|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2003-07-02, 17:43 | #1 |
Member
Reg.datum: Sep 2002
|
Trainz har förstört det för mig
Jag köpte Trainz pg.a att jag saknade en disk till MSTS. Efter att ha kört med SP3 i ungefär en vecka så beslöt jag mig för att inhandla MSTS (billigt) bara för att kunna köra några svenska rutter m.m.
Efter ett år utan MSTS och ett par veckor med Trainz blev det närmast chockartat att se grafiken i MSTS. Det ser ju rent ut sagt hemskt ut, alla de layouter man tyckte såg snygga ut för något år sedan har åldrats väldigt dåligt måste jag säga. Då skall man lägga till att jag numera kan köra MSTS med alla inställningar på max, något jag inte kunde men min gamla dator. Visst såg grafiken litet dassig ut i vanliga Trainz men med SP3 så är det helt otroligt snyggt, med nya spår från bl.a STW och Mike10 så har Trainz passerat MSTS med hästlängder. Anledningen till att jag skrev "förstört" är ju förståss att det inte finns några svenska layouter till Trainz . Tyvärr får jag väl leva med det eftersom allt under Trainz grafik käns som att nedgradera . BM |
|
2003-07-02, 19:05 | #3 |
Member
|
Därav mitt förslag i layout-forumet
BM |
2003-07-02, 19:42 | #4 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
Janne: Jag vet att du sysslar med Trainz, men e-buzz är väl både för Trainz och MSTS användare? Om jag skulle säga nånting om Trainz, så skulle jag få en varning eller två. Men det verkar visst gå bra att säga vad man vill om MSTS?????
Barman: Jag respekterar dina åsikter om MSTS, men behåll dom för dig själv. Jag använder båda simulatorerna nu. Och det finns mycket jag inte gillar med Trainz och MSTS, men dom tankarna håller jag för mig själv. Bara onödigt att reta folk! http://pirpen.cjb.net/ |
2003-07-02, 19:59 | #5 |
Member
|
Pierre; Notera att inlägget gjordes i Trainz forumet, inte i MSTS varianten. Allstå stör det väl inte så många?
Det var dessutom ett ärligt inlägg, ett som kanske kan vara till hjälp för andra som går i liknande tankegångar (konsumentupplysning). Jag betalde ju faktiskt för MSTS två gånger, hur många har gjort det? MS har fått tillräckligt av mig, nu väntar jag på TRS2004, Jet2 hehe. Pierre. Notera att kritiken inte riktades till rutt-byggarna, dom har gjort ett föredömligt jobb med de verktyg de har tillgång till. Synd bara att dom inte använde sina talanger till Trainz istället. Om någon konverterar rutterna från MSTS så betalar jag gärna ett par hundralappar. BM |
2003-07-02, 20:10 | #6 |
Admin & STW-member
|
Nu ska vi inte ta ifran Hawk och Mazz (och en _hel_ del andra) sina fina insatser.
MSTS 1 har funnits ett bra tag ute och under denna tid har grafikkorts-prestandan hojts hela tiden. Samma sak pa Trainzsidan. Sedan tror jag att folk blir bortskamda med alla snygga rutter. Man tar det for givet hur snyggt det ska vara. Man hojer hela tiden ribban och ju mer ribbans hojs dessto hogre blir kraven. Manga ganger glommer vi "slutanvandare" vilket jobb som ligger bakom...man forvantar sig mer och mer...vilket ar pa bda gott och ont. Varfor det inte finns bra svenska rutter ar en svar fraga men jag tror det ligger i att for fa bygger just langa rutter. Det blir mest korta snuttar vilket i langden slar pa kvaliteten. Dessutom har MSTS-1 6-7 manders forsprang vilket kan forklara att manga valde MSTS och har stannat dar. Efter jul vet vi antagligen mer hur folk kommer att tycka om respektive ny version av spelen. Och jag vet ocksa som Janne sager att en och annan rutt kommer ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
2003-07-02, 20:13 | #7 |
Member
|
Det var det jag menade. Det var inte avsikten att såra någon utan en helt ärlig beskrivning av min reaktion. Jag trodde faktiskt inte att det skulle vara så stor skillnad.
Om det inte varit för just Hawks m.m. rutter så hade jag ju inte köpt MSTS igen. Det säger väl en del om vad jag tycker om deras arbete . (jag lovar dock att behålla dessa åsikter för mig själv i fortsättningen) BM |
2003-07-02, 20:43 | #8 |
Hedersmedlem
|
Barman: Du tycker bättre om Trainz än MSTS. Det är helt OK för mig! Det som inte är OK, är att du nedvärderar MSTS, bara för att det inte faller dig i smaken. Det är brist på respekt mot dom som gillar MSTS.
Om du sa det du sa, som en konsumentupplysning, vem är det som säger att du har så jäkla bra smak? Är det du? Jag tycker man berättar fördelar med den simulatorn man själv gillar, den andra behöver inte nämnas. Sen får folk själva avgöra vilken dom ska köpa! Jag vet att detta är en Trainz tråd, men många "MSTS:are" läser dessa trådar också, för att se vad som händer på/med Trainz. Det är roligt att veta och man vill vara uppdaterad på båda simulatorna. Sen finns ju dom som gillar båda och då förstår väl du också att dom läser båda forumen! Janne och Fredrik: Bli inte sur nu, men vad håller ni på med? Håller ni vissa bakom ryggen? Och dom får säga vad dom vill här i forumet? http://pirpen.cjb.net/ |
2003-07-02, 20:50 | #9 |
Member
|
Jag har aldrig trott att man får säga vad man vill i något forum (har ju trots allt modererat några jätteforum själv).
Om du tycker att grafiken är passabel i MSTS så är det väl inget som hindrar dig från att forsätta köra med det spelet? Jag avinstallerade iallafall mitt och slängde in det i garderoben. Känner du någon som vill köpa det för en hundring? (så gott som nyskick) Sedan skall man inte underskatta värdet av "negativa" trådar. Jag läste en tråd som hette "Vad är sämst med Trainz". Där fanns många argument som jag tycket var till Trainz fördel, till slut köpte jag spelet. Nu fanns det iofs någon som blev sårad av den tråden också (om man nu tar åt sig av att någon kritiserar ett dataspel). BM |
2003-07-02, 21:55 | #10 |
STW-member
|
Pierre: Barman är ny på forumet och han är säkert vuxen nog att veta när han trampar på ömma tår. Och du vet ungefär vad han tycker nu. Och Barman vet ungefär vad du tycker nu.
Det finns inget värdeadderande i att klanka ner på det ena eller andra systemet. Båda har sin plats i forumet och i våra hjärtan. Och som vanligt försöker vi undvika nedvärderande uttryck, både beträffande personer, såväl som deras val av tågsimulator. Men det kan vara svårt att avgöra hur andra reagerar inför det man skriver. En del reagerar starkt och en del bryr sig inte alls. Det är ibland en delikat balansgång. Men nu tror jag alla vet var vi står. Janne Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
2003-07-02, 22:00 | #11 |
Member
|
Jo. Jag skall inte nämna något mer om detta.
Iofs. I bästa fall kanske det här ger litet mer fart i forumet . (skämt) BM |
2003-07-02, 23:18 | #13 |
Admin & STW-member
|
Nar det galler kritik sa ar det fullt tillatet. Det vi begar ar att det ska vara konstruktiv kritik.
Att saga "trainz suger" eller "msts ar piss" och inget mer sager ju inte mycket. Om man daremot talar om varfor och hur man kommit fram till sin asikt och pa ett "moget" satt forklarar sin asikt. Mazz har i sin berattelse skrivit om varfor han borjade med LLJ och dar krisitsrar han Trainz och pekar ut orsaker varfor han valde att msts som sin "primara" simulator-bas. Tycke och smak - alla har vi olika. Viktiga ar att vi respekterar varandras asikter. Varken Trainz eller MSTS ar pa sin topp nu - inte om man ser till vad jag har for mal/drommar om hur en simulator ska vara. Dock har bada spelen mycket av det jag onskar men allt kan bli battre, vilket VI alla har pa forumet ska gladjas av da det ar VI som njuter av att kora tag Det viktiga ar inte hur (med vilken simulator) vi har kul utan ATT vi har kul, inte sant! ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
2003-07-02, 23:34 | #14 |
Member
|
Den kritik jag har mot Trainz är att Auran är dåliga på att marknadsföra produkten i Europa. Jag hoppas innerligt att man tar igen förlorad mark med TRS2004.
Kanske ännu mer förvånande är avsaknaden av japanskt innehåll. Är inte Japan en av de allra största när det gäller tåg-intresse? BM |
2003-07-03, 00:51 | #15 |
Medlem
|
Du pratar, det är inget fel med grafiken i Train Simulator. Du kanske ska införskaffa dig ett bättre grafikkort så du kan använda dig av Anistropic filtrering samt Anti Aliasing.
Om du kallar detta fult, då är det nog bäst jag håller mina tankar för mig själv. Med vänliga hälsningar Pson |
|
|
Liknande ämnen | ||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
BHJ v1.1 "Inga torvransporter och missing assets" | lan | Trainz - Allmänt om Trainz | 7 | 2004-02-23 19:40 |
Konvertera från Trainz till MSTS, går det? | Pierre | Off-topic | 8 | 2003-03-04 23:18 |
Hjälp önskas... | RapidHO | Trainz - Allmänt om Trainz | 4 | 2002-11-13 11:07 |
Problem med Trainz och gamla \Custom-mappen | agdor | Trainz - Allmänt om Trainz | 1 | 2002-07-16 23:20 |
Pang-nyheter om Trainz | Fredrik | Trainz - Allmänt om Trainz | 8 | 2001-10-13 20:23 |