Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-06-14, 20:01   #46
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

"Anledningen är att sidor som tar betalt för att man ska få ladda ner (med högre hastighet) anses som payware. Vilket jag anser att det inte är. Det är en sak att täcka upp en del av (eller hela) sin driftkostnad och en helt annan att ta betalt för enstaka saker."

Om man har en sida full med freeware tåg/objekt/rutter och tar betalt för att folk ska kunna ladda ner. Då tycker jag den sidan gör tågen/objekten/rutterna till payware!

Nu kommer du säkert säga att man behöver ju inte betala för att ladda ner.

Vad är då alternativet till att inte betala? Jo att hamna i en kö, eftersom endast 5 personer får ladda ner samtidigt. Och när det är din tur, så får du ladda ner i den skrämmande hastigheten av 2.00 kB/sec!!!! Och man får bara ladda ner en sak i taget, sen får man hamna i kö igen....

Jag tror att många väljer att betala istället. Vad tror du?

Genom att göra det så här, så tvingar man folk betala för att ladda ner saker som ska vara freeware!

Och vad händer med dom som har modem? För dom går det inte fortare om dom betalar! Men betalar dom inte, får dom snällt ställa sig i den långa kön.

http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-14, 20:17   #47
Pierre
Hedersmedlem

Standard

"Nu vet jag att Banbyggarnars site är betalad något år framöver då ni fått ersättning för arbete åt Järnvägsmuseet (rätta mig om jag har fel) men vad händer när erästtningspengarna tar slut? Kommer du själv betala för att alla andra ska komma åt er site och hålla den gratis?"

Reagerar på en sak! Hur kan man skriva att man vet en sak och sen inom parantes skriva, rätta mig om jag har fel????? Är inte det att säga emot sig själv? Eller var du osäker på vad du skrev?

Om du var osäker på uppgifterna, hade det väl varit bättre att inte skriva nått alls?

Gammal 2004-06-14, 20:32   #48
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Snälla Pierre:

Hur ska STORA siter likt train-sim.com och UKtrain-sim göra för att kunna fortsätta hålla igång sina siter? Om du kan ge en rimlig förklaring till hur man ska göra? Jag har tidigare i en tråd (som du själv i ett tidigare inlägg länkat till) redogjort för hur stora kostnader e-buzz skulle ha ifall vi skulle söka oss till ställen där vi måste betala för att hålla igång siten. Kan du tala om för mig hur vi på ett enkelt sätt kan få det att gå runt?

Genom att inte få in ett öre tvingar man siten att till slut stänga eller på annat sätt begränsa bandbredden. Det skulle knappast vara kul om man endast kunde ladda ner en sak per vecka från en site...

Jag är som sagt nyfiken på att se hur siter ska lösa sina utgifter. Du kanske föreslår sponsorer. Vet du var man hittar dem som är villiga att ställa upp och sponsra? Om du inte vet var man hittar dem då kan du inte heller ställa kravet att alla andra ska hitta det...

Att jag skrev "rätta mig om jag har fel" var att jag hade ett minne av att en BB-medlem sagt detta till mig men tydligen har jag fått fel information eller minns fel och jag blev mycket riktigt rättad

Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-14, 20:55   #49
avslutat_konto
Medlem

Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Fredrik

Anledningen är att sidor som tar betalt för att man ska få ladda ner (med högre hastighet) anses som payware. Vilket jag anser att det inte är. Det är en sak att täcka upp en del av (eller hela) sin driftkostnad och en helt annan att ta betalt för enstaka saker.

Tar man betalt för att folk ska kunna ladda ner så kan det inte vara annat än payware. Dessoutom så skulle det bli problem med det material som ligger som freeware eftersom read-me säger att materialet inte får användas om man tjänar pengar på det.
Även om syftet är att täcka sina kostnader för sida,trafik mm,så kommer man inte förbi det faktumet.

Precis på samma sätt som denna sida (och BB) så har många andra tågsimultorsidor med downloads börjat med att man på eget sätt ordnat sina kostander för webplats, server e.t.c. När detta inte bär sig till sist måste man hitt andra lösningar till att kunna betala det man vill ge folk. Ett sätt som många siter löst det är att betalmedlemmar till siter får utökad service och samtidigt betalar det en del (eller hela) kostanden för att driva siten. De som inte vill betala får då finna sig i att få mindre/långsamare tillgång till siten.
Detta scenario är något som kan uppstå både på e-buzz och BB i framtiden (2-3 år) beroende på hur fort ökningen av tillströmmande tågfreaks blir framöver. För jag har svårt att tro att ni kommer betala ur egen ficka oavsett hur höga driftkostnader ni har...

Den troligaste lösning på det skulle nog förmodligen bli att man använder sig av den modell som train-sim.com använder sig av.
Dom driver dessutom flight-sim.com genom den metoden och klarar dom att driva det så tror jag nog att vi i detta lilla land kan lösa dom eventuella problem som kan uppstå i en kommande framtid.
Slutligen så hoppas jag nu att BB sidan och dess framtid inte behöver diskuteras mer i denna tråd utan BB är nog fullt kapabla att lösa dom eventuella problem som kan tänkas dyka upp i framtiden.
Och skulle det bli några förändringar så är jag övertygad om att BB kommer att meddela detta i god tid så att man får in synpunkter och tankar innan några förändringar genomförs.

Tomas
avslutat_konto besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-14, 21:21   #50
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Jag har väl inte ställt några krav att andra ska hitta sponsorer?
Däremot har jag frågat om man inte kan använda sig av sponsorer!

Jag har ingen lösning på problemet, då jag är för dåligt insatt i sånt här (det är ju därför jag frågat så mycket!).

Jag har hela tiden sagt att jag tycker det är fel att ta betalt för freeware tåg/objekt/rutter, för det tycker jag det är.

Om uktrainsim och train-sim.com inte hade några downloads och tog betalt. Hur många skulle då betala?????

Gammal 2004-06-14, 21:42   #51
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Du föreslår att de ska hitta sponsorer vad är det som säger att de har lättare än du att hitta sponsorer?
Underförstått blir det då att du förväntar dig att de ska kunna göra det på ett eller annat sätt och däri ligger det jag kallade för "krav".

Om du inte har någon lösning då kanske deras sätt kanske inte är så dumt ialla fall för siterna lever ju vidare. train-sim.com var igång när jag precis kollade

Om train-sim.com och UKtrainsim inte hade några downloads skulle då problemet uppstå att de har besökare som slukar upp all bandbredd?

Vid det här laget börjar du kanske ana att bandbredd är inget som är gratis och därav att kostnader måste täckas.

Så länge det inte finns några alternativ så får de som inte betalar snällt finna sig i att få en sämre service.

Glöm inte bort att det är en kostnad på 64 öre/dag du klagar på.

Gammal 2004-06-14, 22:12   #52
MarcusF
Senior Member

Standard

Får jag föreslå Bittorrent för leverans av utsläppt freeware.
Fungerar utmärkt för fildelning och bandbreddstrafiken blir snabbt uppdelad mellan användare. Den dator som fungerade som enda seedern i början kommer att kompletteras så småningom med flera seeders. Detta bygger förstås på att folk är hederliga och inte avslutar bittorrent när dom laddat ner, utan delar med sig till andra osv.

Detta är imo en rättvis fördelning av bandbredd som gangnar alla. Många av oss har bredband med fast kostnad så därmed blir kostnaderna låga.

För folk med låga hastigheter kan det brännas cd för självkostnadspris
som alternativ. Bara ett förslag men ett bra förslag om jag får säga det själv.
MarcusF besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-14, 22:55   #53
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Helt klart en fungerande lösning. Man får dock inte glömma bort att det kommer finnas ett "motstånd" från användare som ryggar lite så fort de hör ordet fildelning. Sättet att använda internet första gången är vanligtvis via en webläsare därför tror jag det kommer finnas en generationsklyfta där folk inte vill ta till sig fildelningens fördelar (och nackdelar för det finns ju sådana också)

Den optimala lösningen vore en enklare websida där man kan titta på downloads och när man sedan vill ladda ner något klickar man på länken och fildelningsprogrammet startar och drar hem det man vill. Dock dröjer det nog ett par år innan vi är där. Det förut sätter också att en hel del användare har allt från train-sim.com på sina hårddiskar []

Gammal 2004-06-15, 00:12   #54
rotten
Medlem

Reg.datum: Jan 2002
Standard

För fildelningsnätverket edonkey finns möjligheten att länka till utdelade filer. Detta nyttjas för närvarande nästan uteslutande av reklamfinansierade siter som länkar till porr och pirateware.

//John
rotten besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-15, 07:34   #55
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Jag förstår inte varifrån du fått att jag "kräver" att dom ska hitta sponsorer? Eller att jag förslagit det. Jag har ju bara frågat om man kan använda sponsorer. Det är en viss skillnad!

Detta skrev jag:
"Detta gör mig smått förvirrad!?????? Ni har Christian som sponsrar e-buzz med serverplats. Varför kan inte uktrainsim m.fl. sidor ha sponsorer? Är dom för stora för det? Kan man inte ha fler än en sponsor? Lättare att ta medlemsavgift, än leta sponsor?"

Och självklart förstår jag att det kostar pengar att hålla igång en sida. Men att ta pengar ifrån freeware saker för att betala sidans omkostnader, tycker jag inte är rätt. Då är inte sakerna freeware längre!

Och se, det fanns ju en annan lösning! Den som MarcusF föreslår säger du också skulle fungera. Om man kan lite om sånt här, så kan man säkert hitta fler lösningar också!?

Jag tror (skriver TROR) att uktrainsim och train-sim.com valt den enkla lösning att ta pengar ifrån deras besökare och när dom gör det, så bryter dom mot det som står i Readme-filerna på deras downloads!

Gammal 2004-06-15, 09:46   #56
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Pierre:

Du gnäller över att de tar betalt men du har fortfarande valet Pierre! Den dagen då ALLA måste betala för att kunna ladda ner då är det annorlunda. Nu har du det fria valet att själv kunna bestämma. Du har en rad sådana val i livet där man vid gratis alternativet får något sämre service jämfört med om man betalar för att få det bättre.

Ditt resonemang om att modemanvändare förlorar på det köper jag inte heller. Med 64 öre/dag så slipper du kön som du i tidigare inlägg ondgör dig på. Du kan närsom ladda ner och då till en hastighet som du är garanterad. Självklart är det enklare att låta de som är villiga att betala få en bättre service än ragga sponsorer. För vad vinner sponsorer på det? Kostnaden för sponsorn blir mer än de tjänar på det därför ser vi inte många siter som är helt självförsörjande idag. Kostnaderna för e-buzz om vi sksulle ha webhotell låg ju på ett antal 10-tusen per månad och det blir mycket pengar som ev. sponsorer måste bidra med. Tänk då det 5-10 gånger större summor och att då försöka hitta företag som ska gå in och betala, blir med andra ord hyggligt svårt.

Du har fel när du säger att siter som erbjuder en bättre service mot betalning är payware. De har inte tvingat någon så länge man har ett val. I skrivande stund finns ett gratisalternativ och ett alternativ som erbjuder fler tjänster för de som betalar. Du måste försöska förstå att det är skillnad på att sälja en rutt, lok e.t.c för pengar och att kunna betala för att få bättre medlemsservice på en websida. Två helt olika saker och som jag nu har sagt: Det finns fortfarande det fria alternativet kvar.

Det du önskar är att det ska vara gratis för alla men vem vill ladda ner med 0,5 kb/s och endast kunna ladda ner 1 gång i veckan. Att ha det gratis för alla med snabb hastighet för alla är en omöjlighet i nuvarande form.

Ny lösningar kommer inte att presenteras förrän du/ni protesterar mot det system som finns och kommer med nya förslag hur man skall lösa det. Maila train-sim och UKtrainsim och tala om att de ska köra fildelning istället. Det är ju bara du/ni som kan påverka. Att sitta och klaga (fast det finns gratisalternativ) leder ingen vart.

64 öre/dag är trots allt ingen förödande kostnad jämfört med vad andra kostnader. Ser man sig bara omkring så kan man nog få ihop till 64 öre/dag. Låta bli att köpa någon/några pizzor någon månad, låta bli att köpa ny musik/DVD-skiva en månad, låta bli att köpa en ask cigg, låta bli att köpa kvällstidningen e.t.c. (allt detta är bara exempel och inget som direkt är ansett till dig, du kan säkert hitta någon annat själv som passar in). Att avstå från något man normalt har omkring sig och de 64 örerna/dag är betalda.

Gammal 2004-06-15, 10:11   #57
Pursche
Medlem

Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Pierre skrev:
"Jag tror (skriver TROR) att uktrainsim och train-sim.com valt den enkla lösning att ta pengar ifrån deras besökare och när dom gör det, så bryter dom mot det som står i Readme-filerna på deras downloads!"

Jag håller med Fredrik. Så länge det finns ett alternativ att ladda hem dessa filer gratis (även om det kanske går långsammare) så bryter man inte mot readme-filerna. Det man ev betalar för är snabbare/bättre nedladdningsmöjligheter.

Samtidigt en fråga till Fredrik och alla andra som har freewaresaker hos banbyggarna eller E-buzz.
- Får man, utan att fråga först, lägga alla nedladdningsbara filer på en CD/DVD och sälja den för självkostnadspris till människor som idag inte har internet eller sitter med modem?

- Om man får det, vad ingår då i ett självkostnadspris? ingår t ex en mindre summa för förslitning på brännaren och datorn?

Min personliga tanke är att man inte får göra detta. Och vad är då skillnaden jämfört med UkTrainsim och Trainsim.com? Jo där tar de ju betalt. Jo skillnaden är att om man laddar upp en fil till deras sida så bör man också veta om hur sidan fungerar med nedladdning och ev betalning. På E-buzz finns det inget alternativ. Allt får laddas hem gratis bara man är medlem. Hos Banbyggarna behöver man inte ens vara medlem. Det är bara att ladda ned.

M v h
/Pursche
www.svttl.se
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-15, 11:07   #58
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Pursche:

Intressant frågeställning. Där jag tycker både ja och nej.

Ja: Om en god vän, kompis eller liknande lånar min dator och bredband och laddar ner en massa addons som jag bränner på en CD/DVD och jag får betalt för vad skivan kostar - Helt okej. Jag ser egentligen ingen skillnad om jag själv gör en CD/DVD till mig själv eller om CD/DVD har en annan ägare. Kostnad för förslitning på dator och brännare borde inte tas med men det är också svårt att räkna ut vad en sådan förslitning kostar. Helt klart är att det finns fler faktorer också. Ska man betala för stömmen man förbrukar e.t.c ?

Nej: Nej anser jag då de som lagt upp sina filer först ska få godkänna om deras saker ska få spridas på mer än det sätt som först är tänkt - Nedladdning via internet

Men det är svårt att säga ett Ja eller Nej. Men om du skulle sälja CD/DVDs där du gick med vinst och det var en omfattande försäljning då är det blankt nej. Många kanske tycker det är märkligt och jämför det nu då med vad train-sim och UKtrainsim gör men jag vill påstå att det är en sak att täcka sina utgifter och en annan att driva en vinstdrivande förening.

Lite utanför ämnet:
Anledningen till att man måste vara medlem på e-buzz för att ladda ner är att vi tididgare hade det likt Banbyggarna och märkte efter ett tag att filerna blev direktlänkade från andra forum och siter vilket gör att ens filer "syns" på bettydligt fler ställen och är enklare att ladda hem för fler men det märktes också i trafikflödet. Det snodde helt enkelt för mycket trafik. Genom att vara medlem gör vi det något svårare då folk måste hitta hit för att kunna ladda ner och detta begränsar trafiken.

En som dock ska ha tack är det Jenza som har plats för Hawks fina rutter. På detta sätt att han har ruttern avlastar det e-buzz en hel del och det vinner vi alla på så Hawk och Jenza ska ha tack för att ha ordnat det på det sättet!

Gammal 2004-06-15, 14:18   #59
knebert
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard

Hej!

Mina prylar som jag har ute på diverse sidor går det utmärkt att göra så med, inga problem, ger tillstånd för det här och nu...Men ej till [u]PAYWARE</u> allting som jag gjort är FREEWARE och kommer så att bli. Men att ladda ner och lägga det på en cd och ta betalt för cd:n till ett självkostnadspris, inte mej emot. Jag anser kan man sprida det till något bra så skall man få göra det...

MVH Kenneth
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-15, 19:32   #60
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Då jag fick lite kritik för att inte ha rena fakta när jag uttalar mig mailade jag Nels Anderson på train-sim.com för att ta reda på fakta ang. just train-sim.com

Han skriver bland annat att han har sponsorer som ger bidrag som gör att han kan hålla igång gratisdelen av train-sim.com. Tyvärr räcker inte bidragen så för att kunna hålla igång gratisdelen för alla som vill komma åt siten därav att den är strypt så att alla får en rimlig chans att komma åt siten. Det också finns en möjlighet för de som så önskar att få konstant tillgång mot betalning.

Train-Sim.Com (and FlightSim.Com which I also run) offer primarily free access supported by advertising. Because this demand is greater than the available supply (in other words, we cannot attract enough advertising to pay for all the free access that people want) we offer a paid membership as an option. No one ever needs to pay; with patience anyone can get logged in and use the site for free. Some people feel the small price we ask for the paid membership is worthwhile to support what we do and to save their own valuable time. But no one is forced to do anything.

Jag frågade också Nels om han ville tala om hur mycket bandbredd han gör av med på siten. Här på e-buzz blir det 36-42 GB data som webserver sänder iväg per månad. Vad denna trafikmängd skulle kosta finns omnämt i tidigare nämda trådar om vi skulle sätta upp server och behöva betala för det.
I Train-sim.com rör det sig om mer än 40 GB data per dag och jag vågar inte ens gissa vilka kostnader det medför.

Train-Sim.Com currently uses two servers and requires more bandwidth in a day than your site uses in a month, so that should give you some idea of the expenses required to run the site.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
MSTS Hänger! Dson MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 8 2003-04-08 00:43
Konvertera från Trainz till MSTS, går det? Pierre Off-topic 8 2003-03-04 23:18
Uppdatering av MSTS På Svenska! Rogge MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 1 2003-02-18 20:32
Möte av flera tåg i MSTS. Rogge MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 3 2003-01-30 21:21
Svensk version av MSTS är snart här. (Bilder) Rogge MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 29 2003-01-11 16:30

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:55.