Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-07-13, 15:41   #1
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard Rälsfråga

"standard and chunky mesh track"
Vad menas med detta och vad är det för skillnad.
CGD besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-07-13, 17:20   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Standard är en helt vanlig mesh.

Chunky är när du beskriver i configen med siffror i meter hur långt det ska vara mellan vertexerna. Se sidan 82 i Content Creators Guide för TRS2004. Altså behöver du inte jobba med några 3D-program vid användandet av denna meshtyp.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-07-14, 00:20   #3
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Är det någon skillnad på hur rälsen uppträder i kurvor och hur är det med kraften den tar från datorn?

Jag har sett att viss räls kommer i olika längder och är de för långa blir det kantiga kurvor men viss räls tycks inte ha någon längd alls.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-07-14, 20:23   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Enligt en sida på nätet så ska chunky dra mindre av datans kraft, men själv tror inte att det blir någon egentlig skillnad. Det är samma princip. Bägge rälstyper finns i en korta bitar och monteras ihop i datorn. Däremot vet jag själv inte hur en vanlig rälsmesh ska se ut i 3D-programmet, om den ska vara en skärning med bara vertecies och edges eller en hel bit med polygoner. Antar att det måste bli det sista om det ska fungera med sliprar mm.
Men en vanlig mesh kan du göra i olika längder och bättre kontrollera utseende på. Ska du göra en mesh där sliprarna sticker upp så kan du inte använda chunky t.ex. osv.

Sedan vet jag inte hur det är med shunkey mesh, om dom automatiskt drar ned längden på spårbiten när man gör raka spår för att spara på polygoner.

Kurvor blir inte heller någon skillnad.

Längden kan man ställa in i configen, att dom kommer i olika längder beror på att man vid långa rakstäckor ska kunna använda långa längder vilket gör att man får färre polygoner, mindre för datorn att rendera och på så sätt gör spelet snabbare och i kurvor dra ned på längderna för att kurvorna inte ska bli hackiga som du säger. Har själv aldrig använt mig av detta, utan bygger alltid med minsta möjliga längd.

Du kan som sagt ändra i configen om du tycker att en rälstyp är i
för korta/långa bitar. Men om du gör det så tror jag att texturen kan bli ihoptryckt/utdragen istället.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-07-14, 21:55   #5
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 078
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg

Du kan som sagt ändra i configen om du tycker att en rälstyp är i
för korta/långa bitar. Men om du gör det så tror jag att texturen kan bli ihoptryckt/utdragen istället.
Vissa spår/räls blir rena pannkakan om man ändrar längd på dom. Ju mer detaljerade dom är ju värre blir det i regel.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:28.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009