Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-06-10, 18:10   #1
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Opålitliga 2012

Nu snurrar det runt i skallen igen - och givetvis handlar det om Trainz 2012. I februari lade jag ut min DVVJ med Dalslands kanal i Forum. Sedan dess har jag ominstallerat 2012. I samband med presentationen av min kommande bana, DJ (ingen Forum-kommentar - men det är jag van med) nämner jag att DJ skall kopplas ihop med DVVJ.

Lade in DVVJ i 2012 och upptäckte bl a att ljudsignaltavlorna (STL-X) höjts en meter och fått en tilläggsskylt med frågetecken samt ändrats till STL 3.3, krysstavlorna har försvunnit eller ersatts med okonfigurerade sådana. Det finns fler fel men gitter inte att ta upp dem.

Låt mig först slå fast: Spår och signaler prioriteras, resten är sekundärt.

Det troliga är att felet ligger i den obegripliga spara-funktionen. Jag gick in i DVVJ-routen, gjorde några förändringar och klickade på spara. Resultatet redovisar jag i tur och ordning i bilderna nertill. Texten i tredje skylten förstår jag inte. I Bild 2 ändrade jag Default till sessionsnamnet.

Har letat efter hjälp om sparande i 2012 i Trainz-manualen, på nätet och i N3v:s How-to guides. Bara nitlotter.

Så frågan är; hur bär jag mig åt att spara spår och signaler på ett tryggt och säkert sätt i 2012? Finns det något sätt?

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bild 1.jpg (174.7 KB, 73 visningar)
Filtyp: jpg Bild 2.jpg (112.9 KB, 73 visningar)
Filtyp: jpg Bild 3.jpg (94.2 KB, 73 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-07-02, 22:09   #2
benkegbg
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Hej Nisse ! Skylt 3 känner jag igen. Får den allt som oftast när jag sparar. Även jag har inte riktigt fått kläm på hur man egentligen skall spara i TS12. Men jag brukar "spara som" hela tiden. Har ett namn för rutten "Bensland New Sweden" och ett annat på sessionen "Bensland Runt". När jag sparar på nytt (spara som) så använder jag samma system som ovan, alltså rutten "Bensland New Sweden" och sessionen "Bensland runt".

Dag 2: Nästa gång jag känner för att jobba med Trainz så öppnar jag min rutt, så går jag till "edit session" och öppnar lager-inställningarna och låser upp rutten.

Jag arbetar sedan i sessionsläget hela tiden. Jag klickar på sessions-lagret och där arbetar jag med ledningar, stolpar, vägskydd och annat. När det är dags att spara så sparar jag som sagt i "spara som" och skriver över.

Dag 3: Nästa gång jag öppnar banan så öppnar jag återigen "edit session" och jobbar vidare. Vet inte om detta gav dig någon ny information men det är i alla fall så jag jobbar.
Hälsningar
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:15.