Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-05-20, 03:58   #1
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Exclamation Dags att damma av MSTS !

Hej
Så kom då slutligen besked om att TMTS är begravt.
Detta va ju trist, men ja hade de på känn, för länge sen.
http://www.trainmaster.com/tmtsnews.htm

Så nu blir de till att bygga på MSTS igen.
Kanske de dyker upp något nytt, som detta här t.ex.
http://www.volny.cz/j_vansa/eng/eng.html
http://www.volny.cz/j_vansa/
__________________


Senast redigerad av Hawk den 2006-05-20 klockan 04:04.
Hawk besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-05-21, 18:45   #2
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 912
Standard

Tack för tipset Hawk!

Har jag fattat rätt, att det går att byta till cab nightview medans man kör och använda båda hytterna på ett lok till att köra med?

Vad krävs? In i eng-filerna och mixtra?
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-22, 19:41   #3
mikael512
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Malmö , Sweden.
Inlägg: 77
Standard

Nej man behöver inte mixtra i filerna. Bara att skapa en mapp med namnet Night i cabview-mappen. I Night-mappen lägger man sedan in ace-filer som innehåller nattversionen samt cvf-filen.

Har provat med Lokförarns RC6-hytt på KMJ och det funkar bra. Dag-cab på dagen och night-cab på natten OCH night-cab i tunnlar på dagen!

Mvh Mikael
mikael512 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-22, 19:57   #4
Lokförarn
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 454
Standard hytter

Citat:
Ursprungligen postat av mikael512
Nej man behöver inte mixtra i filerna. Bara att skapa en mapp med namnet Night i cabview-mappen. I Night-mappen lägger man sedan in ace-filer som innehåller nattversionen samt cvf-filen.

Har provat med Lokförarns RC6-hytt på KMJ och det funkar bra. Dag-cab på dagen och night-cab på natten OCH night-cab i tunnlar på dagen!

Mvh Mikael

Kanske fel tråd men passar på att fråga, vad tycker ni allmänt om Rc6 / Dm3 hytterna ?
Håller på med en uppdatering av dom så förslag någon ?
Eller bara en synpunkt bra dåligt.


TW
Lokförarn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-22, 20:08   #5
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Lokförarn
Kanske fel tråd men passar på att fråga, vad tycker ni allmänt om Rc6 / Dm3 hytterna ?
Håller på med en uppdatering av dom så förslag någon ?
Eller bara en synpunkt bra dåligt.


TW
Rc6 hytten är kalas bra,bara att när man bromsar så förs spaken frammåt i stället för bakåt,vet inte om det är samma sak på Dm3 men om du kunde ändra det så vore det kalas fint,längtar även tills din Rc1-4 hytt kommer.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-22, 20:12   #6
Lokförarn
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 454
Standard hytter

Citat:
Ursprungligen postat av Sparkfot
Rc6 hytten är kalas bra,bara att när man bromsar så förs spaken frammåt i stället för bakåt,vet inte om det är samma sak på Dm3 men om du kunde ändra det så vore det kalas fint,längtar även tills din Rc1-4 hytt kommer.
Hmmm ... visste inte det, men det ska jag fixa, vad gäller Rc1-4 så är den
på G.


TW
Lokförarn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-22, 20:30   #7
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mikael512
Nej man behöver inte mixtra i filerna. Bara att skapa en mapp med namnet Night i cabview-mappen. I Night-mappen lägger man sedan in ace-filer som innehåller nattversionen samt cvf-filen.

Har provat med Lokförarns RC6-hytt på KMJ och det funkar bra. Dag-cab på dagen och night-cab på natten OCH night-cab i tunnlar på dagen!

Mvh Mikael
Kan du beskriva lite mer detaljerat hur man gör för att göra detta byte?
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-22, 23:12   #8
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mikael512
Nej man behöver inte mixtra i filerna. Bara att skapa en mapp med namnet Night i cabview-mappen. I Night-mappen lägger man sedan in ace-filer som innehåller nattversionen samt cvf-filen.

Har provat med Lokförarns RC6-hytt på KMJ och det funkar bra. Dag-cab på dagen och night-cab på natten OCH night-cab i tunnlar på dagen!

Mvh Mikael
Hej!
Jag tror faktiskt inte att .cvf-filen behöver läggas i Night-katalogen, endast .ace-filerna som innehåller nattexturerna.
Har själv provat med Ma-loken då dessa innehåller både dag och nattversioner av hytten och det funkar bra.

mvh ... Mats
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-23, 14:13   #9
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Är det någon som förstått sig på hur man göra för att kunna köra tåget från båda ändarna i loket? Dvs hur gör man för att flippa caben som han gör i denna film: http://www.volny.cz/j_vansa/data/cabs.avi
Det står hur man gör i denna pdf fil men jag förstår mig inte på hur jag ska göra för att lyckas. Så om någon förstår sig på hur man gör och kan beskriva tillgångasättet så vore jag tacksam.
Bifogade filer
Filtyp: pdf Manual_eng.pdf (381.8 KB, 17 visningar)
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-23, 14:43   #10
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Lokförarn
Hmmm ... visste inte det, men det ska jag fixa, vad gäller Rc1-4 så är den
på G.


TW
TW: Jag upptäckte ett fel i mitt inlägg till dig: När man bromsar förs jue självklart spaken bakåt men när man lös gör bromsen förs den frammåt .
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-24, 13:50   #11
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sparkfot
Är det någon som förstått sig på hur man göra för att kunna köra tåget från båda ändarna i loket? Dvs hur gör man för att flippa caben som han gör i denna film: http://www.volny.cz/j_vansa/data/cabs.avi
Det står hur man gör i denna pdf fil men jag förstår mig inte på hur jag ska göra för att lyckas. Så om någon förstår sig på hur man gör och kan beskriva tillgångasättet så vore jag tacksam.
Hallå!
Det är faktiskt inte så svårt. Det man behöver göra är att lägga till 3st vyer till (sammanlagt 6 rader text). Här är ett exempel med Ma-hytten:

De rader som ska läggas till är följande:

Position ( 0.8 3 -6.5 )
Direction ( 10 -180 0 )

Position ( 0.8 3.3 -6.5 )
Direction ( 0 -245 0 )

Position ( 0.8 3 -6.5 )
Direction ( 5 221 0 )

De första två raderna är för vyn framåt (i bakre hytten)
Nästa två är sidovy vänster, och de två sista sidovy höger.

För att få fram dessa värden måste man titta på siffrorna för dom tre vanliga vyerna (framåt/vänster/höger) och sedan hitta motsvarande positioner i andra ändan av loket. Av cvf-filen framgår att frontvyn har positionen ( -0.8 3 6.5 ), alltså 0,8m till vänster om mittlinjen, 3m upp och 6,5m framför lokets mittpunkt (formatet är sidled, höjdled, längdled).

Med hjälp av följande bild så kan vi hitta motstående punkt i andra änden av loket, vilket då kommer att bli ( 0.8 3 -6.5 )


Riktningarna är lite krångligare men följande bild borde kunna förklara dom:
Av cvf-filen framgår att riktningen för vänster sidovy är: ( 0 -65 0 ), alltså 65 grader till vänster om mittpunkten (det är bara mittenvärdet av de tre som vi behöver bry oss om att ändra, de andra två värdena kopieras bara från frontvyn( tror jag i alla fall) ).

För att hitta motsvarande värde i andra änden så är det i princip bara att lägga till 180 grader och behålla eventuella minustecken. Det som man måste komma ihåg är att även riktningen rakt bakåt ska ha ett minusvärde (alltså -180, inte bara 180 grader).

Om man nu tittar på nedanstående bild så kan man se att -65 grader i främre hytten kommer att motsvaras av -245 grader i den bakre hyten. Likaså så kommer främre hyttens högervy på 51 grader motsvaras av en vy på 231 grader i den bakre (51 grader till höger om -180).


Den färdiga .cvf-filen bör se ut så här:


Det enda som behöver göras för att få detta att fungera är som sagt att lägga till dessa sex rader i .cvf-filen.

Som vanligt när jag är i farten så blir det en lång förklaring på något relativt enkelt, men, men .
Hoppas att det är till någon hjälp.
mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-24, 13:56   #12
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Jag ska försöka klura ut detta men det kommer nog vara till stor hjälp. Tack så mkt Mats
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-24, 14:08   #13
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Men om jag nu förstått det rätt så ska man lägga på 180 på det mittersta talet och sedan skriva in det sammanlagda talet i eng filen?
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-24, 14:21   #14
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sparkfot
Men om jag nu förstått det rätt så ska man lägga på 180 på det mittersta talet och sedan skriva in det sammanlagda talet i eng filen?
Ja, precis så är det. Sedan måste man vara noga med minustecknet framför alla riktningar som är åt vänster samt rakt bakåt.

Fast det är inte i .eng-filen du ska ändra utan i hyttens .cvf-fil.
mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-24, 14:24   #15
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MatsH
Ja, precis så är det. Sedan måste man vara noga med minustecknet framför alla riktningar som är åt vänster samt rakt bakåt.

Fast det är inte i .eng-filen du ska ändra utan i hyttens .cvf-fil.
mvh .... Mats
Menade självklart .cvf filen.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:29.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009