|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2003-07-07, 14:00 | #1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
Xtracks 3.6 :)
Jag har ju alltid anammat Xtracks, redan när den kom... Avgörande för det ställningstagandet var att jag tycker att man kan inte bygga spårplaner utan dubbelkorsningar... Således har jag knallat igenom alla versioner av Xtracks... Från Xtracks 2 så var jag dock inte så snabb med att uppgradera, steget upp till 2:an var tillräckligt bra och satte ny standard för hur jag byggde i och med modulväxlarna.
Så, det dröjde ett bra tag innan jag la på version 3. Det blev direkt version 3.3 då faktiskt, och det var mycket för att komma in i den version som skulle vara nödvändig för release av LLJ, eftersom från och med version 3 så fölkjde Xtracks den standardiserade tsection. Men, från 3.3 så har jag igen inte hängt på låset att lägga på nytt, har så att säga varit ganska nöjd med innehållet som det var, de nya spårdelarna i 3.4 och 3.5 kändes inte väldigt nödvändiga. Men, nu var det dax igen... Version 3.6 erbjöd en hel del nya och bra spårdelar... Det som tilldrog mitt stora intresse var 1-graders-kurvorna. Ett stort lyft igen, nu kan man göra snygga delningar från standarddubbelspåret till bredare, när man t.ex ska göra en svensk pendeltågsstation. Notera hur mjukt spåret delar på sig från dubbelspårsdelningen. Här använder jag 1500m-radier, totalt 3 grader böj. De nya spåren bjuder ju ocskå på möjligheten att påbörja en kurva på ett mer verkligt sätt, genom att börja med försiktig radie innan man når den radie som man avser att ha genom kurvan. Så, nu är det väl bara att önska sig en kurva med en radie mellan 500 o 1000, så vore väl lyckan fullständig... Många över världen har ansett att Xtracks är det främsta add-onnet till MSTS och jag ansluter mig tveklöst till den skaran. Tack Okrasa, för ditt arbete, som har gjort arbetet för min del med LLJ så pass inspirerande tack vara att jag kan göra de spårläggningar jag vill göra. /Mats A LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14 |
|
2003-07-07, 17:56 | #2 |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
|
Utan Xtracks så hade det inte gått att göra några verkliga spårplaner som ska vara realistiska!(jag è kräsen med spåren...)
Många stora tack lämnar jag till "OG" för sitt jobb med Xtracks... Olaf Lindström, Olis |
2003-07-08, 14:26 | #3 |
Senior Member
Reg.datum: Nov 2001
|
Hej Mats!
Det finns lösningar på allt, i senaste versionen (eller någon tidigare vet inte riktigt) finns det växlar som har radien 0 (noll). Detta gör att man helt fritt kan välja radie (genom att sätta en kurva i önskad radie). Dom heter "A1Pnt0dLftMnl.s" och "A1Pnt0dRgtMnl.s". Dom tycker jag är helt srålande! Sedan finns det andra häftiga växlar också som svänger, dom finns med radierna 500 och 1000. Lycka till hoppas detta var till nytta! |
2003-08-01, 20:44 | #4 |
Member
Reg.datum: Apr 2002
|
Bugar och bockar.
Är inte inne i detta forum särskilt ofta så det kan ta ganska lång tid från ett inlägg tills jag ser det. Med den nya version 3.7 skall animeringarna fungera bättre och sen så finns den nu med en installerare som skall göra livet enklare för slutanvändarna. /Okrasa |
|
|
Liknande ämnen | ||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
XTracks ger otroliga möjligheter :-)) | Hawk | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 6 | 2004-01-18 15:39 |
Hur göra triangelspår utan xtracks? | Trigger | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 1 | 2003-01-07 07:57 |
Xtracks problem | Pierre | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 4 | 2002-12-21 12:48 |
XTracks eller inte | Banbyggarna | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 3 | 2002-06-09 14:45 |
Xtracks 3 | Trigger | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 2 | 2002-05-21 20:10 |