Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-07-02, 14:19   #721
UP6936
Medlem

Reg.datum: Aug 2003
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tunnelbanan
Om någon är intresserad av att se artikeln i "Vi på Tågia" så kan jag nog fixa fram den...
Tänk på upphovsrätten!

Jag ska fråga om formellt tillstånd att använda åtminstone den aktuella sidan. Resten av innehåller är internt Tågia. (Jodå, jag har läst hela korrekturet).

//Lars S
UP6936 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-07-02, 15:14   #722
UP6936
Medlem

Standard

Och så kan vi lätta lite på skynket och avslöja lite nytt kring V1.1 som kommer i slutet av månaden. Nedanstående kom just från David.

About v1.1, well so far everything we talked to previously will be there. Now as said, I got the horn sound and a few bug fixes to do however there are a few cool things that are done now.

-removed the gap between ab and m units (few graphical glitches left to fix, just spotted some parts of the train going thru the articulators, duh)

-removed coupling "loosage", no more gaps there too however this is only a trs2006 supported feature. Im just using a simple tag in the config.txt that was introduced in trs2006, stumbled on it when going thru a few things on the CCG. trs2004 doesnt know what that tag mean, nothing else i can do for 2004 users.

-added cab door sounds

-synched the doors with the sounds
(one important thing with the cab doors, im using a new method to animate them and that would be some sort of "test" run, if proven succesful then full trs2004 door operation will be restored and will be running stable.

-while on the subject for doors in 2004 with AI trains, i already restored their operation "partially". The front unit controls all the doors, so if the front unit overshoots, no doors open. If the train stops at the middle of the station and a few units at the back are outside the platform, their doors will open anyway. Now thats not perfect but better than the "nothing" we currently have, plus, if the cab door operation works as good as i think they will be, then for v1.2 all the doors will be working good and ill finally have got rid of that issue for good.

-made the speedometer display speed when going backward (damn that one should have been a simple fix but it wasnt. All that because i was following the naming guidelines in the CCG, by doing that trs was overwriting any kind of modifications i was trying to make to the speedometer, somehow they didnt wanted me to modify it for some reason... After i figured that out and renamed the speedometer, i was free to modify it as i wished and evrything worked instantaneously).

-modified the looping sound of the short, bip bip bip when overspeeding and the long biiip. Now they are pefectly looping with no gaps or clipping or any audible clics. I still got a few bugs left to fix on that one.

Dessutom är en egen website för projektet är nu under konstuktion.

//Lars S
Gammal 2007-07-03, 03:34   #723
Tunnelbanan
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av UP6936
Tänk på upphovsrätten!

Jag ska fråga om formellt tillstånd att använda åtminstone den aktuella sidan. Resten av innehåller är internt Tågia. (Jodå, jag har läst hela korrekturet).

//Lars S
Vadå för upphovsrätt? Begränsning av användande av information menar du...

Men visst vill du ha ett formellt tillstånd så väntar jag med att lägga ut den.

http://www.piratpartiet.se/politik/upphovsratt/
Tunnelbanan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-07-03, 17:26   #724
UP6936
Medlem

Standard

Jag använde fel uttryck!

Vi på Tågia är ett internt dokument som innehåller företagsintern information. Det är inte säkert att Tågia vill att allt ska komma ut på internet. Alltså ber jag om tillstånd att få lägga ut den sida som handlar om C20-projektet på den blivande hemsidan.

Nöjd nu?

//Lars S

Senast redigerad av UP6936 den 2007-07-03 klockan 17:27.
Gammal 2007-07-03, 20:13   #725
Sparkfot
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Lars S:
Men ärligt talat?
Vad finns det att läsa i den där blaskan som skulle kunna skada företaget om det läckte ut på nätet? Det är antagligen bara interljuver,statistik,krönikor,osv.. Med andra ord ingenting som skulle kunna skada företaget? Hade varit en skillnad om det varit säkerhetsmeddelande eller andra interna meddelande som mer berör de anställda.
Det är en personaltidning inget hemligt avtal så tagga ner lite!
Du behöver nödvändigtvis inte hugga mot allt å alla.
F.ö så poängterade ju "tunnelbanan" att det var artikeln endast och inte hela tidningen så förstår bara inte varför du brusar upp dig. Du jobbar inte kvar för tågia längre men du framstår som en talesman för dem?

Senast redigerad av Sparkfot den 2007-07-03 klockan 20:15.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-07-04, 16:38   #726
UP6936
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sparkfot
Lars S:
Men ärligt talat?
Vad finns det att läsa i den där blaskan som skulle kunna skada företaget om det läckte ut på nätet? Det är antagligen bara interljuver,statistik,krönikor,osv.. Med andra ord ingenting som skulle kunna skada företaget? Hade varit en skillnad om det varit säkerhetsmeddelande eller andra interna meddelande som mer berör de anställda.
Det är en personaltidning inget hemligt avtal så tagga ner lite!
Du behöver nödvändigtvis inte hugga mot allt å alla.
F.ö så poängterade ju "tunnelbanan" att det var artikeln endast och inte hela tidningen så förstår bara inte varför du brusar upp dig. Du jobbar inte kvar för tågia längre men du framstår som en talesman för dem?
Jag brusade inte upp - verkar det så har jag uttryckt mig klumpigt. Men det kan ju faktiskt vara så att Tågia inte vill att deras interna "blaska" ska komma ut på internet. Ett bra sätt att få reda på det är att fråga.

//Lars S
Gammal 2007-07-04, 21:49   #727
UP6936
Medlem

Standard

För att upplysningsvis komplettera inlägget ovan har Tågias Informationsansvarige hela tiden vara mycket noga med att be om tillstånd att få använda det fotografiska material jag översänt för att förklara vad projeketet handlar om. Inför publiceringen av Vi på Tågia kom återigen frågan om användning av de bilder som tillkommit plus frågan om bilderna tagna av den informationsasnvarige under vår demo fick användas. Det här är alltså inte alldeles så enkelt som det kan framstå.

Alltså kommer jag att be om tillstånd att lägga ut den sida som handlar om vår demo på den kommande hemsidan. Vill sedan någon annan lägga ut hela "blaskan" så är det hans ensak (och problem).

Vad beträffar min relation till Tågia så är det ju min ensak. Uppdragen på Tågia är några av de roligaste saker jag gjort, inte bara för att en gammal diggare helt plötsligt kunde röra sig fritt i depåer och verkstäder och åka hytt. Jag träffade bara trevliga och kunniga människor, från chefer till fotfolk, och lärde mig en massa saker jag inte visste förut. Att sedan Tågia som företeelse är ett missfoster är en helt annan sak.

Och man ska ha väldigt klart för sig att utan Tågia hade C20-modellen inte haft en chans att komma dit den kommit och kommer att komma. Tågia har ställt upp med fordon (2064, 2163 och 2164 om ni vill veta...), personal och nödvändiga tillstånd utan att begära någon ersättning, något som är väldigt långt ifrån självklart.

//Lars S

EDIT: Det slår mig att ytterligare minst en C20 har varit inblandad men den vet jag inte numret på - kanske David minns.

Senast redigerad av UP6936 den 2007-07-05 klockan 01:45.
Gammal 2007-07-05, 04:48   #728
SVoyager
Medlem

Reg.datum: Mar 2006
Standard

Jaa det är klart att jag minns den!!

det var 2064 Carl Philip!

SV
SVoyager besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-07-05, 10:53   #729
Kristian
Tidigare Krille400

Reg.datum: Oct 2004
Standard

Idag kom "Vi på Tågia" ut till oss Mycket intressant läsning. Hoppas att ert fortsatta arbete går bra.
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-07-05, 15:00   #730
UP6936
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SVoyager
Jaa det är klart att jag minns den!!

det var 2064 Carl Philip!

SV
2064 var med i min lilla lista. Men vilken vagn använde Conny och du i NA?

//Lars S

Senast redigerad av UP6936 den 2007-07-05 klockan 15:13.
Gammal 2007-07-05, 18:29   #731
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av UP6936
Jag använde fel uttryck!

Vi på Tågia är ett internt dokument som innehåller företagsintern information. Det är inte säkert att Tågia vill att allt ska komma ut på internet. Alltså ber jag om tillstånd att få lägga ut den sida som handlar om C20-projektet på den blivande hemsidan.

Nöjd nu?

//Lars S
Tillstånd hit och tillstånd dit.
Själv tycker jag att det är lite larvigt.
Men helt korrekt utav dig.
Bättre att ha ryggen fri i slutändan och att fråga efter ett litet tillstånd, tar ju inte så mycket tid i anspråk.
Det viktigaste, är ju att Tågia tycker att det har gått korrekt till.
Annars är ju risken, att erat samarbete bara rasar ihop.
Om ni har fler saker på gång.
Har dom varit snälla genom att ställa upp, så är det ju inte mer än vett och etikett att vara trevlig tillbaka.
Gammal 2007-07-05, 18:46   #732
Affe
Tidigare TriQz

Reg.datum: Nov 2006
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan
Bättre att ha ryggen fri i slutändan och att fråga efter ett litet tillstånd, tar ju inte så mycket tid i anspråk.
Har dom varit snälla genom att ställa upp, så är det ju inte mer än vett och etikett att vara trevlig tillbaka.
Tycker exakt som bengan säger...
Om ni kanske lägger upp ngt utan tillstånd så kan allt bara rasa ihop...
Bra sagt ...

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-07-05, 19:38   #733
UP6936
Medlem

Standard

Citat:
Det är precis så jag resonerar! Better safe than sorry!

Tågia har ju faktiskt inte haft någon som helst anledning att ställa upp på det här, det finns inte något för företaget att vinna på det, åtminstone inte på kort sikt. Det har helt och hållet byggt på att jag haft uppdrag där och lärt känna personer på "rätt" platser i organisationen. Skulle någon utomstående kontakta Tågia för att vilja göra samma sak skulle svaret bli att kontakta SL. Så är det t.ex. för filmbolagen. Tågia är ett företag som utför fordonsunderhåll, inget annat.

Och fortsatt samarbete vill vi ju ha när det så småningom blir dags att starta nästa projekt, Cx-projektet. Då vill vi ju kunna göra samma saker igen så att det projektet resulterar i ett lika kvalificerat resultat.

Och därefter kommer C1/C2, C3, C4, C5.......

//Lars S

Senast redigerad av UP6936 den 2007-07-05 klockan 19:44.
Gammal 2007-07-05, 19:59   #734
SVoyager
Medlem

Reg.datum: Mar 2006
Standard

Citat:
Jag har läst denna diskution från början och jag måste säga att du är helt rätt på allt du sa. (men jag tycker inte att det är larvigt). Så mycket kan fortfarande händer med hjälp av tågia att det är bara bra att vara "polite" och fråga för en tillstånd.

---

Om vagn nummer med andra nyboda besök, det var 2175. Vagnen var kopplat med 2189 och 2104 men vi var bara i första vagn, 2175!

---

Lite nyhet också. www.svoyager.com
vad tycker ni?? det är bara en början, ingenting specielt på websidan men det viktigast är att jag äntligen har en hem till vår projekt!

SV

Senast redigerad av SVoyager den 2007-07-05 klockan 20:00.
SVoyager besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-07-05, 20:37   #735
UP6936
Medlem

Standard

Då är vi uppe i sex C20 - hittills.

//Lars S
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:30.