Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-05-07, 22:20   #1
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Reg.datum: Aug 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard Mina tankar om GARL

Nu har jag testat Glasgow Airport Rail Link rätt ordentligt, och tänkte skriva ned några synpunkter.

Jag tycker att detta är en mycket fin och trevlig rutt. Den sträcker sig mellan Glasgow Central och Glasgow international airport och det är ca 6 miles (eng). Den är alltså inte särskilt lång (tar 15 minuter från centralen till flygplatsen) men den känns mycket längre än vad den är. Till att börja med är Glasgow Central riktigt härlig station. Det är lite mer aktiv bangård här än vad det är på Paddington. Den ser liksom lite rörig ut, och inte bara raka spår som sakta växlas ihop till några få. Sedan är det 3 spår hela vägen fram till Gilmore paisley street, där spåren till flygplatsen viker av. Det är 3(?) stationer mellan Centralen och Gilmore.

Från Paisley Street går det två spår hela vägen fram till flygplatsen. Man kör typ 1,5-2 mile på en viadukt innan man slutligen når fram till flygplatsens plattform.

Rutten är fin och detaljerad, men man har bara byggt det som är precis vid spåren. Gör man en så kort rutt skulle man kunna ägna lite mer tid till omgivningen. En annan grej jag inte gillar är att de har använt decaler på vissa ställen (t.ex vägar). Det ser inte så snyggt ut om man ser det på nära håll. På flygplatsen spelar det ingen roll för den ser man på håll.

Det är nya signaler till rutten sk. LED-signaler, där en "lampa" kan visa alla färger (alltså slipper man ha en lampa med 3 ljus för rött, grönt och gult). Man har också lite fräcka extrasignaler som t.ex visar vilket spår man växlas in på samt om man växlas in på upp/ned spår osv osv. Det är roliga detaljer. Det följer också med en arbetsgubbe som vinkar när man tutar, till arbeten på järnvägen. Grymt.

Så vad har jag kommit fram till? Jo, rutten är helt klart värd vartenda öre. Riktigt bra att köra Class380 på. Den är mycket detaljerad (som man ser från hytten), och mycket trevlig att köra på.

Betyg: Stark 4/5 svag 5/5 pga decaler på vissa ställen och att man inte byggt lite mer omgivning.

Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-05-07, 22:44   #2
Bombardier Train
Tidigare Ruben

Reg.datum: Oct 2008
Standard

Hej! Det där med att omgivningen inte sträcker sig särskilt långt från spåret det har jag också lagt märke till. I andra rutter t.ex IOW och originalrutter Oxford-Paddington har de ju lyckats riktigt bra, och gjort mycket omgivning flera km från spåret.
Sen ser det inte så bra ut att vissa vägar är "decaler" nej, det såg jag också. På nära håll blir de väldigt pixliga.

Och ibland när jag kör så nödbromsas tåget, vad har det att göra med? Oftast funkar det med att trycka "q" men ibland så blir det tvärt nödbroms. Har någon annan råkat ut för detta och vad beror det på?

Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-05-07, 23:22   #3
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bombardier Train Visa inlägg
Hej! Det där med att omgivningen inte sträcker sig särskilt långt från spåret det har jag också lagt märke till. I andra rutter t.ex IOW och originalrutter Oxford-Paddington har de ju lyckats riktigt bra, och gjort mycket omgivning flera km från spåret.
Sen ser det inte så bra ut att vissa vägar är "decaler" nej, det såg jag också. På nära håll blir de väldigt pixliga.

Och ibland när jag kör så nödbromsas tåget, vad har det att göra med? Oftast funkar det med att trycka "q" men ibland så blir det tvärt nödbroms. Har någon annan råkat ut för detta och vad beror det på?
Kör du med expertcontrols? Jag har aldrig råkat ut för det, jag kör med simpel.
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-05-08, 00:00   #4
bönan
Veteran

Reg.datum: Jul 2008
Standard

Jag antar att du får TPWS-broms. TPWS arbetar "tyst" i RW. IRL blinkar en lampa då man överträder hastighetsgränsen. Varje gång man passerar en signal eller hastighetstavla får man en ljudvarning. Om man inte svarar blir man nödbromsad. I RW är detta begränsat till endast nödbromsning. Var därför noga med att inte köra det minsta för fort, för då kan sånna här saker uppstå! Vill ni köra med fullt fungerane brittiska säkerhetssystem, så rekomenderar jag OpenBVE...

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-05-08, 10:01   #5
Bombardier Train
Tidigare Ruben

Reg.datum: Oct 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Kör du med expertcontrols? Jag har aldrig råkat ut för det, jag kör med simpel.
Jag kör med Expert controls ja. Det blir mycket roligare så tycker jag.

Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-05-08, 11:45   #6
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bombardier Train Visa inlägg
Jag kör med Expert controls ja. Det blir mycket roligare så tycker jag.
Då så kör du väl för fort och hamnar i nödbroms, som bönan säger
Gammal 2010-05-08, 18:23   #7
bönan
Veteran

Standard

Nu när vi snackar fart här, hur fort går det på denna expansion?

Gammal 2010-05-08, 18:30   #8
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Nu när vi snackar fart här, hur fort går det på denna expansion?
Hastigheten är 15mph vid plattformarna på centralen samt 20mph vid utfarten. Sedan ökar hastigheten till 45mph en bit, när man sedan växlas in på spåren till Gilmore P Street är hastigheten 75mph fram till G P S där den ligger på 45, sedan växlas man av till spåren till flygplatsen. Kort efter G P S kör man upp på en viadukt där hastigheten är 45mph - 35mph och slutligen 25mph när man är några hundra meter från flygplatsen.

Så större delen av sträckan är 75MPH, det är rätt lagom för tågen man kör. Ingen höghastighetssträcka är det inte
Gammal 2010-05-08, 20:15   #9
bönan
Veteran

Standard

Synd...
/Bönan - legitimerad fartgalning

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:28.