![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Senior Member
|
![]()
Någon mer än jag som tycker det är svårt att lägga kontaktledning i trainz.Jag får inte stolparna bredvid spåret och ledningen ovanför.Utan det är precis som om den skulle ha en egen vilja och placerar sig hela tiden där man inte vill ha den.Skall man inte bara dra ut den ovanför spåret likasom man gör med räls och vägar på marken?Jag har bestämt mig att först bygga banan och sedan dra ledningen.Eller skall man göra på någo vis så att ledningen placeras ut automatiskt då man lägger räls?
Tack på förhand! Mvh DV12 ![]() |
![]() |
|
![]() |
#2 |
STW-member
|
![]()
Jag har lagt ut några mil lontaktledning och det enda som kan vara knepigt är att förstå hur tråden skall följa rälsen. Eftersom både räls och kontaktledning beter sig likadant när den kröks är det viktigt att både spline-punkten för räls och spline-punkten för kontaktledning hamnar på samma ställe (eller nästan samma ställe). Spline-punkt=den där vita eller gula cirkeln som roterar.
Tänk också på att beroende av åt vilket håll du drar tråden så hamnar stolparna på olika sida om rälsen. Kolla bilderna nedan. Första bilden visar hur jag lägger ut ledningen enligt quick-and-dirty metoden. Andra bilden visar hur jag efteråt lägger in cirklarna på nästan samma plats som rälsens cirklar. ![]() ![]() Använd ledning är Britain single catenary. Det var det hela. ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Senior Member
|
![]()
Nu fick jag klämm på det!Det vea ju ganska enkelt trots allt.Tack Janne
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
ämne: Lägga upp lok på Svenska 3d tåg? | Leopold | Trainz - Allmänt om Trainz | 16 | 2005-01-12 23:09 |
Går inte att lägga upp bilder | vfp420b | Off-topic | 3 | 2004-07-04 15:44 |
två bilder, tänkta att lägga ut i Postvagnen... | Dson | Off-topic | 0 | 2003-10-29 18:34 |
Editorn lägga in delar direkt i filen | xam | Landskapsdesign - MSTS / Open Rails | 0 | 2002-06-27 16:35 |
Svårt att se serienumret på trainz | bobjörk | Trainz - Allmänt om Trainz | 4 | 2002-06-06 00:19 |