![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Det har ju ändrats mycket med just enginespec mellan 2.7 och 2.8 i Trainz filformatet - har ni lyckats klura ut hur en 2.8 spec skall se ut ännu eller håller ni er till 2.7?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Skulle tro att Korvtiger håller koll på detta. En ångloksspec är mycket mer komplicerad än en elloksdito!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
W-loket som stod utanför Teknis i Lund hade en prydligt målad SJ-metkrok och ett väldigt fräsch skylt med namnet LOKE nedanför, var dessa tillverkade på LTH, vilket jag tror, eller har det funnits ett W-lok som hette LOKE? Fyndigt i alla fall! Det blir nog en "loke"-variant med gasljus så småningom, vi får se?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Det lok som nu finns bevarat går under smeknamnet "Loke" Detta är något man kommit på i modern tid gissar jag, det har aldrig suttit någon skylt med det namnet på loket under dess tid som driftslok.
Angående enginespecses, jag kommer att göra specs med TS2009 (2.9) standard till alla loken när jag har klurat ut hur de fungerar. Mycket skumt har hänt sedan 2.5, både bra och dåliga saker. Jag sitter och småpetar i det hela, men det kommer inte att bli några nya specs innan betareleasen, det kommer senare. Den som finns nu till J-loket fungerar att köra i DCC-mode och loket rullar i CAB-mode, men dragkraften fel och pannans ångbildningsförmåga är helt uppåt väggarna. Den är i princip rakt av kopierad från någon annan specs.
__________________
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2011-10-27 klockan 16:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Tack Korvtiger,
som du säger alla ånglok fungerar att köra men acceleration, bromsträcka och sth är inte rätt men mindre störande. Jag behåller J-lokets enginespec. på alla tanklok så länge och F-specen på tenderloken (B och F). Blir kanske svårkört i CAB-mode men är ju lätt justerat när du får tid! Dessutom är ju hytterna långt från färdiga - får se när jag får tid med det???
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#21 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 25
|
![]()
......vem vet!
Det kanske kan komma till användning en vacker dag. Då kanske du får chansen att skapa ett fungerande Stephensson slidstyrning också, i sanning en utmaning. Det finns fina ritningsunderlag och bilder till en sådan skapelse. /Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Det finns ingen anledning att forcera fram det här viktiga jobbet. Ångloken fungerar i Cabläge även om saker och ting är långt ifrån realistiska. Tills vidare njuter vi av skönheten och avvaktar med spänning vad Korvtiger hittar på.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Upptäckte av en slump att Wolfgang blivit helt fel i måtten. Hittade en front- och top-ritning och blev tvungen att bygga om en del, men nu ser W ut som sig bör, lätt skelögd och lite allmänt tafatt. Sån är byggarens värld, fulla av förändringar! Några bilder:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |