Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-08-31, 14:26   #856
Affe
Tidigare TriQz

Reg.datum: Nov 2006
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av theodorskold
Någon som vet varför jag inte kan se spåret? ;S
Är det någon kuid som är spåret?

Edit: Fixat! Ubahns spår behövdes Men har ett annat problem :P Sätter in tågen på banan, när jag startar, så kan jag inte välja villket körsätt jag vill ha. Kan man göra så den rutan kommer upp eller finns det något kommando som ändrar kör sätt? Förlåt för lite knasiga frågor :P
Om jag har förstått rätt så startar du på det tågsettet som du inte vill starta...?
När jag vill starta med ett specifikt tågset så brukar jag antingen sätta ut det tågset jag vill köra med först på hela banan, eller så brukar jag starta driver och leta upp det tågset jag vill starta med...!

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-08-31, 15:01   #857
UP6936
Medlem

Reg.datum: Aug 2003
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dennis
Jag fattar inte riktigt men får prova mej fram..Men så V2 funkar ej eller?
Den ska fungera. Om du inte får tag på allt content kan du läsa in banan i Surveyour och sedan välja funktionen Delete Missing Content så tas alla oupplösta referenser bort.

Kolla här: http://forums.auran.com/trainz/showp...4&postcount=11

//Lars S

Senast redigerad av UP6936 den 2007-08-31 klockan 15:10.
UP6936 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-08-31, 15:04   #858
UP6936
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av UP6936
/.../
Du bör nu ha ett antal hundra filer med filtyp .cdp (= Content Manager Package) i en mapp. Den filtypen ska efter installationen av TRS vara kopplad till programmet ContentManager som ingår i TRS.

/.../
//Lars S
.cdp betyder Content Dispatcher Package och inget annat och programmet heter ContentDispatcher. Content Manager Plus kom först i TRS2006.

//Lars S
Gammal 2007-08-31, 15:44   #859
theodorskold
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Affe
Om jag har förstått rätt så startar du på det tågsettet som du inte vill starta...?
När jag vill starta med ett specifikt tågset så brukar jag antingen sätta ut det tågset jag vill köra med först på hela banan, eller så brukar jag starta driver och leta upp det tågset jag vill starta med...!
Var inte riktigt så jag menade men
installerade om trainz och volia! Det funkar :P

Tack för hjälpen
theodorskold besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-08-31, 19:21   #860
UP6936
Medlem

Standard

Citat:
Jag fattar inte riktigt men får prova mej fram..Men så V2 funkar ej eller?
Om du har laddat ner filer från de länkar jag gav dig har du fått en .cdp-fil för banan och en .zip-fil för en massa saker som hör till. När du gör unzip på .zip-filen får du ett antal .cdp-filer. Förhoppningsvis har du lagt allt detta i en separat mapp.

För att installera innehållet i .cdp-filer dubbelklickar du på filnamnet.

Hur laddade du ner C20-vagnen? Du verkar ju ha kört med den eftersom du hade synpunkter på bromsförmågan.

//Lars S
Gammal 2007-08-31, 21:16   #861
Dennis
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Standard

Citat:
Den ska fungera. Om du inte får tag på allt content kan du läsa in banan i Surveyour och sedan välja funktionen Delete Missing Content så tas alla oupplösta referenser bort.

Kolla här: http://forums.auran.com/trainz/showp...4&postcount=11

//Lars S
Den funkar den kasnke hackar lite men aja..Men jag kan tydligen inte köra Sträckan Fruängen-Ropsten typ för jag kör fritt eller vad man sak säga eller? Och varför kan jag inte öpna dörrarna?
Dennis besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-08-31, 21:23   #862
Daniel
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Standard

Kör du DCC-Mode?
Gammal 2007-08-31, 23:27   #863
Dennis
Medlem

Standard ''

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel
Kör du DCC-Mode?
Ingen aning..Hur ser jag det??Och vad ska jag ändra
till om jag vill köra som riktiga sträckan eller vad man nu ska säga..?
Gammal 2007-09-01, 02:31   #864
UP6936
Medlem

Standard

Citat:
Ingen aning..Hur ser jag det??Och vad ska jag ändra
till om jag vill köra som riktiga sträckan eller vad man nu ska säga..?
Det är ju inte speciellt lätt att förstå vad du menar. Har du satt ut ett C20-tåg på banan, eller? Var har du satt ut det?

När du startar Driver får du välja mellan DCC Mode och Cab Mode. Default är DCC Mode. C20-vagnen är specifikt gjord för att köras i Cab Mode så du måste aktivt välja det. Då fungerar alla reglage och knappar i förarhytten som de gör i verkligheten.

Läge att läsa lite i manualen så att du förstår hur saker och ting fungerar, kanske. RTFM = Read The Fucking Manual!

//Lars S

Senast redigerad av UP6936 den 2007-09-01 klockan 02:33.
Gammal 2007-09-01, 18:35   #865
Dennis
Medlem

Standard

Citat:
Det är ju inte speciellt lätt att förstå vad du menar. Har du satt ut ett C20-tåg på banan, eller? Var har du satt ut det?

När du startar Driver får du välja mellan DCC Mode och Cab Mode. Default är DCC Mode. C20-vagnen är specifikt gjord för att köras i Cab Mode så du måste aktivt välja det. Då fungerar alla reglage och knappar i förarhytten som de gör i verkligheten.

Läge att läsa lite i manualen så att du förstår hur saker och ting fungerar, kanske. RTFM = Read The Fucking Manual!

//Lars S
Jag startar driver och sen sätter jag ut det bara på banan och kör..Men det kommer ruta med typ DCC-Mode och Cab-Mode..
Gammal 2007-09-01, 19:45   #866
UP6936
Medlem

Standard

Citat:
Jag startar driver och sen sätter jag ut det bara på banan och kör..Men det kommer ruta med typ DCC-Mode och Cab-Mode..
Då ska du välja Cab Mode och sedan förflytta dig till hytten (Cab View)! C20-modellen är gjord för att köras "på riktigt", d.v.s. med reglagen i hytten. Alla reglage fungerar i princip som i verkligheten vilket t.ex. innebär att du måste aktivera tåget innan det går att köra . För instruktioner, se här: http://forums.auran.com/trainz/showp...7&postcount=25

Du använder muspekaren för att påverka reglage och knappar. För att trycka på en knapp för du muspekaren till knappen varefter du trycker ner vänster musknapp och för musen framåt (från dig). Man får träna lite på det här. Körspaken manövrerar du genom att föra pekaren till spaken och sedan föra spaken fram och tillbaka genom att hålla ner vänster musknapp och röra musen fram och tillbaka. Det finns ett antal kameror i hytten som du får justera till lämpliga lägen så att du ser det du vill se.

Alla ljud är autentiska liksom alla animationer av dörrar etc.

Lycka till!

//Lars S

Senast redigerad av UP6936 den 2007-09-01 klockan 19:57.
Gammal 2007-09-02, 11:12   #867
Dennis
Medlem

Standard

Citat:
Då ska du välja Cab Mode och sedan förflytta dig till hytten (Cab View)! C20-modellen är gjord för att köras "på riktigt", d.v.s. med reglagen i hytten. Alla reglage fungerar i princip som i verkligheten vilket t.ex. innebär att du måste aktivera tåget innan det går att köra . För instruktioner, se här: http://forums.auran.com/trainz/showp...7&postcount=25

Du använder muspekaren för att påverka reglage och knappar. För att trycka på en knapp för du muspekaren till knappen varefter du trycker ner vänster musknapp och för musen framåt (från dig). Man får träna lite på det här. Körspaken manövrerar du genom att föra pekaren till spaken och sedan föra spaken fram och tillbaka genom att hålla ner vänster musknapp och röra musen fram och tillbaka. Det finns ett antal kameror i hytten som du får justera till lämpliga lägen så att du ser det du vill se.

Alla ljud är autentiska liksom alla animationer av dörrar etc.

Lycka till!

//Lars S
Finns inte den där texten på svenska??
Fattar inte det där med key och sånt så bra..
Likson funktionerna i hytten vill typ inte funka..
Gammal 2007-09-02, 14:00   #868
Bengt74
Medlem

Reg.datum: Sep 2002
Skicka ett meddelande via MSN till Bengt74
Standard

Funktionerna i hytten fungerar först efter du aktiverat tåget.

Vänd dig ca 180 grader till vänster i hytten så har du en nyckel i väggen på nedre delen, vriden den åt något håll (du har markeringar som visar hur långt du skall vrida, om du zoomar in), sedan så vänder du dig tillbaka mot displayen på vänster körbord, där kan skall du aktivera några knappar (så dom lyser gul) sedan skall du hålla ner en annan knapp några sekunder (så datadisplayen startar) sen är det bara att tuta och köra.

Eftersom dom flesta knappar har en funktion så pröva dig fram, tryck på dom och se vad som händer.

Det tog mig ett tag också innan jag fick igång tåget men jag tryckte på alla knapparna för att se vad som hände och till slut så funkade det.

Hälsar
Bengt
Gammal 2007-09-02, 14:08   #869
Jonmpa
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Jonmpa
Smile

Ja så kanske man också kan göra ja, men det finns ett enklare sätt: nämligen vrida på den nedre nyckeln till rätt läge och sedan vrida på den svarta gummiknappen ovanför nyckeln så påbörjas aktiveringen av tåget och när du byta ände av tåget så vrid bara av den nedre nyckeln och byt ände helt enkelt vid avstängning vrider du av nyckeln och sedan gummiknappen ovanför nyckeln, så gör iallafall jag och det går alldeles utmärkt. Mvh Johnny Nilsson

Senast redigerad av Jonmpa den 2007-09-02 klockan 14:16.
Jonmpa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-02, 16:11   #870
UP6936
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jonmpa
Ja så kanske man också kan göra ja, men det finns ett enklare sätt: nämligen vrida på den nedre nyckeln till rätt läge och sedan vrida på den svarta gummiknappen ovanför nyckeln så påbörjas aktiveringen av tåget och när du byta ände av tåget så vrid bara av den nedre nyckeln och byt ände helt enkelt vid avstängning vrider du av nyckeln och sedan gummiknappen ovanför nyckeln, så gör iallafall jag och det går alldeles utmärkt. Mvh Johnny Nilsson
Precis så ska det göras! Man behöver inte trycka på några andra knappar som en del av aktiveringssekvensen. Observera att sekvensen tar ett antal sekunder och att inga andra knappar eller reglage fungerar förrän sekvensen är klar (utom tumhjulsomkopplarna, dom går alltid att snurra). Sekvensen slutar med att IDUn (bildskärmen) tänds liksom Klart-lampan.

//Lars S
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:54.