt det hållet!).

För linje 22, så gäller samma som för linje 22e plus 3 möten. Så det blir 16 spårvagnar till, för denna linje (åt båda hållen!).

Totalt blir detta 36 spårvagnar, på 3 linjer, åt båda hållen (om jag räknat rätt?).

Om man kör linje 22, Alvik - Sickla Udde, så vill man möta spårvagnar det står Alvik på och om man kör åt andra hållet, så vill man möta spårvagnar som det står Sickla Udde på. Därav blir det två spårvagnar på varje linje (detta om man inte har vagnsnummer, för då blir det fler!).

Du gör som du vill, men jag tycker det blir väldigt många vagnar. Gör man utan vagnsnummer, blir det 6 spårvagnar istället!

Gammal 2005-01-12, 16:52   #171
Joel
Medlem

Standard

Hej Pierre!

Det där lät ganska krångligt, förstod inte riktigt. Men du har nog rätt i att det blir för många vagnar. Så vad tycker du om att jag inte använder några vagnsnummer alls, för då slipper man ju detta problem? Då räcker det ju med att måla sex tågsätt. Om du tycker att detta låter vettigt, så tror jag att jag vet hur jag ska göra. Jag gör nu nedan upp en liten lista på målningarna, så börjar jag att måla så fort du bekräftat att det är som du tänkt dig.

Linje 20 (Nytorget - Lassarettet):

* A32 Solberga Lokaltrafik Destination: Lassarettet
* A32 Solberga Lokaltrafik Destination: Nytorget

Linje 22 (Alvik - Sickla Udde):

* A32 Solberga Lokaltrafik Destination: Alvik
* A32 Solberga Lokaltrafik Destination: Sickla Udde

Linje 22e (Sickla Udde - Forum):

* A32 Solberga Lokaltrafik Destination: Sickla Udde
* A32 Solberga Lokaltrafik Destination: Forum

Som du säkert redan listat ut så har jag uppfattat att du ville ha två spårvagnar per linje. Just nu är det så att de två tågen på en linje, har varsin destination som självklart representerar varsin riktning.

/ Joel
Gammal 2005-01-12, 17:59   #172
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Jo, det blir lite krångligt och mycket vagnar, om man ska ha olika vagnsnummer på dom....

När jag tänke mig sex spårvagnar utan nummer, så är det precis som i din lista (hade bara svårt att uttrycka det på rätt sätt!).

Så gör enligt din lista. Den är perfekt!

Gammal 2005-01-12, 18:02   #173
Joel
Medlem

Standard

Okej, vad bra att jag förstod rätt. Har tjatat ganska mycket om det här nu, så det känns skönt att äntligen få komma igång! Undrade bara om en sak till, du som redan målat om K4000. Är det kanske bäst om jag byter namn på alla filer i huvudmappen, eller ska jag bara byta namn på själva mappen?

/ Joel
Gammal 2005-01-12, 18:12   #174
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Dom ACE-filer som är gemensamma (inte ska målas om!), behöver man inte byta namn på.

Mappen kan du döpa till vad som helst, t.ex. till SL-A32....

S- och SD-filerna bör du byta namn på och namnet/namnen som står i dom. S-filen öppnas med Shape File Manager och SD-filen med Wordpad!

Kolla denna guide: http://www.banbyggarna.com/swe/DOPA_OM.htm

Gammal 2005-01-12, 18:19   #175
Joel
Medlem

Standard

Då förstår jag! Men annars brukar jag döpa om alla filer, både .ace, .s och .sd filerna. Är det inte bäst om man gör så?

/ Joel
Gammal 2005-01-12, 20:23   #176
SubTrain
Medlem

Reg.datum: Aug 2003
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Pierre

Hej igen Joel!

"Klipp"

"Klipp"

http://pirpen.cjb.net/
Måhända detta blir lite OT [B)], men en rutt som ser så extremt seriös och bra ut, tycker jag borde få en chans att ha en bra fasad när den öppnas i MSTS.

Om det inte är försent - ändra stavningen för Linje 20:s första hållplats till Lasarettet (endast 1 's').

Moving Steel on Land and Under Water
SubTrain besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-12, 20:52   #177
Joel
Medlem

Standard

Hej Pierre!

Nu har jag stött på flera problem, som hindrar mig från att komma vidare. Det första är att jag helt enkelt inte kommer på ett bra grundnamn att använda till omdöpningen av filerna. Först satt jag och experimenterade med att hitta på ett bra namn som filerna skulle kunna utgå ifrån, ett exempel är "a32_sl_linje20_nytorget_a.eng".
Detta namn tog jag för att få med så mycket info som möjligt om tåget. Dock tycker jag att detta är lite för långsökt, det blir liksom bara krångligt. Har du tips på något annat namnsystem man kan ha, som gör namnen kortare?

Sedan har jag ett till problem, jag kan inte öppna och redigera .s-filerna. Jag har Shape File Manager, och det går bra att köra, problemet kommer när jag väljer "Uncompress" i en .s-fil. Då ska det komma upp ett DOS Fönster, om jag har förstått det hela rätt, men ett sådant fönster uppenbarar sig inte. Så .s-filen för blir alltså komprimerad. Är det här något som du har en lösning på?

(Tänk på att vem som helst som tror sig kan, naturligtvis gärna får hjälpa mig med detta, även fast posten i huvudsak riktar sig mot Pierre.)

/ Joel

Gammal 2005-01-13, 07:00   #178
Pierre
Hedersmedlem

Standard

SubTrain: Om jag fortsätter bygga på rutten, så ändrar jag detta, men jag planerar inte att fortsätta.... Men tack för du sa till!

Joel: När det gäller namn på filerna, så skulle jag gjort så här: sl20_nytorget_a.eng Det räcker gott! I eng-filen kan du skriva dit hela namnet: "a32 sl linje20 nytorget"

Kolla om s-filerna är skrivskyddade!? Jag har för mig att jag fått samma problem som du nu har och att det fixade det.... Annars, installera om Shape File Manager!

Gammal 2005-01-13, 18:15   #179
Joel
Medlem

Standard

Hej!

Det verkar som om ingenting fungerar, så nu behöver jag hjälp från alla håll och kanter. Ska nu förklara noggrant hur jag gjort, så kanske det blir lättare att förstå.

Jag har laddat ner Shape File Manager Version 2.4, och installerade det genom att lägga filen sfm.hta i "Microsoft Games/Train Simulator/Utils" mappen, och newshape.bnf i "Microsoft Games/Train Simulator/Utils/Ffedit" mappen. Jag lade även upp en genväg till sfm.hta på skrivbordet.

Sedan jag dubbelklickat på genvägen och öppnat programmet, letar jag upp den mapp jag arbetar med och får en lista över mappens .s-filer. Jag markerar Options på den jag vill avkomprimera, och väljer sedan Uncompress. (För visst måste man väl avkomprimera filen för att kunna visa dess innehåll?) Direkt när jag tryckt Uncompress så kommer det upp ett meddelande där det står "Compressing/Uncompressing Press OK when the prosessing has finished (When the DOS Window has cleared)". Men det där DOS Fönstret kommer aldrig upp, och jag klickar OK för att kunna avbryta. Då kommer det upp ett annat meddelande som lyder "Compress/Uncompress failed to complete - File not updated [object Error]".

Det är alltså detta som händer, och filen blir därför komprimerad. Finns det någon som skulle kunna hjälpa mig med detta?

/ Joel
Gammal 2005-01-13, 23:46   #180
Json
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Standard

Ja, jag har själv drabbats av problemet.
då jag är skyldig till SFM-tutorialen på MSTS-akuten får jag väl faktiskt hjälpa dig att lösa detta problem. Den .s-fil du försökte avkomprimera kan du slänga direkt, då den är koruppt.

Ladda istället ner hela RouteRiter-paketer så finns det i RR en avkomprimerare som fungerar.

För att få en fräch .s-fil att jobba med, zippa upp orginalzippen till nått annat ställe å flytta den s-fil som finns där.

Hoppas du förstår, annars får du maila/msn:a mig så får jag förklara mer ingående

[Johan]
Json besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Lokaltrafik i Düsseldorf? Erik Götborg Virtuella Tågbolag 2 2004-06-14 23:01
Lokaltrafik numera modererad Fredrik Lokaltrafik 4 2003-06-19 10:09
Aktiviteter på Suköping Lokaltrafik Pson MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 2 2002-12-12 23:24
Upplands lokaltrafik X10 Burge 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 6 2002-07-17 16:54
SL, Sackholms Lokaltrafik uppdaterad! SoftOrre Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 11 2002-05-25 14:59

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:14.