Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-12-01, 23:01   #61
LLJ
STW-member

Reg.datum: Nov 2002
Standard

Hej.

Personligen tycker jag att vi skall skapa en väl definierad modulstandard, som är nedskriven. Detta för att det är enklare att få kompatibla moduler och det är lättare att se vad som gäller.
Om de sedan är kompatibla med U-Make moduler eller ej spelar mindre roll, men eftersom det finns så få nordiska rutter föreslår jag en inrikting på sverige/norden.

Ett litet problem blir var vi skall lagra modulerna. Om ineehåll från Svenska Tåg 2004/2005 skall användas, så kan de ju inte lagras på DS till att börja med, då allt content inte finns där från början.

/Lars

LLJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-01, 23:04   #62
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Marcus.

Skickade över lite bilder på lok och vagnar från Jordbro till dig.
Kanske du kan få ut något av det, men den bästa bilden därifrån är nog Robbans här i länken.

http://msts.e-buzz.net/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9243

Bengan.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-01, 23:05   #63
Tomas
STW-member

Reg.datum: Oct 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

det borde väl inte vara något problem med att lägga upp dem på e-buzz/stw sidan. Då blir de ju lätta att hitta även för de oinitierade. På stw sidan kan vi ju skapa en undersida med vårat koncept och en avdelning för själva modulerna. vad tycks?

/Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-01, 23:18   #64
Kiefer
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev LLJ

Hej.

Personligen tycker jag att vi skall skapa en väl definierad modulstandard, som är nedskriven. Detta för att det är enklare att få kompatibla moduler och det är lättare att se vad som gäller.
Om de sedan är kompatibla med U-Make moduler eller ej spelar mindre roll, men eftersom det finns så få nordiska rutter föreslår jag en inrikting på sverige/norden.
Håller med helt och hållet.

Citat:
quote:Tidigare skrev Tomas

det borde väl inte vara något problem med att lägga upp dem på e-buzz/stw sidan. Då blir de ju lätta att hitta även för de oinitierade. På stw sidan kan vi ju skapa en undersida med vårat koncept och en avdelning för själva modulerna. vad tycks?
Det låter jättebra.

/Harry
Kiefer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-02, 02:55   #65
marcusjm
Member

Reg.datum: Jul 2004
Standard

Här är mitt försök med en sk N-S portalkarta. En enda ruta med två st portaler. Växeln är döpt med Pt = Portal. Här har jag också försökt följa MatsH:s rekommendationer om berg.

Angående dokumentation. Jag är med på det, frågan är vem som håller i själva skrivandet? Någon som skriver bättre än mig förhoppningsvis .

Jättekul att STW/E-Buzz ställer upp.

Kiefer: Angående strömdragning, det fanns från början men när jag skulle klippa bort kartor så försvann allt av någon anledning, vet ej varför. Men, jag är inte så bra på det heller, någon kanske kan göra det bättre(förhoppningsvis).

marcus
marcusjm besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-02, 18:02   #66
LLJ
STW-member

Reg.datum: Nov 2002
Standard

Hej.

Jag kan väl skriva ihop ett förslag, så får ni andra komma med synpunkter.

/Lars

LLJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-02, 19:03   #67
marcusjm
Member

Reg.datum: Jul 2004
Standard

Ser bra ut så långt, vi kan väl hålla kommentarerna här så blir den tråden så ren som möjligt. Du kanske kan låsa den så att den blir lätt att läsa?

Jag döpte min växel till Pt efter portal men jag vet inte vad är passande, det är ju inte direkt något som finns i verkligheten .

Pt_Vx1

En sammanställning av pågående projekt är också på sin plats:

Just nu finns;

1st E-W karta av MatsH
1st W-S karta av mig själv
1st N-S portal av mig.

Döpningarna får göras om så att dom passar LLJ:s dokumentation.

Vad mer är på g?

marcus

marcusjm besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-02, 19:55   #68
Kiefer
Medlem

Standard

Vaknade upp med en ide i morse som jag håller på med nu.
Tänkte att ett slags mall kunde vara användbart om inte annat för att kraftigt reducera dokumentationen, den tillåter anslutningar från alla väderstreck och även de fyra hörnen, och har Beadyboys ”track laying templates” för att underlätta.
Bäst av allt är att även om man inte vill använda den (T.ex. vid redan ”terraformat” lanskap) så kan man tillfälligt koppla på den på sin layout bara för att kolla att övergångarna stämmer.
Om terrängen påminner om Markus terräng så är det ingen tillfällighet.
Det är bara ett förslag och jag tar gärna emot synpunkter.
Den eller ytterligare ett board skulle dessutom kunna fungera som objekt/textur palett.
Glömde ju att den är för enkelspår och två dubbelspår med olika mellanrum och där vet jag inter riktigt vad som är brukligt i sverige.

Edit=Ändrar till mindre bild

/Harry
Gammal 2004-12-02, 20:21   #69
Kiefer
Medlem

Standard

Märker just att spårläggningsmallarna inte är avsedda för enkelspår, men man kan ändå använda dessa som riktmärken genom att börja och sluta spåret lite utanför mallen.

/Harry
Gammal 2004-12-02, 21:02   #70
Tomas
STW-member

Standard

med det där verktyget ser det ut som om du fått 10m mellan spåren!??! eller missförstår jag hur den fungerar?

På Svenska tåg skivan följer det med spåravståndsverktyg bara så ni vet.

/Tomas

Gammal 2004-12-02, 21:06   #71
Kiefer
Medlem

Standard

Citat:

med det där verktyget ser det ut som om du fått 10m mellan spåren!??! eller missförstår jag hur den fungerar?

På Svenska tåg skivan följer det med spåravståndsverktyg bara så ni vet.

/Tomas
Det är valfritt, 7 eller 10 meter.
Är det för mycket kanske?

/Harry
Gammal 2004-12-02, 21:30   #72
Tomas
STW-member

Standard

5m mellan spåren är normalt idag, 4m förr.

/Tomas

Gammal 2004-12-02, 21:32   #73
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Då verkar det helt bestämt att vi slår till med rälsen.
Halva bordet. 360 meter in jämns med kanten.

Ska vi försöka komma på något lämpligt avstånd på samma sätt även med vägar och eventuellt vattendrag.

T.ex. köra 90_90_90 där.

Blir då 90, 180, 270 fram till mitten där rälsen kommer på 360 sen fortsättning på andra sidan 450, 540 och 630.

Satt och lekte med 3 bord, men jag kan inte ladda upp några bilder just nu, av någon anledning.

Gjorde då ett prov på.

Väg 90 meter in från kanten.
Vattendrag 180 meter in från kanten.
Väg 270 meter in från kanten.
Räls 360 meter in från kanten.
Väg 450 meter in från kanten.
Vattendrag 540 meter in från kanten.
Väg 630 meter in från kanten.

För att det inte skulle vara helt tomt längst ut, så la jag även en väg 30 meter in från kanten på båda sidorna.
Sedan var jag också intresserad av att vägen skulle gå nära rälsen.
Då la jag den 30 meter från rälsen på varje sida. 330 meter från kanten, samt 390 meter.
Gjorde detta mönster på bordets 6 lediga sidor. Hoppade över mittenbordet.

Nu kanske det låter mycket med så många vägar och vattendrag att hålla reda på.
Men tycker att 90_90_90 verkar lätt att komma ihåg. Då det stämmer överräns med att dela 360 på 4.
Sedan 30 från kant och spår låter inte heller svårt att komma ihåg.
Sen är det inte sagt, att man ska bygga vägar på alla dessa platser på engång. Utan bara lite variation. Men det blir kanske för mycket i början att hålla reda på.
Vad tycker ni andra.

Nu har jag ju inte tänkt att man ska andvända alla dessa avstånd samtidigt, utan att det blir ett standardavstånd på t.ex vägar och vattendrag.
Till en början. Kommer det ju inte att funka till 100%. En kanske lägger vägen på 90 meter in, en annan vill ha den 30 meter från spåret. Den tredje bygger vägen 30 meter från spåret, bara att det sker på andra sidan. Den fjärde vill ha två vägar, en på varje sida om spåret. O.S.V.
Men jag tycker att intresset för det här verkar väldigt stort och tror att det kommer byggas ett flertal moduler och att det kanske inte tar så lång tid innan ett flertal kommer att passa ihop.

Men det behövs inte så många varianter som jag har skrivit.
Men vi måste nog hålla hos till 90, 180, 270, 450, 540 och 630 meter.
Möjlighet för ett standardmått på väg och ett vattendrag behövs på varje sida om spåret. Sen är det ju en annan sak om man struntar i att bygga en väg eller vattendrag på just en modul, men om man gör det. Så måste ju avståndet passa in med någon annan som också har byggt så.
Så om vi t.ex skulle bestämma oss för vattendrag 180 meter in eller motsvarande på andra sidan 540 meter in. Så får vi inte använda 180 och 540 varianten för väger. För då kommer vi någon gång att få en väg att möta ett vattendrag på en annan modul.

Samtidigt måste vi ha något standardmått om vi nu bygger ett vattendrag. T.ex. 20 meter brett (2 rutor) i slutet mot kanten.
Sen måste vi också komma överräns om vattennivån. -1, -2, -3 eller vad det nu kan tänkas bli.

Bengan.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-02, 21:36   #74
Kiefer
Medlem

Standard

Citat:

5m mellan spåren är normalt idag, 4m förr.

/Tomas
6 meter verkar vara det vanligaste i trs, så 7 meter är kanska för mycket.

/Harry
Gammal 2004-12-02, 22:00   #75
Tomas
STW-member

Standard

aurans dubbelspår är 5m mellan spåren, vilket är standard även för de flesta andra dubbelspår folk har gjort.

/Tomas

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
SWEMOD standard förslag LLJ Trainz - Allmänt om Trainz 3 2005-01-10 19:59
Formel-1 tråden: Italiens Grand Prix 2003. Pson Off-topic 11 2003-09-15 05:01
Rutter och tåg tråden! Pson MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 7 2002-09-28 22:41
Tips Tråden ghostwalker Off-topic 0 2002-05-17 21:43

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:33.