![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#136 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 726
|
![]()
Laster är inget jag tänkt på, men det är klart att det måste finnas lite PBR-laster till vagnarna! Särskilt laster under presenningar som är specialbyggda för passa i just Os-vagnar till exempel. Lite blandade laster med lådor, säckar och tunnor skulle säkert gå att slänga ihop också. Är det några särskilda laster som önskas i så fall?
![]() Lasterna skulle jag nog i sådana göra med LOD i configen. Har för mig att jag sett på wikin att man bara ska använda LM-filer på avancerade modeller, som lok och vagnar. Ja, SJ är ju tacksamt då väldigt mycket var systemerat och standardiserat. ![]() ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 726
|
![]()
Har fortsatt byggandet av godsvagnar och denna gången har det blivit en kylvagn littera Hs.
SJ införskaffade från 1907 en ny typ av kylvagn baserad på 1898 års standardunderede, vilken fick littera H3. Vagnarna hade en kylanordning som bestod av två stora plåtkorgar, en i vardera vagnsände, för en is och saltlösning som kylde av luften inne i vagnen. Behållarna fylldes på genom luckor i taket som satt rakt över behållarna. Väggarna i vagnen bestod av fyra lager plank med papper och korkmassa emellan för att isolera och vagnarna hade dubbla dörrar med inre svängdörrar och yttre skjutdörrar. Denna vagnstyp byggdes i flera modeller och modifierades på flera olika sätt vid flera tillfällen genom åren. Den första modellen, modell 1907, hade ett lågt tak med samma välvning som på G3-vagnarna. Senare modeller som kom från 1910 hade istället högvälvt tak för att ge plats för isbehållare och/eller kylrör i taket. Vissa serier med H3 vagnar fick kylsystem av modell "Frigator" eller "Glaciär". Frigator var ett system med en pump som drevs av den roterande vagnsaxeln som pumpade runt smältvattnet i rör i taket. Man ansåg ganska snart att dessa system kostade mer i underhåll än vad de gav bättre kylning av vagnarna, så de togs bort från 1924. Dessutom började man att ändra placeringen av isbehållarna från vagnsändarna till att vara längs med hela taket. Vagnarna fick då påfyllningsluckor längs hela taket. Litterat för vagnarna ändrades till Hs från 1922 då alla godsvagnar fick nya litteran. Från leverans hade vagnarna liggande panel. Denna var vitmålad för att minimera uppvärmning från solstrålning. Från 1927 byggde man om korgarna till att ha stående panel, dock tog drygt 10 år innan alla vagnar var ombyggda. Vagnarna hade vakuumbroms samt upphöjd bromshytt vid leverans. Se exempelvis denna leveransbild på en H3 från 1913: https://digitaltmuseum.se/0210180404...-med-bromshytt Vakuumbromsen var för att vagnarna ofta gick i personförande tåg, vilka var vakuumbromsade vid tiden för vagnarnas leverans på 1910-talet. Från slutet av 10-talet fick vagnarna tryckluftsbroms vilket blev helt klart under 1922. Bromshytterna togs dock inte ned från vagnarna förrän 1928 då de ersattes med en bromsplatform med bromsratt mitt på gaveln. Antagligen var detta för att många godståg fortfarande var handbromsade under första halvan av 20-talet. Följande bild visar en Hs som är nyombyggd med stående panel och nedtagen bromshytt, samt isbehållare i hela taket. Foto från 1931: https://digitaltmuseum.se/0210180384...ar-sj-hs-26262 Jag har byggt en vagn av modell 1910 eller 1911 så som den såg ut efter att ha fått isbehållare i hela taket, utan bromshytt men fortfarande med liggande panel. Så den passar in ca 1928-1935. Den saknar fortfarande några detaljer, så som fotsteg under dörrarna och luftsugare på taket, men det kommer! ![]() Notera även att lagergafflar och buffertar är av en modernare modell än på Os-vagnen. ![]() ![]() SJ littera Hs
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 602
|
![]()
Ser otroligt fint ut! Köpte en Hs i mässing från NMJ Mycket fin och din modell blir nog lika fin den
![]() ![]()
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm Senast redigerad av Vänersborgs_Stinsen den 2022-06-11 klockan 20:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 726
|
![]()
Fin modell! Där ser man även nästa förändring i korgarna som gjordes på Hs-vagnarna på 50-talet, där skjutdörrarna byttes mot vikdörrar och sidorna och gavlarna fick snedsträvor för att stötta upp korgarna.
![]() På din modell verkar det dessutom finnas detaljer för elektrisk uppvärmning, något som man använde vintertid för att transportera frostkänsliga varor. Blev förresten fundersam på om Hs vagnarna någonsin hade isbehållare längs hela taket och liggande panel samtidigt. Har bara sett bilder på vagnar med stående panel och isbehållare längs taket Antagligen byggde man om hela vagnarna samtidigt. Har bytt till stående panel på min vagn nu i alla fall.
__________________
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2022-06-12 klockan 14:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 602
|
![]()
Ja du mycket bra fråga med islådorna. Jag misstänker att du har en del ritningar, och kollat ekving samt digitalt museum? Har endel scannat matrial 1.8 tb. Men tror du redan har dem grejerna.. hm
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
![]() |
![]() |
![]() |
#141 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 726
|
![]()
1.8 TB!?
![]() ![]() Är det bara saker du har hittat på nätet, eller är det ritningar som inte finns på Samlingsportalen, MRW eller Ekeving? Har tre olika "ritningar" (snarare skisser) på H3/Hs, dels ifrån Godsvagnar 1912 med de olika årsmodellerna med upphöjda bromshytten, dels från godsvagnar 1931 med det utseende som jag byggt den med och dels från något särtryck från 50/60-talet med det utseende som din modell hade. Men det är bara skisser i tre plan, så man hade ju kunnat önska sig något mer detaljerat. Är det något du har får du gärna skicka för säkerhets skull! ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 602
|
![]()
Har maskinbyråns ritningar och många andra från SJ och är la inget du hittar på webben,.. Kan kolla vad jag hittar
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 726
|
![]()
Länge sedan jag visade något här.
![]() ![]() Jag kollade i 1935 års utgåva av Särtryck 77 och där kan man se att det fanns följande: 7 st Os med bromskuren kvar och tryckluftsbroms system Kunze Knorr G (KKG) 1025 st Os med bromsplattform och KKG-broms 747 st Os med KKG-broms, men utan vare sig plattform eller kur 5 st Os med bromskuren kvar och handbroms, men enbart med tryckluftsledning 549 st Os med bromsplattform och handbroms, men enbart med tryckluftsledning 1928 st Os helt obromsade med enbart tryckluftsledning Så alla Os-vagnarna kunde gå i tryckluftsbromsade tåg 1935, men det var bara runt 42% av vagnarna som hade tryckluftsbroms. Här var det bara 12 Os-vagnar som hade kvar sin gamla inbyggda bromskur från den handbromsade N3/NN3 tiden. Modellen av vagnen har fått tryckluftsbromscylinder av system Kunze-Knorr G (KKG) vilket var en av de vanligare systemen för godsvagnar hos SJ. Vad jag sett fick alla Os vagnar som hade tryckluftsbroms detta bromssystem. Det fanns även andra, så som Westinghouse, New York och (enkammar) Knorr för att nämna några. Dessa fungerade att koppla ihop i samma tåg, men hade lite olika beteenden, särskilt vad gällde luftförbrukning och möjligheten av gradvis lossa bromsen. Har även lagt till lite mer detaljer, så som de korta kedjor som håller fast lämmarna i deras nedre kant, så att de kunde både vikas inåt i vagnen när man transporterade exempelvis timmer, och utåt, fritt hängande i kedjorna, vid lastning. Svårt att sluta lägga till detaljer, varje gång man kolla på modellen ser man något nytt som saknas ![]() ![]() SJ Os med bromsplattform och tryckluftsbroms ![]() SJ Os med broms, underrede med Kunze-Knorr-bromscylindern och dess tryckluftsbehållare mellan ramarna. Uppe vid ramen, mellan bromscylindern och högra hjulet ser man omställningsveven för Tom/Lastad vagn för att reglera hur hårt vagnen bromsas. Nu har jag skjutit upp det trista UV-unwrappandet så länge jag kan med denna vagnen, så får se om jag orkar ta tag i det, eller om jag byter tillbaka och bygger vidare på Hs-vagnen.. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 078
|
![]()
Imponerande i vanlig ordning
![]()
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 9
|
![]()
Ser väldigt bra ut
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 602
|
![]()
Mycket fint som vanligt
![]()
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 156
|
![]()
Härligt att se ett så detaljerat bygge, jätte snyggt. Är lite nyfiken på polycounten, förmodar att den rusar i höjden med alla kedjorna.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 726
|
![]()
Tack så mycket!
![]() Tanigardi: Ja den där förbaskade triangelräknaren bara tickar på... När jag kollar nu (efter att ha lagt till ytterligare små kedjor runt alla stolpar för att hålla lämmarna uppe... ![]() ![]() Men prestandan på datorer ökar ju för varje generation hårdvara som går och jag tänker att när jag väl är klar med dessa så lär väl prestandan hunnit bli ännu bättre, så framtidens grafikkort sväljer dessa säkert utan problem! ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 726
|
![]()
September... Det var ett tag sedan
![]() Men nytt år, nya tag! Har slutligen tagit tag i UV-eländet och dessutom texturerat den bromsade Os-vagnen. Efter ett tips från Tanigardi har jag även investerat i Blender addonet UVPackMaster 3. Kostar ett par hundra spänn, men jisses vad smidigt det är och så mycket tid det sparar mig! På Sa:n satt jag och för hand placerade UV:n för varenda polygon på det loket (och interiören..... ![]() ![]() Tänkte ge en liten kort redogörelse för hur mitt workflow har sett ut för denna modell: 1. Först har jag unwrappat alla objekt i Blender, genom att lägga till seams på väl valda ställen. Här är det fortfarande hel del tråkigt manuellt arbete, men det går ändå ganska snabbt. 2. När alla enskilda objekt unwrappats snyggt så packade jag en UV-mapp av alla objekt med hjälp av UVPackMaster 3. Färdigt på ett par sekunder! 3. Därefter skapade jag en "Material ID map", alltså en textur med olika färger på de olika delar som jag vill kunna maska ut när jag texturerar. Alltså delar som ska ha olika material (som trägolvet, in och utsidan på lämmarna som jag vill texturera olika), eller som jag vill göra speciella saker med (så som litteraskyltarna som jag ville ha en displacement-effekt på) Såhär ser den ut för min modell: ![]() Jag skapade den i Blender genom att baka "Emit" från en shader med Cycles, men det är dock en ganska slö metod som dessutom bara fungerar på hela objekt, inte på enskilda faces, vilket gjorde att jag fick separara ut faces, baka och sedan joina ihop dem igen. Efter att jag var klar hittade jag ett snabbare och smidigare sätt, genom att markera alla faces man vill måla med en färg i Edit Mode, gå in i Texture Paint mode, aktivera "Paint Mask" för att bara kunna måla på de faces som är makerade och sedan använder man Fill tool för att måla överallt där det är markerat. Mycket bättre än att sitta och vänta i flera minuter på att Cycles ska måla en onyanserad färg på rätt ställe. ![]() 4. Därefter bakade jag en Ambient Occlusion map i Blender med Cycles, alltså en textur där alla ytor som är i skrymslen och vrår blir mörkare och där ytor som får mycket ljus från många olika håll blir vita. Den använder jag sedan under textureringen som en mask för att få exempelvis smuts att hamna mer i skrymslen och vrår, där det hör hemma. ![]() 5. Därefter exporterade jag modellen som OBJ och importerade den med mina två genererade texturer i Quixel Mixer. Här gjorde jag först en grundläggande texturering med rätt material på rätt ställe. 6. För märkningen så gjorde jag en svart textur i Photoshop som jag (med hjälp av Ambient Occlusion och Material ID texturerna) placerade ut märkningen på. Sedan importerade jag den i Mixer och lade på den ovanpå de material jag redan gjort. 7. Vissa saker ville jag skulle "poppa" ut, så som litterat på litteraskylten och "SJ" på lagerboxlocken. Dessa gjorde jag på samma sätt som med märkningen, men med en 50% grå bakgrund. I Mixer skapar man ett nytt Solid Layer och kryssar ur allt förutom Displacement och Normal. Under Displacement laddar man in texturen, sedan väljer man "Tiling" som mode under "Placement" för att den ska mappas direkt på UV-mappen. Sedan kryssar man i "Generate from Displacement" under "Normal" för att man ska se effekten i Mixer. Inget mer fipplande med att generera Normalmaps från displacement-maps eller andra mellansteg varje gång man vill ändra något i Photoshop. Bara spara och ladda om texturen i Mixer, så smidigt! ![]() Å så slutligen lite bilder att kolla på också ![]() ![]() GIllar verkligen hur enkelt det är att skapa detaljer som anti-halk-mönstret på bromsplattformen, bara genom att importera en PBR-textur från någon sida på nätet och justera den lite i Mixer. ![]() Andra kul detaljer är att lägga på en textur med skrapmärken över trädurken och sidorna för att ge mer sken av att detta är en vagn där man släpat på och av last. Notera att romb-mönstret är tydligare på gavellämmen än på sidolämmarna. En miss i UV-mappningen, skulle ha sett till att de fick lika hög upplösning, men nu orkar jag inte göra om det... ![]() ![]() Fler ställen som skulle ha fått mer upplösning av texturen när jag UV-mappade: ramplåtarna. Nummer- och litteraplåtarna är dock separata mesher, så de såg jag till att de var högupplösta. För er som undrar vad märkningen med rutmönstret är, så kan jag upplysa om att det är en smörjningstabell som fylles i var tredje månad när man har kollat (och eventuellt fyllt på/bytt ut olja till) smörjningen av lagerboxarna. Nu ska jag fortsätta med den obromsade Os:en. Den borde gå snabbt nu när jag gjort allt en gång! Kanske till och med lär mig av mina tidigare misstag, så att man kommer kunna läsa när man ska kolla smörjdynorna nästa gång på den modellen! ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 078
|
![]()
Hmmm, undrar om du inte försöker lura oss nu, det där måste ju vara foton på en riktig vagn
![]() ![]() Det kan inte bli verkligare än så där, då blir det ju verkligare än verkligheten ![]() Skämt åsido, makalöst arbete, både modelleringen och textureringen ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |