|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2013-02-19, 23:51 | #1 |
Medlem
|
ATC-Baliser
Någonstans måste man börja, så jag började med något jag saknar i simulatorn! Nämligen att modellera en ATC-Balis.
Såhär långt har jag kommit: Skärmklipp.jpg Baserad på denna: ATC-Balis (400X536).jpg
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
|
2013-02-20, 11:19 | #2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Sammanträffande ...
... kan man kalla detta, Adde ! Jag har precis snickrat till en ATC-balis till Trainz (bilder). Om du behöver något till ditt bygge så skicka ett PM med din privata mejladress! Texturförlaga, mesh i något format, you name it!
Vi borde ju samarbeta över simulatorgränserna !!?? Lycka till !!!!
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn |
2013-02-20, 11:54 | #3 |
Medlem
|
Om vi i framtiden vill göra någonting riktigt svårt tillsammans så skall vi utveckla ERTMS-systemet till simulatorerna. Detta system kommer att användas inom hela Europa. Men det innebär en datamodul i loken som man måste kunna 'installera'........
__________________
M v h /Pursche |
2013-02-20, 12:50 | #4 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 800
|
Toppenskrivet av lan! Samarbete mellan simulatorerna.Frågan är hur jobbiga scripten som några specialister kan ställa upp.
Jag nöjer bara med ATC. ERMTS, kan inga äldre lok få köra, |
2013-02-20, 13:36 | #5 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
|
Tror nog att RailSimulator kommer att göra det själva i framtiden, så det kanske inte är någon ide att göra det nu.
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014: Y31 X40 Kinnekullebanan ---------------------------------------------------------------- Gå gärna in på mina hemsidor. http://andreashoff.se www.andreashofftag.net http://andreas13railworks.webs.com |
2013-02-20, 15:59 | #6 |
Medlem
|
Jag e faktiskt riktigt nybörjare på det här, och har ingen aning, om jag ska vara ärlig. Så jag gör som jag alltid brukar göra: Prova mig fram. ATC-Baliser är ju något som saknas i RW, så jag tänkte ta intiativet att börja göra en. Detta är dock en sidoprojekt, och jag har inte mycket tid till att jobba med den just nu.
Alternativet är att jag kan försöka importera Lan´s ATC-Baliser till RW, och be någon scripta dem så de åtminstånde fastnar i rälsen. Då vet jag åtminstånde hur jag kan importera andras objekt till RW. Någonstans måste jag börja. ATC-Scriptandet är en fråga jag inte tänker ta itu just nu... somsagt, om ingen annan kan ta itu med detta så får jag väl kolla fram tills sommaren. Ja, jag är helt ny, jag vill i slutändan göra (läs: ha) en modern Regina i RW, som jag postade i en annan tråd. Sammarbete över gränserna går jag med på. Har ett ex. av Trainz 2012 liggandes, men föredrar Railworks då de har snyggare grafik och enklare körkontroller, samt bättre koll, tycker jag.
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
2013-02-21, 20:28 | #7 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
Adde, en undran, hur många polygoner är den balisen som du snickrat till?
Svårt att se på bilden men det verkar vara rätt mycket. Ett så enkelt objekt borde klara sig med väldigt få polygoner. Lennarts ser betydligt mer ekonomisk ut fast 'tornen' ser lite höga ut och lite smoothing skulle inte skada på kanterna. Att ERTMS kommer till RW lär nog dröja, de stora pojkarna har ju jättebesvär att få det fungera. Även att få in ATC är en rejäl utmaning. Första steg skulle vara att få in en balis som ett passivt signalobjekt så kan ruttbyggarna börja placera ut dem. Senare fråga att få det lira med signaler till loken och vad som ska hända då. /æ |
2013-02-21, 20:57 | #8 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 800
|
Som ruttbyggare måste jag säga att baliser utan funktion har otroligt låg prioritet. Finns så mycket annat som är mer relevant (se min tråd om signalönskemål).
|
2013-02-21, 21:31 | #9 | |
Medlem
|
Citat:
Antalet polygoner var väl 20st per sida, antar jag (om man räknar så.) vissa rader har jag flyttat till änderna för att få fram de rundade hörnen.
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
|
2013-02-21, 23:08 | #10 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Citat:
Läs och begrunda: http://sv.wikipedia.org/wiki/Europea...agement_System
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn |
|
2013-02-22, 20:48 | #11 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
Citat:
Man ska använda en 3D teknik som kallas för smoothing så behöver man inte alls lika många polygoner och slutresultatet ser ändå bättre ut. /æ |
|
2013-02-22, 20:55 | #12 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
Citat:
SJ drog igång en stor ombyggnadskampanj där loken förbereddes för det nya centralkopplet (det syns en öppning mitt på buffertbalken, ofta med några ribbor över). Hur det gick vet vi idag men rätt mycket pengar lades vid tiden på att förbereda för kopplet. ERTMS finns idag på Bottniabanan och även den nya delen av Haparandabanan har väl också systemet. Men kostnaden för att utrusta fordon är stor och det finns väldigt många mil järnväg att införa systemet på. Att ERTMS ska bli allmänt förekommande lär dröja, att få ett gemensamt signalsystem över hela Europa är ju inte så viktigt då det redan finns lok som klarar skillnaderna. Och operatörer som enbart kör inom ett lands gränser har ju ingen anledning att skynda på utvecklingen. 10 år tills det blir allmänt i Sverige, jag sticker ut hakan och påstår det kommer dröja klart längre än så. 20-30 år om det nu inte läggs ner pga. höga kostnader utan massiva fördelar jämfört med befintligt system. /æ |
|
2013-02-23, 07:20 | #13 |
Medlem
|
ERTMS Regional finns även på Västerdalsbanan. 10 år tills det är allmänt i Sverige är inom järnvägen inte lång tid. Problemen är mer eller mindre undanröjda vad jag förstått. och det blir bättre och bättre för varje åt.
Dyrt att utrusta loken? Visst men räknar man som min förra chef på Tågab att alla lok skall installera ERTMS för att kunna köra ett tåg i veckan på Husum så blir det dyrt. Har man redan idag lokbrist så kan man leasa t ex 185-lok som, vad jag förstår, har ERTMS-utrustning. Rush Rail utrustar en eller två lok för Västerdalsbanan och de blir klara i April. GC, SJAB och Hector Rail har redan idag ERTMS-Lok. Y1 1290 har eller har i alla fall haft ERTMS för testkörningar på Västerdalarna. Till detta kommer att både Signalsystemet som Sverige har och ATC-Systemet redan ser slutet på sin livscykel och måste på det ena eller andra sättet bytas ut snart. Vi ser ju redan ett ökande antal haverier då tåg blir stående i timmar pga detta, t ex mellan Uppsala - Gävle och kring Stockholm. Jag tror på dina 10 till 30 år men ser det inte som långt i framtiden utan som ett minimum för att kunna implementera detta allmänt. PS!! för er andra. Nivå 2 blir den som gäller i Sverige och nivå 3 eller vad vi kallar för ERTMS regional kommer på småbanor (Idag Västerdalarna och så småningom på de andra småbanorrna) DS!!
__________________
M v h /Pursche |
2013-02-27, 11:08 | #14 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
Det ena utesluter väl inte det andra? Om jag vill bygga i 60-70 tals miljö så vill jag nog ha ATC, inte ERTMS.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
2013-02-27, 12:08 | #15 |
Medlem
|
60-70 talsmiljö? ATC kom väl först i början av 80-talet.....
__________________
M v h /Pursche |