Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Downloads

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-12, 17:23   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Arrow Nyheter från STLEB

Här kommer den närmaste tiden att laddas upp en mängd rullande materiel nämare beskrivet i tråd:

http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=29357

DÄR skall ni posta frågor, rapportera fel m.m.

Vi startar med svenska bulklaster som ni behöver till kalk-, kol- och malm-vagnar.
Bifogade filer
Filtyp: cdp STL Laster Bulk.cdp (1.01 MB, 324 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-03-12, 17:39   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard S.G.G.J Kalkvagnar

Dessa kalkvagnar finns 6 versioner (med bromshytt, täckt obromsad och öppen obromsad i 2- och 3-axliga versioner. Tack vare Ekan finns till varje vagn en Texture-group som gör att har tillgång till ett tjugotal vagnar.

p.g.a. storleken finns själva vagnarna här:

http://www.mediafire.com/?rc6cgtch0mfzl3r (vagnar med bromshytt)

http://www.mediafire.com/?1rmerwz487of1nu (täckta obromsade vagnar)

http://www.mediafire.com/?6fsfbjmp9lxibj1 (öppna obromsade vagnar)

P.S. Ett kalkbrott och en linjelossningsplats är på G! D.S.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 3.jpg (43.9 KB, 1487 visningar)
Filtyp: jpg 4.jpg (48.4 KB, 1489 visningar)
Filtyp: jpg 5.jpg (46.7 KB, 1489 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: cdp Engineconfig 2 axlar tryckluftsledning.cdp (2.5 KB, 193 visningar)
Filtyp: cdp SGGJ kalkvagnar Assets.cdp (158.8 KB, 197 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 05:38   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard SJ kolvagnar L och Lr

Här kommer kolvagnarna som också har texture-groups med texturer av Ekan.

På G är en lastplats för stenkol från båt i hamn och en för träkol vid en lastplats i skogskanten samt lossning vid ett kol- och koksupplag men det dröjer ett tag.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg litt L 1.jpg (60.4 KB, 1436 visningar)
Filtyp: jpg Lr3.jpg (72.0 KB, 1433 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: cdp SJ L Kolvagn 3.11.2.cdp (993.4 KB, 264 visningar)
Filtyp: cdp SJ L Kolvagn Assets.cdp (1.84 MB, 256 visningar)
Filtyp: cdp SJ Lr Kolvagn 3.11.2.cdp (1.20 MB, 256 visningar)
Filtyp: cdp SJ Lr Kolvagn Assets.cdp (3.93 MB, 259 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 07:58   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard SJ Malmvagnar M1 (Maä) av 1897 års modell MK och MKT

Dessa vagnar byggdes på med en stålkrage på den engelska orginalvagnen (M1 UK[Utan Krage]) därav beteckningen MK[Med Krage]. Anledningen var att UK blev full redan vid 18 tons malmlast men vagnen kunde lasta 25 ton. Till vagnarna fanns även en lös träkrage som monterades på vid ved- kol- flis- och andra lättare laster. Detta gäller alla vagnar i M1-serien som alltså finns i två varianter utan och med Träkrage (T).

Texture-groupsen till samtliga SJ M1-vagnar finns här och måste installeras;

http://www.mediafire.com/?2i9cahzwkeh8fqa
Bifogade bilder
Filtyp: jpg MK.jpg (157.4 KB, 1436 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: cdp SJ M1 Malmvagnar Assets.cdp (279.4 KB, 239 visningar)
Filtyp: cdp SJ M1 Malmvagnar MK och MKT.cdp (3.02 MB, 231 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 08:06   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard SJ Malmvagnar M1 (Maä) UK och UKT

UK var den ursprungliga engelska vagnen byggd i Birmingham. Varianten XUK är ett misslyckat försök att förstora korgen med slägga, plåt och nit.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg UK.jpg (158.5 KB, 1437 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: cdp SJ M1 Malmvagnar UK och UKT.cdp (3.05 MB, 208 visningar)
Filtyp: cdp SJ M1 Malmvagnar XUK och XUKT.cdp (3.07 MB, 206 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 08:11   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard SJ M1 Malmvagn SK och SKT

Några av de ursprungliga UK-vagnarna skickades till Malmvagnverksataden i Notviken och försågs med nytillverkad svensk korg (SK).
Bifogade bilder
Filtyp: jpg SK.jpg (154.8 KB, 1441 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: cdp SJ M1 Malmvagnar SK och SKT.cdp (3.05 MB, 206 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 08:19   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard S.N.J MK och MKT

Innan SJ tog över Malmbanorna ägdes de på konsession av ett engelsk bolag: Sveriges Noriges Jernväg. Vagnarna var då blågrå och märkta med S.N.J i gult. Texturegroupen innehåller fina ommålningar av Ekan.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg SNJ M1.jpg (90.3 KB, 1425 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: cdp SNJ M1 Malmvagnar MK och MKT.cdp (3.57 MB, 214 visningar)
Filtyp: cdp SNJ M1 Malmvagn MK Texture-group.cdp (2.53 MB, 213 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 08:31   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard SJ F5s Smörjarvagn till Malmtåg

Sist i alla malmtåg gick en s.k. smörjarvagn som innehöll oljor, fett, kannor och sprutor samt ett brädfodrat uppvärmt personalutrymme för smörjare och bromasare. Malmvagnarna hade ju glidlager och måste smörjas flera gånger på sträckan Kiruna - Narvik. Dessa vagnar skrotades på 1940-talet då alla malmvagnar försetts med rullager.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg F5s Klar.jpg (80.3 KB, 1431 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: cdp SJ F5s Smörjarvagn Assets.cdp (158.8 KB, 248 visningar)
Filtyp: cdp SJ F5s Smörjarvagn 3.11.1.cdp (618.4 KB, 220 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2011-03-13 klockan 15:40. Anledning: Tillrättad version av vagnen 110313 14:35
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 08:49   #9
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard SJ Malmtågslok Oa

Detta var SJs första elektriska malmtågslok. Loket var ett s.k. dubbellok därav en A och en B-del. Loken hade en motor med jättelik rotor och en jättelik vevstake drev vevskivan och koppelstängerna.

Till serien av lok hör en hytt som finns här:

http://www.mediafire.com/?wpx1ie19vr8rw17

Nödvändiga Assets finns här:

http://www.mediafire.com/?csfmcu0ljbtv3xv

Nu har ni så ni kan testa vad er dator går för genom att sätta ihop ett 32 vagnars malmtåg!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Oa Klar.jpg (126.3 KB, 1475 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: cdp SJ OaA Malmlok 3.11.1.cdp (3.24 MB, 260 visningar)
Filtyp: cdp SJ OaB Malmlok 3.11.1.cdp (3.25 MB, 249 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 09:03   #10
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard SJ M2 Malmvagnar av 1902 och 1908 års modeller.

Den ständigt stigande efterfrågan på svensk järnmalm innebar att nya vagntyper utvecklades med 35 tons lastförmåga och kraftigare boggier.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg M2_Klar.jpg (140.7 KB, 1415 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: cdp SJ M2 Malmvagn 1902 och 1908 Assets.cdp (797.1 KB, 226 visningar)
Filtyp: cdp SJ Malmvagn M2 1902 3.11.1.cdp (1.04 MB, 222 visningar)
Filtyp: cdp SJ Malmvagn M2 1908 3.11.1.cdp (1.55 MB, 219 visningar)
Filtyp: cdp SJ M2 Malmvagn 1908 Assets.cdp (797.1 KB, 204 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2011-03-13 klockan 14:56. Anledning: anm. från leoj att assets var felaktig 110313 13:52
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 09:12   #11
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard SJ Malmvagn Mas av 1950 års modell

Efter 2:a världkriget krävdes krafttag för att få malmtransporterna att möta efterfrågan på svensk järmmalm. Större lastförmåga och större hastighet ledde till denna Mas-vagn med 42 tons lastförmåga, kraftigare boggier, helgjutna skivhjul och helsvetsad korg.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2.jpg (138.7 KB, 1387 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: cdp SJ Malmvagn Mas 1950 Assets.cdp (892.0 KB, 246 visningar)
Filtyp: cdp SJ Malmvagn Mas 1950 3.11.1.cdp (1.21 MB, 237 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 09:25   #12
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard SJ Oc Malmtågslok

Denne särling bland svenska ellok byggdes i Tyskland efter 1:a världskriget då det var mycket billigare där. Loket var väl en slags svensk "krokodil" eller lite skämtsamt en svensk "Renalligator". Loket har fått en egen hytt som finns här:

http://www.mediafire.com/?2ph761ajwlowam1

och alla nödvändiga Assets finns här:

http://www.mediafire.com/?8ez8m7bgnktmtp8

Alla blånerade plåtlok målades SJ-bruna på 1930-talet. Vad kan detta månne betyda, Ekan ?-)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Oc_Klar.jpg (133.9 KB, 1484 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: cdp SJ Oc Malmlok 3.11.1.cdp (3.51 MB, 273 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 09:32   #13
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard SJ Pa persontågslok

Det i mitt tycke vackraste ellok som byggts! Oa, Oc och Pa hade samma typ av jättemotor och var klädda med blånerad stålplåt. Passar utmärkt att dra Korvtigers vackra teakvagnar!

Alla nödvändiga Assets finns här:

http://www.mediafire.com/?992gm1pi4n18xlx
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Pa_Klar.jpg (120.2 KB, 1437 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: cdp SJ Pa Persontågslok 3.11.1.cdp (2.51 MB, 255 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2011-03-13 klockan 16:04. Anledning: Assets fel enl. leoj m.fl. 110313 15:00
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 09:43   #14
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard SJ Od Malmtågslok

Det första teakklädda elloket (teak var billigt vid den tiden) med sin enorma koppelstång blev ett sorgebarn för SJ, Od raglade fram på rälsen som en drucken renfösare, skakade som en tombola (svårt att balansera ut en sån jättestake) och ville gärna fortsätta rakt fram i kurvor (s.k. klättningstendens). Men dessa problem har vi ju inte i Trainz!

Alla nödiga Assets här:

http://www.mediafire.com/?rn4otor34983q3i
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Od_Klar.jpg (123.0 KB, 1344 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: cdp SJ Od Malmlok 3.11.1.cdp (4.17 MB, 198 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 09:54   #15
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard SJ Of Malmtågslok

Efter det misslyckade Od utvecklades en helt ny malmtågsmaskin med Oa som modell. Of blev ett i alla avseenden lyckat malmlok, som sedan låg till grund för Dm-loken. Detta dubbellok har liksom Oa en A och en B-del.

Alla Assets här:

http://www.mediafire.com/?bja4y92vasi1p04
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Of_klar.jpg (130.3 KB, 1414 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: cdp SJ OfA Malmlok 3.11.1.cdp (4.41 MB, 284 visningar)
Filtyp: cdp SJ OfB Malmlok 3.11.1.cdp (4.42 MB, 269 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Taggar
ellok, kalkvagn, laster, malmvagn


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:39.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009