Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-03-13, 22:40   #1
Richard70
Medlem

Reg.datum: Jan 2004
Standard Krånglande signaler i TRS2004

Hej
Jag har byggt en bit bana och får inte ordning på signalsystemet.

Har med all sannolikhet inte helt greppat hur man ska "tänka" när man sätter ut signalerna (hur långt emellan, vilken typ av signal man ska använda osv).
Min bana består av (än så länge) av en längre sträcka stambana med två enkelriktade spår. När tågen kör på stambanan fungerar signalerna bra. Problemet uppstår vid en "påfart". Tåg ett går iväg OK (mot sin trackmark). Tåg två stannar i väntan på grönt ljus. MEN trots att närmaste signalen visar grön-vit och den andra grön-vit osv så står tåget kvar och väntar. (Båda tågen är AI-styrda)

Finns det någon där som kan hjälpa mig?

Har screenshots men de var för stora att bifoga (400-500 kb/st), hoppas att ni förstår utifrån min beskrivning.

/Richard [8]
Richard70 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-03-13, 23:49   #2
Richard70
Medlem

Reg.datum: Jan 2004
Standard

Hej
Jag har löst mitt eget problem, fast mer av en slump. Jag la in ett "kors" med omgivande signaler. Då löste sig problemet. Men jag förstår inte varför.

Skulle ändå vilja veta lite mer om hur man ska "tänka" när man placerar signaler. Hur gör man i verkligheten? Finns det någon riktlinje för hur stort avståndet minst/mest bör vara mellan signalerna (tänker då när man har en lång sträcka som man vil dela upp i mindre delar för att kunna ha tätare trafik)?

/Richard
Richard70 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-14, 11:36   #3
rotten
Medlem

Reg.datum: Jan 2002
Standard

Tjena!

Ta en titt på följande sida för fakta om hur det fungerar i verkligheten: http://home5.swipnet.se/~w-54462/signalfakta.htm

För information om hur det fungerar i Trainz så finns det bra information i [installationsmapp]\Auran\TRS2004\Docs\manuals_cd\manuals\Signaling_G uide.pdf där [installationsmapp] är den plats du valde att installera Trainz i, t.ex C:\Program Files\.

Till sist kan du söka på ordet signaler här på forumet så kan du läsa gamla frågor och svar om ämnet.
rotten besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Svensk addonCD till TRS2004 ! emges Trainz - Allmänt om Trainz 27 2003-12-15 11:59
STW och TRS2004 emges Trainz - Allmänt om Trainz 25 2003-10-30 23:12
Problem med signaler som visar rött. Robban.y MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 7 2003-08-01 13:18
Signaler v4 emges Trainz - Allmänt om Trainz 15 2003-02-17 23:44

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:14.