![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Member
Reg.datum: Nov 2003
|
![]()
tja
såg ett par bilder på en mj bana här på forumet men kan vi inte göra så att alla som nu har en/eller ser någon mj bana lägger upp ett par bilder utav den. det hadde varit mycket tacksamt ![]() har själv på min börjat så smått lägga ut landsakps matrial så min bild kommer lite senare idag när jag har fått i årdning lite saker. här är i alla fall en skiss min ritförmåga är kass på morgon kvisten så ser den rörig ut får ni ursäkta ![]() hur som helst spåret är dom röda linjerna har sprayat svart där det kommer att vara berg och den svartacirkeln är vändskiva. obs! skalan är HO 1:87 //Emil |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Har själv inte kommit så långt. Håller på ute på djurgården och försöker få ihop landskap där ute. Så då blir det lätt att min egen bana faller i skymundan. Men jag har nog lagt ner mj-intresset här hemma för stunden. Känns lite för trångt än så länge. Blir bättre när jag flyttar till nåt större.
Men iaf, här är några bilder. ![]() Spårplanen, banan riven för stunden pga rengöring ![]() Stationen där Regionaltåget blir omkört av godståget ![]() Ett annat godståg draget av GC rundar ena kurvan (där det hittils enda landskapet är uppbygt....) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Member
|
![]()
snyggt
![]() vet själv hur trångt det kan bli den vänstra plattan är uppvik bar då har jag ganska hyfsat med plats annars är det trångt har bara en gång genom rummet där man kan gå ![]() första bilden är på hela bana och mitt rum ^^ host.. som jag sa håller på med landskapet nu och över gången i backen till vänster om skruvdragarn. ett ånglok som står på vändskivan schweitsikt lok som står vid perrongen snart avgång ![]() samma lok från en annan vinkel (obs! perrongen är under byggnad) över blick på bergslandskapet och en hög med massa saker. ser ut som en orkan har dragit fram. //Emil Senast redigerad av Balder den 2006-08-12 klockan 12:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Tidigare Krille400
Reg.datum: Oct 2004
|
![]()
Trevliga bilder
![]() ![]() ![]() //Kristian Senast redigerad av Kristian den 2006-08-12 klockan 13:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2004
|
![]()
Hejsan!
Har tillfälligt flyttat p.g.a översvämning hemma och kan därför inte lägga ut bilder på banan här då dom finns på min dator hemma. Har dock lagt upp bilder på banan här tidigare. Info, spårplan & bilder finns på Modellrallarens forum. Se länk. http://www.modellrallaren.com/forum/...?TOPIC_ID=1606 Fler bilder från banan finns även på min blogg. Se länk nedan. Obs! Dom bilder från banan som finns på Modellrallarens forum och på bloggen just nu är tillfälliga och vissa detaljer saknas på banan. Nya bilder kommer tas på banan och läggas upp på nätet när jag flyttat hem igen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
|
![]()
Trevligt med lite MJ bilder!
Min anläggning har tyvärr inte kommit så långt än, varit mycket tester av datorstyrning och planering och sen kom värmen i sommar... Men nu hoppas jag komma igång så smått igen och har ställt det största bordet på högkant för att montera växelmotorer samt dekoders och elektronik för återkoppling till datorn. Totalt får banan ca 80 meter spår och ett 50-tal växlar, allt styrt via datorn och Traincontroller för kombinerad automatisk och manuell trafik. Jag är en outsider här o bygger i N-skalan med Peco code55 som limmas med latexfog ![]() Köra multade RC-lok i N är rätt trevligt faktiskt. Tanken är att lägga allt spår och trimma in datorstyrning och körning på scheman först INNAN något landskap byggs eller rälsen får ballast. Så det lär ta ett bra tag innan man ser något annat än naken plywood på banan... Får jag ordning på allt så kommer jag även att använda RR&Co*s +4Dsound med surroundhögtalare placerade runt anläggningen och ljud som följer tågen runt. Det blir för smått med högtalare i RC o växellok i N... Min spårplan ändras hela tiden så jag måste rita en ny sån... Några bilder som togs i våras samt gamla spårplanen som nu ändrats en del... Ena bilden visar de Conrad växelmotorer jag monterar under banan, fast just denna har fått armen förlängd. Visst är "landskapet" på sista bilden snyggt! ![]()
/MVH Patrik ![]() Senast redigerad av Deskgrunt den 2006-08-14 klockan 12:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Tidigare Krille400
Reg.datum: Oct 2004
|
![]()
Oj, det är ingen liten bana som du bygger
![]() //Kristian ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Hedersmedlem
|
![]() Citat:
Ändå är min väldigt simpel jämfört med de enorma byggen en del pysslar med! Som tur är så kan man koppla in det man lagt och leka lite då o då... Kul att se 4-5 tåg köra fram o tillbaka mellan några stationer/mötesplatser och mjukt starta/stanna! Lite synd att N-skalan kommit i skymundan i sverige på senare tid, nu börjar ju faktiskt gångegenskaperna bli riktigt bra med. Men det finns hopp med NModell som målar om till svenska lok och Hornby som börjat ge ut uppdaterade Arnold-modeller!
![]() |
![]() |
#9 |
Member
|
![]()
O JÄ**** den var inte liten!Oo
hoppas den blir bra ![]() jag mistänker att du inte bygger den där på rummet som jagXD snarare i nån källare eller annan lokal^^ du får gärna lägga upp fler bilder framöver på den^^ //Emil |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Hedersmedlem
|
![]()
Jag jobbar tyvärr rätt sakta med min MJ men lite har hänt...
För er som tror på säljsnacket om att Digitalt leder till färre kablar postar jag detta mästerverk: ![]() Blockindelning för återkoppling till datorn samt växelstyrning ger en del kablar. ![]() Översikt över första bordet med ramp till undre tågmagasin och en del tvärstag borttagna: ![]() Nästa jobb blir nivån under detta bord med dolt tågmagasin och minst 5 spår runt hela som vardera är indelad i två block. Då kan två fullängdståg stå efter varandra i kö på varje spår och datorn mata fram efter hand. Blir trevligt när man exempelvis har timmertåg och tåg för virke efter varandra som då kan turas om att köra till sågverket tex. Två bilder till, ni får tänka er nån form av landskap ![]() ![]() Där Twin-Center står går det sen dubbelspår till nästa bord. ![]() ![]() Ångloket skall märkas om till SJ Ga bara jag fått öva lite på gamla vattendekaler först, var ett tag sen man använde såna...
![]() |
#11 |
Tidigare Metal_henke
Reg.datum: Feb 2006
|
![]()
Riktigt snygg Mj bana
![]()
![]() |
#12 | |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
|
![]() Citat:
![]() Känner mig nästan lite sugen på att försöka bygga en bana i Trainz efter din spårplan. ![]() ![]() mvh .... Mats
![]() |
![]() |
#13 | |
Hedersmedlem
|
![]() Citat:
![]() Då får jag väl posta den spårplan man jobbar efter nu ![]() ![]() Fick för övrigt mitt första misslyckade köp ifrån tyska Ebay igår... En sats med tre Snps-vagnar där två av dem spruckit tvärt av! Om de nu varit hela från början så måste han lyckats pressa dem ner i förpackningen och plasten har sen explodeat på nån vänster under frakten... Hmm...
![]() |
![]() |
#14 |
Member
|
![]()
jo du det blir nog bra. skit ochså med vagnarna-.- det är inte kul att få trasiga grejjor.
hadde ett lok som bokstavligen slet sig själv sönder o samman.. körde det efter ett tags körande börja det osa bränt så jag la av o köra tänkte att jag kanske överhettat något. hadde presis kopplat in alla lampor och sådana saker så hadde släkt på rummet. var en häftig stämning. men hur som helst när jag tände så var det massa skit på banan som inte vart där tidigare. började sopa rent sen hitta jag en bit som var större. det var en bit av ett kugghjul. fa* när jag öppnade loket så var det inte mycket kvar av motorn den hadde antaglien inte gått specielt långt till för allt var bkstavligen sönder trastat. utom dekoder som klara sig lol.. //Emil |
![]() |
![]() |