|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2011-09-19, 22:53 | #106 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
Citat:
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2011-09-19 klockan 22:56. |
|
2011-09-19, 23:02 | #107 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
Två resp. tre semaforer /två trevingade, en tvåvingad).
Nisse |
2011-09-19, 23:09 | #108 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
Den banan vill jag se på! Du har ju min e-post adress.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
2011-09-20, 01:53 | #109 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
Nu har jag tittat på banan och avståndet på över 3 km stämmer exakt. Huvudsignaler som finns däremellan och som står i motsatt riktning ignoreras. Det är väl nästa/föregående hsi i samma riktning som är intressant, eller...?
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
2011-09-20, 10:50 | #110 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
Bakät ointressant, framåt intressant. Jag kör vidare.
Nisse |
2011-09-22, 17:30 | #111 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
|
Den Osynlige Klareraren
Håller på och experimenterar med det nya signalsystemet (modern signaleringsprincip). Finns det någon utförligare beskrivning på var den osynliga klareraren skall placeras och hur den skall användas? I mitt fall har jag ett livligt trafikerat enkelspår mellan två stationer och jag önskar "blocka" hela sträckan åt ett håll åt gången. Se bilden på sid 3 "Exempel på enkelspårsträcka ..." i "Beteckningar på signaltekniska objekt i Trainz". Vill inte ha ett möte mitt ute på linjen. På sträckan finns 2 mellanblocksignaler åt vardera hållet samt försignaler.
Är det klarerarens uppgift att se till att signalerna visar rätt besked utefter linjen och i så fall hur skall den användas i Trainz på rätt sätt ? Har TS10. Vänligen
__________________
Trucken |
2011-09-23, 00:04 | #112 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
Citat:
Idag är den osynliga klareraren en signal som främst är tänkt att användas i den äldre principen. Man placerar ut den där det borde finnas en signal, enligt den moderna principen. I och med att det på den tiden inte fanns vissa typer av signaler som finns idag, så lägger man in en osynlig signal med den funktionen för att AI-trafiken ska fungera bättre. Finessen med osynlig är att den inte ska synas när man bygger banor som använder den äldre principen. Som du ser i propertyrutan (=egenskapsrutan = knappen [?]) så kan du välja på flera signaltyper som den ska "simulera". Flera typer kommer i framtiden, och meningen är att tkl-signalen även ska kunna användas i den moderna principen. Men, i och med att du sätter upp ett modernt system, så behöver du inte använda tkl-signalen i dagsläget. Så till den egentliga frågan. Klareraren (TKL) kan sätta "blockriktningen" för en blocksträcka, men den funktionen når du inte i nuvarande version. Jag håller just nu på med att göra ett användarvänligt gränssnitt för just den funktionen och även funktioner för att ställa tågvägar. Läs även det här inlägget. Post # 53.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2011-09-23 klockan 00:17. |
|
2011-09-23, 09:57 | #113 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
|
Tack svenolov för ditt arbete och tack för svaret. Följer med stort intresse utvecklingen av det svenska signalsystemet.
Vänligen
__________________
Trucken |
2011-10-04, 11:43 | #114 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Kista, Sweden.
Inlägg: 763
|
V-signalen i STW:s vägskydd!
Hej Sven-Olov
Har varit ifrån Trainz i månader pg. av datorhaveri. Har i flera dagar försökt att läsa mig till allt om nya signalsystemet och har nu några frågor? Räcker det med att ta bort V-signalerna och avinstallera dom eller måste allt i vägskyddet bort? Finns det möjlighet att få testa den version du tror kan fungera? Har en bana det tagit åratal att göra och vill gärna behålla den. Mvh Göran.
__________________
hgkn@bahnhof.se |
2011-10-04, 13:50 | #115 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
Citat:
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
|
2011-10-04, 15:22 | #116 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Kista, Sweden.
Inlägg: 763
|
Tack.
Nu ett annat problem. Får upp fel i Signal Libary 3.11 vad har jag missat?
__________________
hgkn@bahnhof.se |
2011-10-04, 16:10 | #117 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
Svenolovs 3.11.2.b2 fungerar utmärkt, både i min speciellt uppbyggda testbana samt i min cabbana. Första gången jag testade i den sistnämnda bana hängde ringsignalerna inte riktigt med. Detta löstes med att gå ut ur spelet och starta om det.
Det verkar som om Signar Source/Vägskydden behöver en mindre inkörning. Vid förändringar av installationern av signalredskapen och/eller vägskydd: Spara, lämna Surveyor och gå in i Driver - alltså inte snabbvägen. Detta har jag använt mig konsekvent av. Nisse |
2011-10-04, 16:39 | #118 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Kista, Sweden.
Inlägg: 763
|
Tack för hjälpen, nu fungerar det.
__________________
hgkn@bahnhof.se |
2011-10-04, 16:48 | #119 | |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 077
|
Citat:
Liksom Göran, så har jag byggt på min rutt ganska länge nu, och det hade varit ett hästjobb att behöva byta ut alla vägskydd.
__________________
Ekan |
|
2011-10-04, 17:52 | #120 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
Citat:
Nisse |
|