Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-04-17, 15:29   #166
svenolov
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hgkn Visa inlägg
Hej svenolov. Hur jag än gör kan jag inte hitta förreglad. Även sista inställningsknappen för signaltyp i Osynlig master 3.10 är oanvändbar, men förmodar att denna kommer till dom kommande signalerna.
Angående knapparna "Typ av signal". För huvudsignaler finns det fem under typer (subtypes). Dessa typer är infartssignal (infsi), mellansignal (msi), mellanblocksignal (mblsi), utfartsblocksignal (ublsi) eller linjeplatssignal (lpsi). Alla huvudsignaler kan inte t.ex. inte vara en ublsi eller en lpsi. En huvuddvärg (hdvsi) t.ex., kan bara vara en mellansignal. Det är därför som det inte går att göra vissa val, så det är helt normalt.

I mitt exempel som följer (se bilder), har jag definierat en signalbild för en tågväg till en stoppbock som har namnet Ab 4. Om växeln läggs om till Ab 4 (bild 2) så blir hdvsi förreglad mot densamma. Om växeln är lagd rakt fram (bild 1), visar hdvsi ett automatiskt signalbesked som i det här fallet är blinkande grön till vänster.
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bild 1.jpg (93.4 KB, 510 visningar)
Filtyp: jpg Bild 2.jpg (96.3 KB, 509 visningar)

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2010-04-17 klockan 15:34.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2010-04-17, 15:52   #167
hgkn
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Standard

Knappen linjeplatssignal (lpsi). fungerar inte för mig och förreglad finns inte med i listan av alternativ av signalbild. Får försöka om instalera CDP:n.
Gammal 2010-04-17, 16:03   #168
svenolov
Medlem

Standard

Citat:
Knappen linjeplatssignal (lpsi). fungerar inte för mig och förreglad finns inte med i listan av alternativ av signalbild. Får försöka om instalera CDP:n.
Om det är en huvuddvärg du pratar om så kan du INTE välja linjeplatssignal. En huvudvärg kan bara vara av typen mellansignal! Dessutom, om du ska kunna välja linjeplatssignal så måste det finnas en linjeplats där signalen är placerad. Det är bara en tvåskens huvudsignal som kan vara en lpsi. En mellanblocksignal kan dock ha en linjeplatsfunktion, men den följer samma regler som en lpsi.

Läs post #109: http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...t=15905&page=8

EDIT: Den version av demosignalerna som du har är bara en "begränsad" version som jag bifogade tillsammans med AI-demon. Denna version är inte tänkt att utvärderas som en fullständig version. Det är bara betatestarna som har den fullständiga versionen. Men du och alla andra är välkommen att ställa frågor ändå. Både jag och kanske eventullt någon betatestare ska försöka besvara alla frågor som dyker upp.

Senast redigerad av svenolov den 2010-04-17 klockan 16:42.
Gammal 2010-04-29, 10:02   #169
hgkn
Medlem

Standard

Hej svenolov.
Jag undrar hur mycket kraft tar dina signaler av datorn?
Har kört ScanTrack (se bild) samtliga växlar är Tomas animerade och samtliga signaler är dina demo. Allt är namngivet växlar, signaler och stoppbockar. Nu till problemet ju fler gamla signaler jag bytte ut mot demo ju oftare stängde spelet ner helt och hållet och efter att samtliga signaler är bytta stänger det ner efter c:a 30 sekunder så nu har jag börjat plocka bort så fort jag hinner.
Är min dator för slö?
Pentium D 3,2GHz
4 GB ram-minne
GeForce GTX260 896 MB minne
1TB Sata2 64MB Cache hårddisk
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bana kopiera.jpg (230.2 KB, 459 visningar)
Gammal 2010-04-29, 13:21   #170
svenolov
Medlem

Standard

Citat:
Hej svenolov.
Jag undrar hur mycket kraft tar dina signaler av datorn?
Har kört ScanTrack (se bild) samtliga växlar är Tomas animerade och samtliga signaler är dina demo. Allt är namngivet växlar, signaler och stoppbockar. Nu till problemet ju fler gamla signaler jag bytte ut mot demo ju oftare stängde spelet ner helt och hållet och efter att samtliga signaler är bytta stänger det ner efter c:a 30 sekunder så nu har jag börjat plocka bort så fort jag hinner.
Är min dator för slö?
Pentium D 3,2GHz
4 GB ram-minne
GeForce GTX260 896 MB minne
1TB Sata2 64MB Cache hårddisk
Bra fråga. Att dom tar extra kraft, jämfört med "vanliga" signaler, är sant. Den version som du testar är en version som innehåller kod för samtliga signaltyper. Detta för att det ska vara lättare att debugga och införa ändringar i koden, samt att den ska vara kompatibel med TRS2004/06. Detta för att det är lättare (för mig) att skicka ut nya versioner till betatestarna. Nu har alla mina testare TS2009 eller TS2010 (fast utan licensnyckel ), så vilken dag som hellst kommer bara den rätta versionen att testas.

När den rätta versionen släpps, kommer den att ha en helt annan programstruktur där varje enskild signaltyp är optimerad (kommer att spara mycket datorkraft). Detta kan bara göras i TS2009/10, där bl.a. alla "include scripts" har en egen kuid och som är gemensam för alla signaler. Det innebär att varje enskild signaltyp kan optimeras var för sig, samt att underhållet blir mycket enklare. Om en modellbyggare har gjort en viss signaltyp kommer den alltid att uppdateras med systemet utan att modellbyggaren behöver uppdatera sin signal med ett nytt skript. Det innebär också att signalerna aldrig kommer att släppas för TRS2004/06.

EDIT: Mao, din version är en hybrid bara för att passa till alla betatestare, och som kan bli lite "tung" om du använder många signaler. Den har också ett debugbibliotek (kod) som körs parallelt, som tar en del extra kraft.

Senast redigerad av svenolov den 2010-04-29 klockan 13:30.
Gammal 2010-04-29, 13:55   #171
hgkn
Medlem

Smile

Tack för dit utmärkta svar. Ser fram mot en LJUSare framtid.
Gammal 2010-05-03, 17:59   #172
svenolov
Medlem

Standard En god nyhet!

Den här tråden är ganska gammal nu, men signalerna är fortfarande moderna och har utvecklats mycket i det dolda. Det finns nu en möjlighet att färdigställa Tomas (STW) signaler. Ja, ni läser rätt. Ni har sett hans fina modeller tidigare i den här tråden. Tomas kan tänka sig lämna över sina modeller för att de ska bli klara, till någon lämplig 3D designer. Jag har kontaktat några kandidater för slutförandet. Vi får se om någon nappar...

Gammal 2010-05-19, 18:29   #173
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Svenolov.
Då man är så försbaskat dålig, på att bygga snygga banor. Så har jag börjat försvenska en annan bana och då har jag använt mig av Beta-signalerna.

Om jag har förstått allt rätt.
Så kan man på försignalerna. Döpa dom till t.ex. 111111 och sedan ändra i rutan, så att bara 1 syns. Se bild.

Saknar denna funktion på dvärgarna.
Tittade lite extra vid Spånga stn. idag, på dvärgarna som finns där.
Ibland kunde dom t.ex. som fristående heta Spå 52. Tillsammans med blocksignal, så hade dom bara nr. i namnet t.ex. 54, men då hette blocksignalen Spå 54 istället.

Så jag har som önskemål.
Att man kan döpa dvärgarna till ett namn och sedan ändra i rutan, så att ett annat namn syns på skylten. Som på försignalen.

En annan sak, som jag såg i Spånga. Det är att dvärgarnas skyltar, varierar mellan gult och vitt. Finns det möjlighet, att lägga till. Så att man kan skifta färg på skyltarna också.
Vore rätt smidigt, om det gick att göra. Så slipper man lösa problemet på sidan om, genom att klona av dvärgen och måla om i texturen. Blir bara en massa extra signaler då.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bengolle_20100519_0000.jpg (100.1 KB, 347 visningar)
Gammal 2010-05-20, 01:41   #174
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg

En annan sak, som jag såg i Spånga. Det är att dvärgarnas skyltar, varierar mellan gult och vitt. Finns det möjlighet, att lägga till. Så att man kan skifta färg på skyltarna också.
Vore rätt smidigt, om det gick att göra. Så slipper man lösa problemet på sidan om, genom att klona av dvärgen och måla om i texturen. Blir bara en massa extra signaler då.
Tänkte på det där med dvärgarna.
Har inte huvuddvärgarna gula skyltar, och växlingsdvärgarna vita (för att skilja dom åt), men jag kanske är ute och cycklar.
Gammal 2010-05-20, 15:22   #175
Bengan

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Tänkte på det där med dvärgarna.
Har inte huvuddvärgarna gula skyltar, och växlingsdvärgarna vita (för att skilja dom åt), men jag kanske är ute och cycklar.
Precis, vad jag alltid trott.
Ända tills igår, då jag tyckte mig se en gul.
Så jag tog en ny titt idag och har kommit fram till.
Att den jag såg, var väldigt vädrad och var mer gulbrun, än vit.
Säkert p.g.a. rost eller något annat, men är nog i grund och botten vit från början.

Så det där, att man ska kunna växla mellan vit och gul skylt, kan glömmas.
Gammal 2010-05-21, 18:12   #176
svenolov
Medlem

Standard

Citat:
Svenolov.
...
Om jag har förstått allt rätt.
Så kan man på försignalerna. Döpa dom till t.ex. 111111 och sedan ändra i rutan, så att bara 1 syns. Se bild.

Saknar denna funktion på dvärgarna.
Tittade lite extra vid Spånga stn. idag, på dvärgarna som finns där.
Ibland kunde dom t.ex. som fristående heta Spå 52. Tillsammans med blocksignal, så hade dom bara nr. i namnet t.ex. 54, men då hette blocksignalen Spå 54 istället.

Så jag har som önskemål.
Att man kan döpa dvärgarna till ett namn och sedan ändra i rutan, så att ett annat namn syns på skylten. Som på försignalen.
...
Ok, jag ska införa detta även för växlingsdvärgen.

Gammal 2010-05-21, 18:29   #177
Bengan

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Ok, jag ska införa detta även för växlingsdvärgen.
Tack, det låter bra.

Inlägg 172. Är det några kandidater, som har nappat på erbjudandet?
Gammal 2010-05-21, 19:31   #178
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Det är minst en som har nappat och vad jag vet håller han på och fixar dem.
Gammal 2010-05-25, 19:00   #179
Bengan

Standard

Svenolov.
Har stött på ett problem, med signalerna.
Vet inte, om det är skit bakom spakarna här eller om andra också får detta problem.
Sitter och försöker försvenska banan DB-Projekt 1970.
Har då bytt ut signaler och satt dit osynlig master + vanliga dvärgar vid växlarna. Detta har fungerat utmärkt för mig, när jag har bytt och satt ut den osynliga mastern och dvärgen tillsammans.
Igår tänkte jag göra det enkelt för mig och tog bort alla dom gamla signalerna på den ena bangården. Istället för att hoppa hit och dit. Så satte jag ut alla osynliga masters på sina platser.
Idag började jag, att sätta ut dvärgarna till dom utsatta masters, som jag satte ut igår.
Dom osynliga masters, döpte jag redan igår och när jag körde på med frågetecknet. Så fick jag reda på, att dom inte var kopplade till någon signal. Helt OK, då jag inte hade satt ut några än.
Nu när jag sätter ut dvärgarna och döper dom precis som den osynliga mastern t.ex. Axberg 32 förkortat till Axb32 på mastern och på dvärgen (Axb32).
Tar jag då frågetecknet igen på mastern, så har hon kontakt. Men signalbilden visar allt som går att visa.
Spelar ingen roll, hur jag gör.
Om jag går direkt från surveyorläge till drivers eller om jag går ur surveyor helt och sedan in i drivers.
Inne i surveyor, så ändras inte signalbilden heller, om jag sätter ut en av STW:s blocksignaler efter mastern.

Detta problem, har jag bara tillsammans med dom masters som jag satte ut igår tillsammans med dom namngivna dvärgarna idag.

Dom som jag har satt ut tidigare, genom att hoppa från osynlig master till dvärg och som jag har namngivit direkt tillsammans fungerar.

Likaså när jag har tagit bort en utav dom osynliga masters, som jag satte ut igår och sätter tillbaks den tillsammans med en dvärg, så fungerar det.

Måste den osynliga mastern och signalen, namngivas tillsammans direkt?
Gammal 2010-05-26, 01:48   #180
svenolov
Medlem

Standard

Citat:
Svenolov.
Har stött på ett problem, med signalerna.
.
.
.
Måste den osynliga mastern och signalen, namngivas tillsammans direkt?
Bengan,
man kan generellt svara ja på din fråga. Man behöver inte namnge dom och länka dom parvis, men de ska vara länkade med namn och fungerande innan man lämnar Surveyor. Detta gäller följdaktligen också innan man provkör via Quick Drive.

Felet uppstår när man startar Surveyor, och om signalen (mastern) inte har en signaltyp. Den hamnar i en omöjlig situation som den aldrig kommer ur. I detta läge är det bara att ta bort den och ersätta den med en ny, så att den initieras på nytt.

Du kan placera ut flera mastersignaler i följd och sedan namnge dom. Därefter placerar du ut sceneryobjekten och ser till att de länkas med mastern och fungerar. Men detta måste alltså göras innan du lämnar Surveyor. Sen är det aldrig några problem att byta signaltyp eller byta namn på dom, när dom väl en gång fungerar.

Ibland kan det uppstå initieringsproblem (alla lampor lyser) även fast man namngett dom rätt. Man ser om den har fått rätt signaltyp ändå. I det läget kan man avsluta Surveyor och starta om igen. Då initieras signalen rätt när Surveyor (eller Driver) startar.

Jag kommer att fixa detta problem, men det ligger inte högst upp på listan just nu.

Senast redigerad av svenolov den 2010-05-26 klockan 02:00.
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:08.