![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Sävsjö
Inlägg: 16
|
![]()
Hej
I stw:s vägskydd finns funktionen "manuell aktivering" vägskyddet aktiveras om tåget håller sig under en viss hastighet i en viss tid. Är det lätt å få till så att vägskyddet aktiveras om tåget håller sig över en viss hastighet en viss tid? Hälsningar Robin |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Ja, det går genomföra. Men man undrar lite, i vilken situation skulle det vara befogat?
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Sävsjö
Inlägg: 16
|
![]() Citat:
Jo det är så att jag har en station med 3 spår och en plankorsning bortanför yttre växeln, där vissa tåg gör lite längre uppehåll medans andra ska passera. Då önskar jag att de tåg som skall stanna och stå still i ca 4 min inte ska fälla vägskyddet utan då kommer jag använda "återinkoppling med vägspårledning" för dessa tåg Tack |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Ja, det går att lösa detta problem delvis, på ditt sätt. Men det är inte någonting som man gör på en kafferast.
Jag känner mig inte motiverad att undersöka detta vidare, då mitt svenska signalsystem redan har hantering av vägskydd inbyggd. Fördelarna med mitt system är bl.a. att det inte krävs någon logikenhet, inte några fasta spårledningar, och att v-signalerna inte delar blocksträckor. Ringsträckan är inställbar och bryts vid växlar och signaler som visar stopp. Man kan också ha olika längd (i meter) på ringsträckan beroende på vilken tågväg som är lagd. Själva vägspårledningen bestäms av v-signalernas (master) placering.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Sävsjö
Inlägg: 16
|
![]() Citat:
Kan lösa det med hastighetsnedsättning och förkorta ringsträckan ![]() Tack ändå ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
I sammanhanget kan jag nämna att jag har speciella v-signaler gjorda för STW vägskydd. Dom är tänkta att ges ut i samband med första releasen av signalsystemet. Dessa signaler delar inte blocksträckor och kan kanske innehålla en del annat.
Det finns alltså ingen anledning att skrota STW vägskydd då detta system fungerar utmärkt. Men som sagt, en anpassning är nödvändig.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 33
|
![]()
Jag har använt en lite "klumpig" lösning på problemet. Om man gör en osynlig växel precis innan vägskyddet så att du kan "stänga av" vägskyddet när tåget ska stanna på stationen.
Sen är det tyvärr så att i tid och otid sitter man och svär åt den där växeln man glömde lägga om då tåget spårat ur ![]() Noggrannhet mina herrar!
__________________
-Albin |
![]() |
![]() |