Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-01-15, 20:55   #16
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

LOD (Level of detail) är att ju längre bort tåget är dessto enklare modell visas. Detta medför att grafikmotorn kan arbeta mycket mer effektivt.

Det finns alltså 4 modeller som själva tågsimulatorn använder. En enkel när tåget är riktigt långt borta, när det är lite nämre så använder den en mer detaljerad modell och när du bara är nån meter i från tåget i spelet så visas den mest detaljerade modellen.
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-15, 20:55   #17
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan
Då kommer hä en fullständing idiotfråga från en som aldrig har förstått sig på det här med 3d-moddelering: Vad innebär LOD???? ?????????
Level-Of-Distance. För att inte tynga ner så extremt för datorer så minskar du på detaljerna när fordonet är längre bort. I detta fallet fullgod kvalitet när du kör tåget själv t.ex. eller är nära det. Säg istället att en mötande rälsbuss närmar sig, på 2km avstånd är den rätt "simpel" utan detaljer, vid 1km byter detaljrikedomen lite och en sista gång byts den vid 200m t.ex.

* Slagen av herr administratör med några sekunder! *
__________________
Mvh: Olaf Lindström, Moderator Svenska 3d-tåg,forumets regler

Senast redigerad av Olaf Lindström den 2009-01-15 klockan 20:58.
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-15, 21:00   #18
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan
Då kommer hä en fullständing idiotfråga från en som aldrig har förstått sig på det här med 3d-moddelering: Vad innebär LOD???? ?????????
LOD innebär att datorn "tecknar" modellen med färre polygoner, ju längre bort modellen befinner sig i scenen. Det finns ju ingen vits för datorn att hantera och rita upp en yta som kanske är en kvadratdecimeter, om fordonet befinner sig på flera hundra meters håll...

Högdetaljerade modeller ska gärna ha 3 - 4 LOD-nivåer, där man "klär av" huvudmodellen, nivå för nivå... På detta sättet får man då en modell som kan ha en utsökt detaljering, samtidigt som den inte kommer att belasta datorn anmärkningsvärt.

Har man kanske en första LOD-gräns redan vid 50m, så kan de allra finaste detaljerna försvinna på den nivån och redan där kan 30-40% av modellens total-polygonantal ha försvunnit. Du som användare ser inte att dom inte tecknas på det avståndet.

* här blev man utklassad i svarstid så det dånar om det... åldern tar ut sin rätt...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2009-01-15 klockan 21:03.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-15, 22:31   #19
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan
Då kommer hä en fullständing idiotfråga från en som aldrig har förstått sig på det här med 3d-moddelering: Vad innebär LOD???? ?????????
STW har förberett det hela och har en föredömlig guide och förklaring till LOD, med bilder och allt: http://www.stw.se/tutorials/lod/STW_Tutorial_LOD.html
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.

Senast redigerad av Janne den 2009-01-15 klockan 22:34.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-15, 23:48   #20
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sigma
Lycka till nu att få in den i spelen. Jag skulle kunna försöka trycka in den i MSTS. Säg till om ni vill att jag ska försöka.
Om du vill ha HC bussar i MSTS så finns dessa: http://www.nklj.se/HC/

/Anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-16, 16:29   #21
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 721
Standard

Kommer inte denna modell att bli lite för poly-tung för MSTS? Och kommer denna modell att släppas som freeware, som en liten demonstration av hur det kan bli om lite folk tillsammans lägger ned lite pengar på en modell? Och vart ligger poly-antalet? det rör sig nog om åtskilliga tusen enligt min skarpa syn.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-16, 16:34   #22
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Denna ligger på en bit över 30 000
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-16, 16:45   #23
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Denna ligger på en bit över 30 000
Tack! Jag satt just och räknade vertex på wireframen men gav upp efter 26000.
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:35.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009