|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2010-02-12, 15:47 | #1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 62
|
SketchUp PRO - Blender - RW
Nu har jag börjat pilla en del i Sketchup PRO vilket är ganska enkelt att komma in i. Vad jag förstår så måste man spara sin modell som *.3ds och sen gå in i Blender och gör något för att få in modellerna i RW.
Någon som kan förklara hur man får in 3ds modeller in i Railworks? |
|
2010-02-12, 16:29 | #2 |
Tidigare Ruben
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
|
Jag håller på och försöker med samma sak. Har byggt en Pressbyrå i Sketchup och har fått över den till Blender, men problemet uppstår när jag från Blender ska exportera den till RW.
För att man ska kunna öppna .3ds-filen i Blender behöver man ett Colladaplugins, för att kunna importera .3ds-filen. Det finns här: http://colladablender.illusoft.com/c...ategory/25/29/ Sedan behöver man Blender av v. 2.48 (Alltså inte senaste versionen) Och ett program som heter Python, som behövs som version 2.5.4. http://www.python.org/download/releases/2.5.4/ Och så RS-pluginset: http://home.exetel.com.au/randomsoft...sim/index.html (Som jag inte lyckas installera, trots rätt version av alla program) Om du lyckas så skriv gärna! Jag behöver också hjälp med detta... http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...806#post203806 |
2010-02-13, 20:48 | #3 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
Jag misstänker att ni har hittat gammal dokumentation, eller är kravet på 2.48 för att kunna exportera till RW? Själv exporterar jag bara till trainz, så där kan jag inte hjälpa er. Hur det ser ut i äldre versioner av Blender vet jag inte heller då jag bara har använt 2.49
Blender 2.49 kan öppna Collada utan problem. Även det fria versionen av Sketchup kan exportera Collada. Collada är inte samma sak som .3ds men även det formatet bör gå att öppna i blender.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
2010-02-14, 20:51 | #4 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 912
|
Jag tror problemet är att Python inte stöder senare versioner av Blender!? Har försökt förstå mig på detta, för att kanske kunna skapa nått själv, men gav upp för att det verkar så himla invecklat och krångligt...
__________________
Mvh Pirpen |
2010-02-14, 20:55 | #5 |
Tidigare Ruben
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
|
Men om man har v. 2.5.4 av Python så ska det fungera vad jag har hört, men det gör det inte för mig!?
|
2010-02-14, 21:56 | #6 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 62
|
Snacka om att krångla till allting extra mycket :S
För det första? Hur installerar man plugginset i Blender... I zip-filen med pluginset finns bara massa *.py filer... och en mapp bpymodules, i den åter en massa .py filer... Vart ska man lägga dessa? |
2010-02-14, 21:58 | #7 |
Tidigare Ruben
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
|
Som jag har förstått det så ska man i mappen Blender, som ligger under Blender Foundation, skapa en mapp som man kallar blender, i den skapa en mapp som man kallar scripts och däri lägga alla plugins.
Så förstog jag att man skulle göra. Dokumentationen finns här: http://home.exetel.com.au/randomsoft...l_09.html#inst Senast redigerad av Bombardier Train den 2010-02-14 klockan 22:00. |
2010-02-14, 22:08 | #8 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 912
|
c:/Program Files/Blender Foundation/Blender/.blender/scripts/ enligt dokumentationen. Glöm inte punkten före blender!
__________________
Mvh Pirpen |
2010-02-14, 22:22 | #9 |
Medlem
|
Hej! Jag försöker också få in en Sketchup-kreation i RW. Och jag han en fråga:
Vad heter filformatet man ska spara i från blender? Tacksam för svar
__________________
Mvh Wasso Senast redigerad av Wasso den 2010-02-14 klockan 22:24. |
2010-02-14, 22:47 | #10 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 62
|
|
2010-02-14, 23:23 | #11 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 912
|
IGS om jag fattat det rätt!?????
Har letat efter nån guide om detta, men hittar inget... EDIT: Hitta en guide nu, men ladda ner den och fick en WPS-fil!? Vad gör man med en sån? Annars skulle guiden beskriva hur man gör ett enkelt objekt i Blender och får ut det i RS/RW. Kolla längst ner i denna tråd: http://forums.flightsim.com/vbts/sho...d.php?t=290160 EDIT 2: Google är vår vän. Det var ju bara att öppna WPS-filen i Word!
__________________
Mvh Pirpen Senast redigerad av Pierre den 2010-02-14 klockan 23:59. |
2010-02-15, 00:47 | #12 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 62
|
Aha Laddade ner och upptäckte det samma! Har dock inte Word på datorn...
Vill någon vänlig lägga upp samma guide här på forumet så jag också kan läsa? EDIT: Löste sig så ja kan läsa filen, men blev inte ett dugg klokare! Blender är helt obegripligt i mina ögon, tror jag ger upp det här med byggandet snart :/ Senast redigerad av Kenny den 2010-02-15 klockan 03:21. |
2010-02-15, 10:42 | #13 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Norge
Inlägg: 120
|
Prøv 3D Canvas, den anbefaler jeg på det sterkeste. Selv om Pro versjonen koster litt, så kan du bruke 3D Canvas til å lage modeller i mange format, med mange eksport/import muligheter.
http://www.amabilis.com/
__________________
/Øystein - http://3dtog.com/ |
2010-02-15, 11:12 | #14 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 912
|
Ja jag tror också att ska man bygga i 3d för RS/RW, så är det 3d canvas man ska ha. Blir minst strul då och det går att exportera direkt till RS/RW!
__________________
Mvh Pirpen |
2010-02-15, 15:37 | #15 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 62
|
Hm, jag får sätta mig och kolla på detta ikväll när jag kommer hem från jobbet. Lyckades dock tillslut få över modellen från Sketchup till Blender igår, alltid ett litet steg på vägen
|