Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-01-02, 13:26   #16
Blappe
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 226
Standard

Hmm. Tänkte lite på din station under jord. Kan man inte göra som så att man bygger en tunnel med bredare sidor. (har ju väldigt duktiga byggare här på forumet). Sen att man bygger stationen ovan jord som man vill ha den och slutligen så sänker man ner hela till tunneln man har byggt? Borde ju funka så enkelt eller har jag fattat allt knas.

/Blappe
Blappe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-06, 13:18   #17
Hengelo
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 26
Standard

Hej igen, och tack för alla svar!

Jag tror jag sparar tunnelstationsbygget till senare, det verkar avancerat och det finns så mycket annat att göra på rutten.

En annan fråga; vad gör man när TSR säger att "some custom content in the map is missing in your computer" det rör sig om KUID 122398:100054. Jag har ingen aning om vilket objekt det handlar om, har inte märkt några problem med rutten. Det konstiga är att 122398 är mitt egna id, men jag har inte skapat något objekt? Kan jag söka upp kuiden i rutten och ta bort den på något sätt?

Jag måste vara dum, för jag kan fortfarande inte ladda flera basemaps än de ursprungliga fyra, hur jag än döper om filerna och innehållet. Om någon vet exakt hur man ska göra, berätta gärna för mig!

Mvh /Henrik
Hengelo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-06, 13:30   #18
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

det är din layouts kuid, alla trainz versioner har rapporterat layouten som missing content för att den inte är på DS
bara att leva med, detta är normalt

Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-09, 15:00   #19
Perra
Member
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 55
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Hengelo



Jag måste vara dum, för jag kan fortfarande inte ladda flera basemaps än de ursprungliga fyra, hur jag än döper om filerna och innehållet. Om någon vet exakt hur man ska göra, berätta gärna för mig!

Mvh /Henrik
Har du fått någon ordning på detta med flera basemaps?
Jag har inte hittat någon lösning ialla fall. [8]
Hjälp önskas!

//Perra
Perra besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-09, 18:43   #20
Perra
Member
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 55
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Perra

Citat:
quote:Tidigare skrev Hengelo



Jag måste vara dum, för jag kan fortfarande inte ladda flera basemaps än de ursprungliga fyra, hur jag än döper om filerna och innehållet. Om någon vet exakt hur man ska göra, berätta gärna för mig!

Mvh /Henrik
Har du fått någon ordning på detta med flera basemaps?
Jag har inte hittat någon lösning ialla fall. [8]
Hjälp önskas!

//Perra
Problemet löste sig. Nu kan jag ha hur många Basemaps jag vill och med vilket namn jag vill.

//Perra
Perra besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-12, 22:20   #21
Macley
Senior Member
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 338
Skicka ett meddelande via ICQ till Macley Skicka ett meddelande via MSN till Macley
Standard

Var kommer programmet Basemap Project från??


MVH Macley


Macley besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-12, 23:15   #22
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Basemap är det du bygger ditt landskap på. Det är inget program.


Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-12, 23:22   #23
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

En liten korrigering.

Baseboard kallas det man bygger på.

Basemap är ett 3D-objekt där man kan "klistra på" en kartbild. Jag tror du hittar det på http://trainz.luvr.net


Vi får väl skylla Jannes förvirrning på hans förkylning

___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-12, 23:44   #24
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Så är det ja. Precis som jag nästan fick till det.


Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-13, 01:59   #25
Hengelo
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 26
Standard

Jag ska nog ta och skriva om ordentligt i config-filerna för basemap, så att de funkar bättre. Hur fick du det att funka Perra?

Kan man göra riktigt breda järnvägsbroar, typ 3-6 spår med växlar? Det finns kanske tre sådana i Göteborg på västra stambanan, över motorvägar och vägar. Det går inte att lägga flera stw-broar (fast de är bra iövrigt) i bredd, eftersom det inte går att lägga växlar mellan dem och så är de så breda att räckena hamnar "i kläm". Det är väldigt smalt på vissa ställen...

Har byggt mitt första hus också, Skansen Lejonet. Texturerna blev väl sådär...

/Henrik

Hengelo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-13, 14:17   #26
Blappe
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 226
Standard

Bygg annars en egen som jag gjort.

http://msts.e-buzz.net/forum/attachm...5466223059.jpg

/Blappe

Du kan få närmare bilder om du vill.

Blappe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-13, 17:31   #27
Perra
Member
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 55
Standard

Hej!

Basemap gör du på följande vis:

Ta en kopia på någon av de befintliga katalogerna; Basemap A1, Basemap A2, Basemap B1 eller Basemap B2.

Utgå ifrån den jpg-fil som du vill använda.
I mitt exempel kallar jag den "Redbergsplatsen".
Jag har kopierat och använt "Basemap A2".
Denna har jag döpt om till "Basemap Redbergsplatsen".



Ändra inte namn på "A2.texture.txt"
Däremot så skall du öppna "A2.texture.txt"
och skriva in namnet på din jpg-fil.



Skriv in namnet på jpg-filen i .gmw och .im-filen, se ovan.

Sedan måste du också ändra KUID i "config.txt".



Nu är det bara att lägga in den i
..\TRS2004\World\Custom\scenery

Resultatet:



Lycka till!

//Perra
Perra besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-13, 21:52   #28
Macley
Senior Member
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 338
Skicka ett meddelande via ICQ till Macley Skicka ett meddelande via MSN till Macley
Standard

Okej,
Jag har nu ytterligare en fråga. Var i TRS hittar man den nya "texturen"?? (Kanske en kryptisk fråga, hoppas ni förstår vad jag menar)


MVH Macley


Macley besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-15, 10:37   #29
Hengelo
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 26
Standard

Tack så mycket Perra, nu funkar det utmärkt!

Mvh /Henrik
Hengelo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-16, 15:31   #30
Perra
Member
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 55
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Macley

Okej,
Jag har nu ytterligare en fråga. Var i TRS hittar man den nya "texturen"?? (Kanske en kryptisk fråga, hoppas ni förstår vad jag menar)


MVH Macley


"Texturen"? Vad är det?
Kan du förklara vad du menar!?



Kul att det funkade för dig Henrik!
Skall bli kul att se resultatet!

//Perra
Perra besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Nybörjarfrågor Vilhelm MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 5 2002-10-06 19:06



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:17.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009