Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-11-30, 22:11   #16
marcusjm
Member

Reg.datum: Jul 2004
Standard

Inget o ha, vad säger du . Det är ju rena konstverket.

marcus@pcnode.net går bra, den har mycket uttrymme.

Går bra att maila för övrig diskussion också förståss. Mitt första test blir en N-W bana baserad på Mats underlag.

Appropå inget. Bör vi ha någon standard spårhöjd också? 2-3 meter kanske? Mats ser ut att ha ungefär 2.5 meter ovanför havsytan. Någon som vet var Väst-Öst punkterna bör sitta. ESO:s banor verkar vara nära hörnen. Det finns ju sk. branching också.

Appropå inget. Roligt att det här tog fart så fort, trodde nästan att det här forumet var i dvala, behövdes kanske bara något samlas kring .

En liten detalj till. MatsH; Har du en lista på vilka texturer du blandar/använder, de flesta kan jag gissa mig till men det ser ut som bergstexturerna är från det svenska texturpaketet.

Tillägg:

Jag läste igenom dokumentet(tack för länken förresten).

Det mesta verkar bra men personligen tycker jag vi i SW projektet kan använda litet svenska texturer också när det passar.

Viktigaste punkten enligt min mening är den här;

"This is regarding elevations on the boards. DO NOT elevate right to the edge of the end of a module where they join. Basic modules should begin and terminate at a plane height of 0. If you wish to create a set of higher elevation modules then please give a height reference number in the description and please make a set of incline/decline merger boards."

Dessutom; Track/Spår. Tycker defintivt att vi bör använda svenskt spår och inte English damp. Den ser ingen vidare ut.

Tomas; Blir delen med spår endast pay-ware eller både och i STW-paketet?

marcus
marcusjm besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-30, 22:17   #17
Tomas
STW-member

Reg.datum: Oct 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

otroligt snygga bilder MatsH!
Man blir ju lite avis [:I]

Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-30, 22:22   #18
Kiefer
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev marcusjm

Appropå inget. Bör vi ha någon standard spårhöjd också? 2-3 meter kanske? Mats ser ut att ha ungefär 2.5 meter ovanför havsytan. Någon som vet var Väst-Öst punkterna bör sitta. ESO:s banor verkar vara nära hörnen. Det finns ju sk. branching också.

marcus

mjm
Jag trodde det var 0 meter som gällde, hur ser du att det är c:a 2,5 meter???
Väst-öst punkterna??? Är det inte 360 meter som gäller även där?

/Harry
Kiefer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-30, 22:30   #19
Kiefer
Medlem

Standard

Citat:

Tillägg:

Jag läste igenom dokumentet(tack för länken förresten).

Det mesta verkar bra men personligen tycker jag vi i SW projektet kan använda litet svenska texturer också när det passar.

Viktigaste punkten enligt min mening är den här;

"This is regarding elevations on the boards. DO NOT elevate right to the edge of the end of a module where they join. Basic modules should begin and terminate at a plane height of 0. If you wish to create a set of higher elevation modules then please give a height reference number in the description and please make a set of incline/decline merger boards."

Dessutom; Track/Spår. Tycker defintivt att vi bör använda svenskt spår och inte English damp. Den ser ingen vidare ut.

Tomas; Blir delen med spår endast pay-ware eller både och i STW-paketet?

marcus
Naturligtvis bör vi använda svenskt material, det är ju det som är vitsen med svenska moduler, eller?
Det är väl mer deras riktlinjer som kan vara värdefulla att använda sig av.

/Harry
Gammal 2004-11-30, 22:45   #20
marcusjm
Member

Standard

Citat:
quote:
Jag trodde det var 0 meter som gällde, hur ser du att det är c:a 2,5 meter???
Väst-öst punkterna??? Är det inte 360 meter som gäller även där?
/Harry
Sorry för oklarheterna . 0 meter gäller i första hand vid kartändarna, vad som är däremellan är upp till var och en. Men om ser på Mats bilder så ligger själva spåret något över 0 meter vilket torde vara realistiskt. Rätta mig om jag har fel, det var mest en observation som jag gjorde.

Hoppas någon gör bergskartor, kan vara fint för malmtåg m.m. Tomas fjälldiorama kan ju tjäna som en bra mall . Självklart skall även dom börja och sluta på 0 m. Eller?

Vad gäller öst-väst så sa jag fel. Det gällde sk. hörnkartor (corner). Vet inte exakt var den går ut men jag kan mäta på en av eso.s hörnkartor.

Jepp. Svenskt innehåll skall det vara. Inkluderar detta STW-cd innehåll? Jag har cd:n men jag vet inte om alla har den, dom borde kanske ha den .

marcus
Gammal 2004-11-30, 22:49   #21
Tomas
STW-member

Reg.datum: Oct 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

här är en bild på några av spåren som är på Svenska Tåg 2005 cd:n
Spåren kommer i många varianter, 2/4/16m längder, normal/rostspår, snö. Samt A/B/C versioner, där A är "vanligt" spår med liten ballast kröning, B är helt plan ballast för att kunna läggas plant med marken på bangårdar och C versionen är spår på hög bankning.

Nu när cd:n är klar ska jag återgå till byggandet av mina detaljerade växlar som kommer bli en höjdare

Spåren kommer bara finnas på ST2005 i ett antal månader innan de sedan tankas upp på DLS.

/Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-30, 22:59   #22
MatsH
Månadens bild - Mars 2005

Reg.datum: Feb 2002
Standard

Citat:
quote:Sorry för oklarheterna . 0 meter gäller i första hand vid kartändarna, vad som är däremellan är upp till var och en. Men om ser på Mats bilder så ligger själva spåret något över 0 meter vilket torde vara realistiskt. Rätta mig om jag har fel, det var mest en observation som jag gjorde.
Jag har noll meters höjd vid anslutningspunkterna, men sedan varierar höjden inne på modulen för att skapa lite lutning. Den sträcka där järnvägen går parallellt med vägen ligger järnvägen 2 meter högre än vägen mest bara för att jag gillar den bank som blir då.

Modulen är skickad Marcus, jag hoppas att du får ut något av den.

God natt .... Mats

MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-30, 23:03   #23
marcusjm
Member

Standard

Jag gillar banken, det ser mer realistikt ut. Nu åker jag mest bil nuförtiden(spårvagnar är ju inte riktigt som att åka tåg <g&gt.

Kommer också att använda en sk. bank (utom just vid kanten då).

Skall vi säga att vi kör med Tomas nya spår som standard då? Dom som inte kan/vill köpa cd:n kan ju vänta några månader. Dom är för snygga för att inte användas. Övriga kan ju lätt byta ut spår med TrainzMap.

Öppen för förslag/idéer.

Tack Mats, jag skall hårdstudera dina texturer .

mvh
marcus

mjm
Gammal 2004-11-30, 23:09   #24
Kiefer
Medlem

Standard

Naturligtvis är det enbart baseboardändarna som avses när det gäller 0 meter.
Jag är fortfarande nyfiken på hur du ser att det är ungefär 2.5 meter?
Okej, hörnkartorna känner jag tydligen inte till.
Jag tycker precis som i deras riktlinjer att man får använda vilket material man vill så länge man uppger var det finns att få tag på, dock känns det väl som om lite mer sparsmakat och företrädesvis icke payware (svenska tåg undantaget då jag utgår ifrån att de flesta som är intresserade av svenskt material ändå har tillgång till det) är mest lättjobbat.
Med sparsmakat menar jag att det är väl ändå tänkt att man står för slutfinishen själv.

/Harry
Gammal 2004-11-30, 23:09   #25
marcusjm
Member

Standard

Vill bara säga att jag mottog kartan(som Mats fixade). Rekommenderar andra att titta på samma karta så att vi får ungefär samma bild av en standard.

Skall försöka mig på en sk. hörnkarta och ev. en station. Stationer är svåra men det kommer säkert bättre exempel senare .

Om Mats vill spara bandvidd så kan även jag maila vidare den, om Mats tillåter att så görs.

Kartan heter SWE_UM_test.cdp. Den får väl tjäna som en slags index-karta för projektet.

marcus

mjm
Gammal 2004-11-30, 23:11   #26
marcusjm
Member

Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Kiefer

Naturligtvis är det enbart baseboardändarna som avses när det gäller 0 meter.
Jag är fortfarande nyfiken på hur du ser att det är ungefär 2.5 meter?
Okej, hörnkartorna känner jag tydligen inte till.
Jag tycker precis som i deras riktlinjer att man får använda vilket material man vill så länge man uppger var det finns att få tag på, dock känns det väl som om lite mer sparsmakat och företrädesvis icke payware (svenska tåg undantaget då jag utgår ifrån att de flesta som är intresserade av svenskt material ändå har tillgång till det) är mest lättjobbat.
Med sparsmakat menar jag att det är väl ändå tänkt att man står för slutfinishen själv.
/Harry
Banken som Mats nämde i föregående post. En sådan är väl normal i Sverige? 2 meter är den tydligen, jag kör med samma.

I övrigt håller jag med dig fullständigt. Har vi riktig tur så kanske vi får en veritabel explosion i banor med svenskt tema . Gör nog susen för TRS försäljningen(och STW2005).

marcus

mjm
Gammal 2004-11-30, 23:14   #27
Kiefer
Medlem

Standard

Citat:

Vill bara säga att jag mottog kartan(som Mats fixade). Rekommenderar andra att titta på samma karta så att vi får ungefär samma bild av en standard.

Skall försöka mig på en sk. hörnkarta och ev. en station. Stationer är svåra men det kommer säkert bättre exempel senare .

Om Mats vill spara bandvidd så kan även jag maila vidare den, om Mats tillåter att så görs.

Kartan heter SWE_UM_test.cdp. Den får väl tjäna som en slags index-karta för projektet.

marcus

mjm
Tar gärna emot en kopia av Mats Verk.
kiefer1@spray.se

/Harry
Gammal 2004-11-30, 23:36   #28
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Här har det tagit fart på riktigt ser jag.
Verkar klart intressant.
Tar gärna emot Mats modul för närmare titt.

bengtljunggren@telia.com

Bengan.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-30, 23:41   #29
marcusjm
Member

Standard

Ursäkta Harry, det var jag som var ute och cyklade. Hörnkartor följer samma regler. Man använder 3 kartor i sk. L format. Det var någon (inte ESO) som gjort en sk. Bransching karta där ena linjen verkade gå ut i hörnet snarare än i mitten, vet ej hur det skall hanteras. Edit, får korrigera mig igen. Även den följer 360 metersregeln. Då var det avklarat, inga undantag .

Mats karta var precis lika imponernande i Surveyor som på bild . Visar tydligt att enkelhet vinner i längden. Smart att inte använda många olika trädobjekt.

Någon om vågar sig på en station? Raksträcka eller dylikt.

Hörnkarta kommer snart.
Här är ett exempel från ESO.

Notera användingen av SP2 stationer. Jag hoppas det går att använda svenska plattformar tillsammans med en osynlig station så att vi får korrekt SP2 utseende på allt.

marcus

mjm
Gammal 2004-11-30, 23:43   #30
Kiefer
Medlem

Standard

Återigen ett himla snyggt landskap med relativt få objekt.
Känns i sammanhanget lite som om "less is better".

/Harry
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
SWEMOD standard förslag LLJ Trainz - Allmänt om Trainz 3 2005-01-10 19:59
Formel-1 tråden: Italiens Grand Prix 2003. Pson Off-topic 11 2003-09-15 05:01
Rutter och tåg tråden! Pson MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 7 2002-09-28 22:41
Tips Tråden ghostwalker Off-topic 0 2002-05-17 21:43

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:44.