|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2004-12-02, 22:02 | #76 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
En annan sak som slog mig.
Texturer vid kanterna eller övergångarna, måste kanske begränsas till bara några stycken och vara rätt likvärdiga. Så inte ena modulen är t.ex. gul i kanten och den andra ljusgrön och den tredje mörkgrön. Bengan. |
2004-12-02, 22:11 | #77 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2004
|
Citat:
/Harry |
|
2004-12-02, 22:51 | #78 |
Medlem
|
Kanske man borde ha något slags databas/lista där man bokför redan använda trafikplatsnamn och framförallt förkortningarna på dessa, just med förkortningarna borde det ju finnas viss risk för dubbelanvändning.
/Harry |
2004-12-02, 23:04 | #79 | |
Member
Reg.datum: Jul 2004
|
Citat:
Jag kopierar större delen från MatsH:s texturer, sedan modifierar jag beroende på hur skogsbeklätt det hela är. Om det t.ex handlar om en timmerlastbana så bör landskapet passa ihop med det. Var hittar man det där spårmätverktyget förresten? Det verkar kraftfullt. Själv använder jag STW:s "sockerbit" för perronger men det är i princip allt jag kör med just nu. Appropå det LLJ skrev om: Vilka texturer räknas till "mesh" textuer? Är det t.ex högt gräs och sådant? Jag håller mig till ungefär samma som MatsH. Dvs; -Britain (alla gräsvarianter beroende på växtlighet, åkermark) -Sweden (bergsväggar, grus, asfalt, betong m.m.) Finns det något som passar ett rapsfält? Tack Kiefer, jag hittade och laddade ner den. Jag avvaktar med den så länge, linjalerna fungerar hyfsat för mig ändå (STW har ju också en linjal). mjm |
|
2004-12-02, 23:19 | #80 |
Medlem
|
Om du menar Beadyboys track laying template så är det bara att söka på Dls efter Kuid 37522.
Men det är nog inte lämpligt att använda i det här projektet då spåravståndet blir för stort, det är ju gjort av en Australiensare och dom har nog inte lika trångt som vi har. /Harry |
2004-12-03, 00:27 | #81 |
Member
|
Jag håller på och spånar litet på ett pappersbruksområde.
Funderar på att använda det numera nerlagda Fredriksbergs bruk som mall, mest för att jag hittade ett detaljerat dokument. Produkter in : Spån,Flis, Lut liknande Produkter ut : Pappersrullar, och ev general goods. Byggnader som används är i första hand Tafwebs eftersom de flesta redan har dom. Det finns inte något modernare fabrikslokaler dock? Tafwebs är fina men det är litet 1800-tal över dom, skulle vilja ha litet mer plåtfasader och liknande. Något enklare kanske är SCA hygiene i Lilla Edet, passar ju bra till STW:s vagnar. Jag åker förbi den då och då så jag har hyfsad koll på omgivningarna. marcus mjm |
2004-12-03, 00:46 | #82 |
STW-member
Reg.datum: Nov 2002
|
Det går ju alltid att göra nya lokaler
Om du har bilder eller ideer på hur byggnaden skall se ut, så är det inte så svårt att göra byggnader till trainz. /Lars |
2004-12-03, 01:16 | #83 |
Member
|
Jag har varit inne på det, synd att man är så usel på 3d modellering.
Tittar på järnväg.net.s sidor och där finns en hel del trevliga stationer man skulle vilja göra. Några är av den enklare sorten, man kanske skulle våga sig på att göra en modell . Förresten; Väldigt många stationer i Sverige har cykelställ närainpå, finns det någon sådan spline med cyklar på DLS? Jag sökte på Bicycle men det gav inget, kanske behövs mer detaljer. marcus mjm |
2004-12-04, 02:40 | #84 |
Member
|
Men landskap är iallafall någorlunda enkelt att göra, speciellt med MatsH:s utmärkta guide .
Här är mitt första försök till en E-W stationskarta. Den är baserad på Hökerums station(numera nerlagd). Jag lydde Bengts råd och lånade en bok (Borås-Ulricehamn-Jönköping). Stationen är m.a.o fiktiv och landskapet har endast några likheter med verkligheten, den följer upp Mats karta förståss. Kartan innehåller två spår samt en liten lastkaj (spåret är LARS kompatibelt som ni ser på bilden). Jag har börjat lägga ut strömstolpar m.m. men det är inte så lätt, någon kanske kan dra ut dom rätt? Signalerna sitter väl inte heller helt rätt, jag använder dvärgsignaler samt ett par som jag satt upp på själva bryggan. På väg in mot stationen/Hökarum. Här har vi nyligen lämnat MatsH:s karta. Floden är egentligen Viskan men den börjar och slutar på kanten. En närbild på vägarna samt fälten. På väg in mot första växeln. Här har jag använt benämningen VX_HK1. Om ni undrar över det snea spåret så beror det mer på att jag justerat mot perronger m.m. Jag rättar till det sedan. Och själva stationsområdet med lastkaj. Tanken var att skapa en lantlig miljö som passar in i resten av miljön. En sådan här station servar på sin höjd lokaltåg antar jag. Jag har även gjort ett litet stickspår på väg mot andra kanten. Något som kunde passa in tro? Mailar förståss till dom som är intresserade (speciellt någon som gillar att dra ström hehe). Och nu kan Reginan snart börja trafikera Hökarum . Gäller bara att få till böket i själva stationen. mjm |
2004-12-04, 10:49 | #85 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2003
|
Jätte finna bilder men försök att bytta ut stängslet med betongstolpar där tåget är på väg mot första växeln mot något lantligare som tex. taggtrådsstaket.
Göran. |
2004-12-04, 12:11 | #86 | |
Medlem
|
Citat:
Vad är det för guide och var finns den? /Harry |
|
2004-12-04, 12:11 | #87 |
STW-member
Reg.datum: Nov 2002
|
Snyggt!
Förslag: byt namnet på växeln till HK_Vx1. Fördelen med detta är att alla växlar som tillhör samma trafikplats börjar med trakfikplatsens förkortning, vilket gör dem lättare att hitta i en lista med växlar. /Lars |
2004-12-04, 12:57 | #88 |
STW-member
|
|
2004-12-04, 15:39 | #89 |
Member
|
Tack för kommentarerna. Jag skall byta stängsel samt ändra växelnamn.
Jag försökte undvika en massa objekt, bara tillräckligt för att det skulle se ut som ett område kring en station. Det var roligt att koppla ihop alla kartor (MatsH:s, min hörnkarta samt portalen). Det blev en riktigt hyfsad bana. Kiefer: Litet tips han mailade till mig. Men mest hans karta som jag tittar på då och då. marcus mjm |
2004-12-05, 03:31 | #90 |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
|
Hej!
Håller fortfarande på med att försöka få ihop en hyfsad modul. Det verkar bli en medelstor station med ett industrispår som leder ner till en spannmålssilo. Det återstår fortfarande en del detaljer, men ungefär så här ser det ut för tillfället. mvh .... Mats Stationen ... ... och industrispåret |
|
|
Liknande ämnen | ||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
SWEMOD standard förslag | LLJ | Trainz - Allmänt om Trainz | 3 | 2005-01-10 19:59 |
Formel-1 tråden: Italiens Grand Prix 2003. | Pson | Off-topic | 11 | 2003-09-15 05:01 |
Rutter och tåg tråden! | Pson | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 7 | 2002-09-28 22:41 |
Tips Tråden | ghostwalker | Off-topic | 0 | 2002-05-17 21:43 |