Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Nyheter

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-14, 21:11   #1
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard RailWorks 3; Train Simulator 2012 23 sept

Railsimulator.com har just presenterat sin nya release av RailWorks3; Train Simulator 2012.

Du kan läsa mer om den nya releasen här:

http://www.railsimulator.com/microsi...012/index.html


Några punkter från FAQ:

  • automatisk uppdatering om du har RW2, ingen extra kostnad
  • super elevation
  • distant mountains
  • Multi-player är INTE med i denna uppgradering, kommer när all servermiljö är robust och på plats
  • Nya features i editorerna, för att jobba effektivare
  • video kommer visas 21 juli
Direkt från FAQ;

Gameplay
  • Multiple‐source dynamic lighting: allows streetlights & headlights to illuminate the ground and nearby objects
  • Extended terrain draw distance and terrain shadows
  • Multiple‐headed consists to allow consists to be powered by different types of traction
  • Particle effects on locomotive windows – e.g. rain drops
  • Working wipers which clear away rain drops
  • Improved skies with stars and moving clouds
  • Water with depth and reflections of nearby objects and terrain
  • Depth of field can be switched on to give a camera focus effect
  • Soft shadows mimic real daylight shadows
  • Consist speed limits realistically enforced
  • Improved track unevenness and cab camera movement increasing with speed
  • Smoothing of vertical curves on tracks.
  • New, user interface and loading screens
  • Superelevation creates accurate simulation of curved tracks
Editing & building

  • Improved browser list and functionality plus other improvements to the asset editor
  • New stopping point feature to simplify scenario creation
  • New way of simplifying display of editor features
  • New way of authoring marshaling of AI trains – particularly useful in yards
  • Ability to lay blocks of assets
  • Improved terrain modeling and better import tool
  • Ability to preview lofts in the asset editor
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2011-07-14 klockan 21:34. Anledning: lagt till features
Mazz besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-07-14, 21:32   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Skall bli intressant att se vad detta månde bliva ?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-14, 21:38   #3
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Låter trevligt!

"super elevation", det är doserat spår det eller?
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-14, 21:43   #4
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Ser helt enkelt för j-a snyggt ut men jag hade hoppats på lite jämförelser av prestanda men får väl kanske vänta på videoklippet eller rapporter från de på UKTS som är inbjudna att kika på det hela.
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-14, 21:50   #5
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Låter väldigt lovande må jag säga.
Frågetecken om det är förbättrade möjligheter att göra realistiska scenarion med trafik.
Är väl en av de mest kritiserade punkterna i nuvarande version (förutom att lysena inte fungerar).

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-14, 21:52   #6
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 802
Standard

Oj! Det var trevliga nyheter det. Såg att en av bilderna visade tåglutning och spårlutning vid kurvorna. Härligt!
En liten undran, har det kommit med strålkastare över spåret från loket?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-14, 22:00   #7
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Totte, det har inte kommit än men ska komma i denna nya uppdateringen.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-14, 23:00   #8
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Ser inte att loken ger ifrån sig något sken...
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-14, 23:02   #9
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Några mer saker man kan notera:

  • Multi-core-support
  • cab sway

Högupplöst bild här:

http://www.jameswoodcock.co.uk/wp-co...lWorks3JWB.png

Är det inte lustigt att releasen heter det den heter... varför inte RailWorks 3 kort o gott... Utan den heter RW3: Train Simulator 2012... i exakt samma textstil som MSTS...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-14, 23:04   #10
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Ser inte att loken ger ifrån sig något sken...
Håller med, men man får väl anta att följande mening säger att det är på plats nu:


Multiple‐source dynamic lighting: allows streetlights & headlights to illuminate the ground and nearby objects

och det vore väl märkligt om inte det skulle vara med, när så mycket nya ljuseffekter är på plats.

edit: Railsimulator.com säger att dom ska lägga upp illustrativa bilder på detta i morgon. Så, det är nog på plats.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2011-07-15 klockan 00:39.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-15, 00:24   #11
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Tack för den extra infon Mazz! Lite konstigt att dom inte väljer in en bild med strålkastare från ett lok att visa direkt måste ju vara den mest efterlängtade uppdateringen sedan spelet släpptes Får hålla sig tills imorrn då
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-15, 04:17   #12
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Det här är intressant, helt klart, men man funderar fortfarande på när man ska ta klivet över till RW.

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Låter väldigt lovande må jag säga.
Frågetecken om det är förbättrade möjligheter att göra realistiska scenarion med trafik.
Är väl en av de mest kritiserade punkterna i nuvarande version (förutom att lysena inte fungerar).

Det har sagts förut av andra ”trainsimmers” att, fritt översatt, "Rail Simulator är en stark träd, vatten och scenery simulator, men det krävs mycket bättre signaler och AI logik innan den kan anses vara en tåg simulator".

RailWorks 3 nämner inte ett ord om sitt största problem (med Rail Simulator och RailWorks 2). Att kunna låsa tågvägar (växlar) efter behov för AI-förare och även den tågväg som den spelande (manuella föraren) använder. Någon form av central klarerare, alltså. Och sen ska AI (autopiloter) köra efter signalbeskeden liksom den manuella föraren, och inget annat. Signalbeskeden ska inte bara vara pålagda som en scenery effekt och låta AI-förarna köra på i sina egna tågvägar, utan att ta hänsyn till signalbeskeden.

Detta är fortfarande en begränsning som jag helt enkelt inte kan leva med. Jag hoppas att dom har glömt att nämna att dom har gjort förbättringar på detta område.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-15, 04:40   #13
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Det här är intressant, helt klart, men man funderar fortfarande på när man ska ta klivet över till RW.

Det har sagts förut av andra ”trainsimmers” att, fritt översatt, "Rail Simulator är en stark träd, vatten och scenery simulator, men det krävs mycket bättre signaler och AI logik innan den kan anses vara en tåg simulator".

RailWorks 3 nämner inte ett ord om sitt största problem (med Rail Simulator och RailWorks 2). Att kunna låsa tågvägar (växlar) efter behov för AI-förare och även den tågväg som den spelande (manuella föraren) använder. Någon form av central klarerare, alltså. Och sen ska AI (autopiloter) köra efter signalbeskeden liksom den manuella föraren, och inget annat. Signalbeskeden ska inte bara vara pålagda som en scenery effekt och låta AI-förarna köra på i sina egna tågvägar, utan att ta hänsyn till signalbeskeden.

Detta är fortfarande en begränsning som jag helt enkelt inte kan leva med. Jag hoppas att dom har glömt att nämna att dom har gjort förbättringar på detta område.
- Var finns definitionen på vad som får kallas en tågsimulator och vem bestämmer vad den innehåller?
- Du är väl väldigt nöjd med den simulator du använder, så du behöver väl inte fundera på att ta något kliv över till nån annan simulator?
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-15, 06:43   #14
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
- Var finns definitionen på vad som får kallas en tågsimulator och vem bestämmer vad den innehåller?
- Du är väl väldigt nöjd med den simulator du använder, så du behöver väl inte fundera på att ta något kliv över till nån annan simulator?
Vi kanske ska fråga dom själva? Dom säger ju och lovar följande.
Citat:
Train Simulator 2012 promises to be the most advanced consumer train simulator in the world...
Ja, jag är ganska nöjd med vad en viss annan "simulator" har att erbjuda på det här området, men det finns saker som RW är bättre på. Jag följer med deras utveckling och jag ser fram emot att testa RW igen, till hösten.

EDIT: Ursäkta. Train Simulator heter den visst numera.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-07-15 klockan 09:44.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-16, 01:21   #15
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Ny bild med fungerande strålkastare här(sista bilden i serien) och en sammanfattning av UKTS besök vid RS.com hittas här.
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:10.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009