Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-10-24, 09:02   #301
SVoyager
Medlem

Reg.datum: Mar 2006
Exclamation V0.7 Nu!!

Nu är det dags för beta v0.7!!!

Det här version har mycket bug fixar och skript "förbättring" med några nya features! Här är listan!!

-Tillagt passagerare skyltar med "scrolling" text.
-Tillagt tumljular för att sätta destinations koder (ser readme.doc och DestinationListan.xls för en skrivare "friendly" version).
-Tillagt stations namn på IDU skärmen. Den inte visar det nästa station men den som är i närheten av tåget.
-Tillagt tid på IDU
-Tillagt trycket på huvudbehållaren. Compressorn ska starta när trycket går under 700kpa
-Tillagt hög kvalitet texture på vänstersidan av förarebordet.
-Tillagt röst utrop när tåget ankommer till sin destination
-Tillagt röst utrop för stationer. En "preview" till v0.8. Finns 2 ljud, T-Centralen, Axelsberg
-Tillagt några "prerequisite" för att kunna ta passagerare i tåget. Man måste ha passager sidan ljus på. Destinations skyltarna måste INTE visar samma namn än den station som tåget finns. Destinations skyltarna måste INTE visar "Ej I Trafik" eller "INGEN PÅSTIGNING". (samma för data kontrollerad tåg)
-Tillagt en varning medellande när man kör tåget genom surveyor och quick drive (ctrl-f2). Finns många chans att ha problem på det där sättet. Du måste kör tåget via "Driver" på huvudmeny.
-Tillagt en "missing" 3d object på cabview i undersidan av tåget. Fanns ingenting förut då var det orealistisk.
-Tillagt en "missing" bogey i cabview

-Ändrat engine filen så att tåget ska accelera lite snabbare i hög fart. Tack Lars!
-Ändrat "ambiant" ljud fil så att den ska låta bättre utan att höra många "clicks".

-Fixat många bugs med dörrarna på TRS2004. Det finns en bug i TRS2004 som gör mycket problem med dörrarna, "this is a workaround".
-Fixat en bug med 2004 igen som gjorde en problem med cabben. Problemet är att 2004 "runs" skripted 2 gånger så allt är gjort 2 gånger. Inte bra för att många konstiga saker hände och inte bra för "the game performance".
-Fixat en problem med AB dörrarnas fönster. De visade för mörkt.
-Fixat en problem i cabview. De höger passagerare dörrarna visade fel med 2st dörrar visade istället för 1st.
-Fixat broms när man laddar TRS. Tåget ofta hade ingen broms tryck i början. Problemet var med DCC. I TRS, DCC finns på "default" och den ändrat bromstrycket. Nu ska skripten veta när du väljer CAB och ska "reset" broms trycket då ska tåget inte rullar själv i början.
-Fixat knappars "reset" tid. Dem reset efter en sekund. Förut var dem reset mellan 0 sek och 1 sek men nu ska dem reset efter precis en sekund.
-Fixat tåget start sekvensen för att klart signalen ska visar när IDU också visar (inte före IDU).
-Fixat några skript fel med några speciell stationer tack till svenolovs nya version av sin commonstation skript!
-Fixat ljud "synch" med cabview dörrarna. ljudet ska vara "synched" med dörrarna.

-->Optimiserade en stort del av skripten. Förut behövde jag 50 rader för att koda nånting. Nu behöver jag 5 rader. Finns mycket mer på det.<--
-Optimiserade skripten för att finnas mindre "monitoring" kod. Monitoring kod är kod som alltid kör. Den kan kör varje 0.1 sek, varje 10sek eller nånting annat. Jag väljer tiden men att ha många monitoring kod betyder att CPUn arbetar oftare och det blir mer problematisk när man har många tåg på sin layout. Så det finns mindre monitoring kod utan att ha mindre features och det även är bättre (t.ex, det knappar "reset" fix som jag har beskrivit där uppe).

Tackar till alla som hjälpte!!! Alla dessa skulle inte vara gjort utan ni!! Så en stort tack till!
---------------------------------------------------
-Lars Stegenius (UP9636)
-Kenny Ericson (Rc1166)
-Patrick Ericson (HemuleN)
-Roger (Rojje)
-Conny
-Sparkfot
-Daniel Hubinette (Daniel)
-Sven Fraenell (Svenolov)
-Martin Belley (Fuzznec)
-Ruben Te Biesebeek
----------------------------------------------------

om jag har glömt någon, säger det nu och jag ber om ursäkt för det. Mycket var gjort med hjälp från många och jag inte alltid kommer ihåg alla (dålig minne).

Det finns en readme.doc fil så det är mycket rekommenderat att läsa den!

Och förstås. Filarna hehe:
http://www.svoyager.com/files/c20_v07.cdp
http://www.svoyager.com/files/c20_v07.zip

mvh!!
SV
SVoyager besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-24, 09:13   #302
Daniel
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Standard

Tack David!
Gammal 2006-10-24, 12:56   #303
Henrik L
Tidigare Metal_henke

Reg.datum: Feb 2006
Standard

Tackar så mycket för den
Gammal 2006-10-24, 14:44   #304
Arre
Tidigare Arvid Nilsson

Reg.datum: Jan 2005
Skicka ett meddelande via MSN till Arre
Standard

Jättebra!!
Nu ska jag bara ladda ner den och sen...
Gammal 2006-10-24, 17:42   #305
HemuleN
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Skicka ett meddelande via MSN till HemuleN
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SVoyager
Nu är det dags för beta v0.7!!!

-Patrick Ericson (HemuleN)

SV
-Patrik Thomaeus (HemuleN)

Kommentera gärna vad och hur ni vill!
HemuleN besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-24, 17:45   #306
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005

Reg.datum: Sep 2002
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

Väldigt efterlängtat och bra måste jag säga!

Får bara ställa en kort fråga, är det något av mina alster med på denna måntro?! (Inte för att jag är sån att jag vill det jättemycket utan bara undrar), tänker främst på listan över destinationer och ljuden med t. ex Accelerationsljudet och Skärmarbrink-ljudet med slutstation etc..?!
Kolla gärna in på min lilla sida med järnvägsbilder och en del reportage.
http://tobbebilder.from.eksjo.com/
vfp420b besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-24, 17:51   #307
Henrik L
Tidigare Metal_henke

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av vfp420b

Får bara ställa en kort fråga, är det något av mina alster med på denna måntro?! (Inte för att jag är sån att jag vill det jättemycket utan bara undrar), tänker främst på listan över destinationer och ljuden med t. ex Accelerationsljudet och Skärmarbrink-ljudet med slutstation etc..?!
Jag använder listan över destinationer på C20'an, det funkar jättebra.
Körde innan från Slussen till T-centralen och dom sa i högtalarna: "Nästa station T-Centralen, Slutstation för alla trafikkanter".
Gammal 2006-10-24, 18:33   #308
UP6936
Medlem

Reg.datum: Aug 2003
Standard

Accelerationen är nu satt så att tåget gör 0-90 km/h på c:a 30 skunder på körläge 8. Tidigare var det c:a 35 sekunder. Skillnaden ligger på slutet av accelerationskurvan vlket gör att den blir flack mycket senare och påtagligare. Topphastigheten är fortfarande c:a 105 km/h på plant rakspår.

Under provkörningar på Tub3 med vagn 2001 innan den sattes i trafik ska den har varit uppe i runt 120 km/h.

Nu lär vagnarna vara begränsade av signalsystemet till strax under 70 km/h på Tub 1 (som har Siemens signalsystem LZB) och 78 km/h genom fordonsdatorn på Tub 2 och 3 (som har US&S gamla reläsignalsystem). Rätta mig gärna om jag har fel på den här punkten.

//Lars S
UP6936 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-24, 19:08   #309
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005

Reg.datum: Sep 2002
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

Har gjort lite iaf av Sthlms tunnelbana, dock inte allt, får f.ö inte med och inte så väldigt likt heller, det är ifrån Berlin U-bahn-sakerna som jag har byggt upp detta av!
Dock vet jag inte om jag får tillstånd här att ladda upp banan då jag inte har frågat de tyska "gubbarna" om saken..

Hoppas ni mottagar lite kritik!
Tåget är svårbromsat tycker jag, alltså, det tar väldigt lång tid innan det bromsar, så man åker förbi stationen och bara stannar utanför, även om man bromsar i tid..
Kolla gärna in på min lilla sida med järnvägsbilder och en del reportage.
http://tobbebilder.from.eksjo.com/

Senast redigerad av vfp420b den 2006-10-24 klockan 19:45.
vfp420b besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-24, 19:23   #310
Sparkfot
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Svoyager: Går det att ändra så att man kan få Å,Ä,Ö på destinationerna oxå? Eftersom du inte innehaver ett svenskt tagentbord så kan det ju vara svårt för dig att göra det?. I.ö så är det en fin ny version av modellen
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-24, 23:30   #311
SVoyager
Medlem

Reg.datum: Mar 2006
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av HemuleN
-Patrik Thomaeus (HemuleN)
Woops hehe. Namn listan var också beta hehe. skämtar!

Citat:

Nej, tyvärr. finns ingen accelerationsljud. Sparkfot skickat mig en länk till destinations kod listan och slutstation ljudet är också från Sparkfot.

Citat:
Ursprungligen postat av Sparkfot
Svoyager: Går det att ändra så att man kan få Å,Ä,Ö på destinationerna oxå? Eftersom du inte innehaver ett svenskt tagentbord så kan det ju vara svårt för dig att göra det?. I.ö så är det en fin ny version av modellen
Tyvärr är det omöjligt att göra. Skript språket förstår inte det speciell "å,ä,ö" bokstaver. Om du skriver en "Å" ska det visar "?" i trs jag kan inte fixa det tyvärr.
Jag har ett svenskt tangentbord (åååå ääää ööö) . Har köpte ett online via ett svenskt företag.

Citat:
Hoppas ni mottagar lite kritik!
Tåget är svårbromsat tycker jag, alltså, det tar väldigt lång tid innan det bromsar, så man åker förbi stationen och bara stannar utanför, även om man bromsar i tid..
Tack, jag ska försöka att veta mer om det och ser vad jag måste ändra!

Kul att veta att ni gillar nya versionen!!
SV
SVoyager besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-25, 09:23   #312
Sparkfot
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Svoyager: Vart hittar man egentligen readme dockumentet? I zip filen låg bara cdp filen?. Ljudet jag skickade dig fick jag från vfp420b så det är han som ska ha cred för det. Men det går ju att använda ä,ä,ö på den scrollade texten inuti vagnen borde det inte gå att kunna använda det på de yttre destinations rutorna?.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-25, 15:47   #313
Arre
Tidigare Arvid Nilsson

Reg.datum: Jan 2005
Skicka ett meddelande via MSN till Arre
Standard

Citat:
Svoyager: Vart hittar man egentligen readme dockumentet? I zip filen låg bara cdp filen?. Ljudet jag skickade dig fick jag från vfp420b så det är han som ska ha cred för det. Men det går ju att använda ä,ä,ö på den scrollade texten inuti vagnen borde det inte gå att kunna använda det på de yttre destinations rutorna?.
Du kan alltid gå in i Cmp och trycka på Edit in explorer eller edit script
Gammal 2006-10-25, 15:55   #314
Daniel
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Standard

Citat:
Du skämtar! Jag har ju spelat in det! Och varför frågar han mig på Playahead om jag kan skicka ljudet?
Har ett inlägg från han i min GB om ni inte tror mig.
Gammal 2006-10-25, 17:03   #315
Henrik L
Tidigare Metal_henke

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel
Du skämtar! Jag har ju spelat in det! Och varför frågar han mig på Playahead om jag kan skicka ljudet?
Har ett inlägg från han i min GB om ni inte tror mig.
Nu ska vi inte börja bråka här.
Jag tror på dig Daniel att du har spelat in det.

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:56.