![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
...kunde jag inte hålla "bygghanden" från en vacker Skånegård. Bengan har samma talang som Carl von Linné, att leta upp rariteter, på sina resor
![]() Utmärkta bilder som är lätt att göra texturförlagor av ![]() Den första av 4 byggnader blev en skånsk ladugård med dess typiska utseende. Sedan följer "Svinhus", Förråd och Boningshus.
![]() |
#2 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Det måste nog vara något fel på Bengans bild. Är det halmtak så saknas ryggningen. Detta betyder att vid en hyfsad storm blåser taket eller delar av taket bort. Däremot är den här typen av ladugårdar i Skåne väldigt vanliga - men med tak av plåt eller eternit.
Väggarna är mitt i prick och en njutning att titta på. Men mitt problem är att placera en skånegård mitt i Dalsland. Det bara går inte. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
|
![]()
Jo då ryggning blir det och inredning och nattljus, men det jag visade på förra bilden var bara början på skånegården. Ladan är lite mer färdig idag:
(kossorna heter "cow friesian" och finns i 4 varianter och dom råmar så vackert)
![]() |
#6 |
|
![]()
Strålande Lennart.
![]() Nästan som själva fotot.
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Ryggning är en svår historia. Man tar två handkluvna ekbitar (10-20 cm i diameter, en meter långa), förenar dom med en bit kätting och lägger ryggen tvärs över nocken. Man det kan ju också ha sett ut som du gjort och då är det bra. Klamparna bör dock ligga med cirkus en meters avstånd.
Dörren är superflott. Finns det nån så fin dörr i TRS? Visst kan man plocka in en skånegård lite här och var. Plats är reserverad. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Veteran
|
![]()
... kan väl detta vara? En Skånegård. Animerad flagga, fyra huskroppar, ni får själva bygga upp det hela!
Gabriel Jönsons dikt "Arv och Eget" passar väl bra som bakgrund: "En slaga går, en slaga slår långt borta i mitt blod Igenom långa led av män hör jag den trygga takten än som jag först sent förstod En åra går en åra slår emot en relings kant långt borta i det blod jag ärvt där sjömäns shanties klinga djärvt bakom min bröstkorgs spant Det är min lynnes dubbla lott att jordens ro och havets gång ej sluta med sitt växelspel Det är den vackra arvedel som skapar trygg fast flyhänt sång Och bort går år och det blir vår och genom blodet bärs igen en rytm från rons och orons män God är den jord jag jämt är när men all min lust är inte där. Och när det redes mig en grav Där Glumslövs källsprång gå skall det på stenen stå: "Själv sjöng jag blott en liten stund sjung för mig evigt, Öresund" " Kommer strax i Download (inte dikten alltså!)
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
LAn: Har du möjlighet att lägga in korsvirke här och var. Det är korsvirket som styvar upp husen. Ryggningen och korsvirket är just signum för en skånelänga, som också kallas för korsvirkeslänga. Stampat jordgolv är en interiör specialitet. Blanda jord och halm, stampa marken jämnt och dränk in det med linolja. Träskorna tjänstgör som golv, halmludor (halmskor) är också bra.
Men vad har det här med Trainz att göra. Inte ett dugg. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Veteran
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#11 | |
Veteran
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
|
![]()
Att putsa över korsvirket är en dödssynd - men det kan varken LAn eller Bengan rå för. Planlösningen är annars utmärkt. Ett gedigert prov på hur man bygger hus med uthus och maximalt vindskyddat.
Hur jag skall få in N3v i det här begripar jag inte, annat än att erfarenheter bakåt i tiden är gott att ha. Nisse |
![]() |
![]() |