|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2010-09-14, 20:37 | #46 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
|
Tack!
När ändå var i tagen att konvertera ut i RW passade jag på och göra ordning C3g-vagnen också. Tror inte jag gör så mycket mer med den än att ska montera dit lite bromsar så det går att åka annat än bara långsamma växlingsrörelser... |
2010-09-15, 15:12 | #47 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
Snygga vagnar må jag säga! Vilken shader använder du för fönstren?
Jag använder BlendATexDiff med TRANSLUCENCY satt och då fungerar det både i RS och RW. /æ |
2010-09-15, 16:48 | #48 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
|
tackar! Aha, den ska jag prova. Den shader jag nu använt är TrainGlass.fx
|
2010-09-15, 17:27 | #49 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
Misstänkte det, den finns som sagt endast i RailWorks men BlendATexDiff funkar i båda.
Vore ju synd att låsa sig endast till RailWorks på enbart en sådan liten detalj. /æ |
2010-09-16, 00:23 | #50 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Rasande vackra vagnar, Mazz! Er diskussion av "shaders" begriper jag mej inte på men en tanke slog mig: både du och KMW bygger ju i Blender för RS/RW medan jag harvar på med Max/Gmax för Trainz. Jag och KMW hade ju ett lyckat utbyte av Xoa/Uoa7 för ett tag sedan och jag vet att du Mazz stödde detta starkt då och att du håller på med D-lok för olika simulatorer. Det vore ju befrämjande för hela tågsimulatorgemenskapen om vi kunde samarbeta. Jag vill minnas att jag och KMW hittade ett bra utbytesformat i .obj-filer. Med .mtl-filer och .psd-texturer skulle vi kunna ha ett samarbete av modeller!? Animationer är jag säker på att det går att hitta ett exportformat för också. På Trainz-forumet är det väl just nu mest Korvtiger och jag som bygger rullande material (Korvtiger bygger för övrigt i Blender numera) och några till.
Tror ni att denna idé skulle vara "hållbar"? Utan några tvång utan helt frivilligt! Om ni är intresserade så hör av er!
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn |
2010-09-16, 01:51 | #51 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
|
Citat:
Så om våra modeller som vi lägger ner massa energi på kan komma till nytta i fler simulatorer är helt lysande och jag alla tjänar på det i längden, så det stödjer jag helhjärtat såklart. Själv har jag inte Blender utan harvar på med 3ds max v8 som jag känner mig ganska hemma med. Låt oss försöka permanenta det samarbete som redan nu pågår mellan simulatorbyggarna och bygga upp bra rutiner runt detta. |
|
2010-09-16, 02:57 | #52 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Mazz,
jag "harvar med 3D max 7 som jag fått överta av ett företag jag jobbat hos och som du tänker jag inte ägna möda åt att lära mig Blender (i min ålder) utan överlåter med varm hand detta till "den yngre" generationen. Frågan är hur vi hittar en standardiserad plattform att utbyta mesher, animeringar och mappningar? Jag tror många av våra "nya" byggare skulla vara betjänta av detta. Skall vi öppna en tråd om detta under "Allmänt om Tågsimulatorer"? Tack för stödet av min idé!
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn |
2010-09-16, 10:57 | #53 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
Jag stödjer också detta fullhjärtat.
Faktum är att jag just i detta nu håller på samarbetar med Marcus Gustavsson om ett projekt för RS/RW och Trainz som vi inte annonserat något om. Min plattform är 3D Canvas (inte Blender) och Marcus håller på i Maya(!). Jag har även haft kontakt med Per Björn (Bear) och har planer på att konvertera en av hans modeller till RS/RW fast det dragit ut på tiden tyvärr. Det format som jag upplever som bäst att utbyta modeller i är 3DS vilket Mazz och LAn uppenbarligen inte ska ha några problem med. Texturer är väl bmp och tga för alla simulatorer fast originalen kan gärna göras i psd-filer med lager (Photoshop) som brukar kunna öppnas av de flesta ritprogram. För att underlätta samarbete över simulatorgränserna skulle jag föreslå ett 3D-design forum i den allmänna delen. Jag tjuvtittar lite i Trainz-forumet vad som händer (snyggt J-lok) men deltar inte där. Med ett simulatoroberoende forum tror jag att vi skulle kunna lyfta samarbetet. /æ |
2011-02-09, 01:05 | #54 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
|
Tänkte få nånting klart också... O-vagnarna är inte mycke kvar att göra på, bara bromsslangar/cylindrar och några olika laster att fixa.
En fråga i sammanhanget, när man transporterar hjul, hur är dessa säkrade? Träklossar? Spännband? Annat? Senast redigerad av Mazz den 2011-02-09 klockan 01:08. |
2011-02-10, 02:13 | #55 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
|
Ser fram emot att byta ut betaversionen mot en färdigmonterad vagn då den är på tok för snygg för att fastna i ett betastadium
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning. |
2011-09-18, 14:39 | #56 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
|
Bara lite kvar nu att lägga upp några O-vagnar till RW.
Finns fler laster i tankarna, förslag är naturligtvis välkommet det också. |
2011-09-18, 15:30 | #57 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
|
Skitsnyggt
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014: Y31 X40 Kinnekullebanan ---------------------------------------------------------------- Gå gärna in på mina hemsidor. http://andreashoff.se www.andreashofftag.net http://andreas13railworks.webs.com |
2011-09-18, 18:03 | #58 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
|
Så man har längtat och så snygga de är! Sätter man ut ett antal av dessa på spåret så blir det per automatik en mer svensk-känsla på hela rutten.
Har du väl säkert i planerna redan men ser gärna en variant med massor av rostigt järnskrot huller om buller
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning. |
2011-09-18, 18:21 | #59 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
|
Grymt Mazz, efterlängtat!
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse |
2011-09-18, 21:43 | #60 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
|
Tack!
Skrot, ja absolut. En vanlig transportuppgift för O-vagnarna vad jag förstår, måste finnas med. Kan det här funka? |