![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
|
![]()
Har byggt ihop modellen till de 4 lutningsvisar-skyltar som om jag fattat det rätt, är de som förekommer.
Här är tråden om förebilden: http://217.197.57.186/forum/showthread.php?t=9580 Just nu står det dock lite still i huvve hur jag ska göra textureringen... På en rutt blir det ju c:a 3 miljoner olika varianter av samma skylt, eftersom det är 4 variabler som är från det aktuella avsnittet för skylten. Dvs, man skulle behöva göra nån form av "intelligent" skylt, där man matar in värdet för respektive siffer-fält, ungefär som man gör med en hastigheten i en hastighetsskylt. Men, finns den möjligheten i MSTS, nån som testat eller sett? Har nånstans i bakhuvve för mig at jag sett nått åt det hållet, men kan just nu inte komma på det. Eller om nån har nån annan ide? I sämsta fall, så får jag väl göra en textur med de olika siffrorna som behövs och göra unika skyltar för varje ställe, som mappat upp rätt sifferkombination... Men, det är ju inte så värst vidare smidigt, direkt... Här är skyltvarianterna iallafall: |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
|
![]()
Trevligt Mats!
![]() Jag läste någonstans i forumet att när man ska ha en skylt som fyller i sig själv med siffror/text(?) så måste den del där det ska skrivas vara på X=0, Y=0 i tsm/gmax(nollpunkt) för att det ska hamna rätt i msts. En liten tankeställare så du vet, fast det är ju smidigare att lyfta upp skyltarna än att göra textur för varje! ![]() Edit: Tänkte på den länken nedanför: http://217.197.57.186/forum/showthre...astighetstavla Senast redigerad av Olaf Lindström den 2005-10-08 klockan 17:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
|
![]()
Nja, hur man´ska orientera text, pivotpunkter etc har jag pejl på, men i dokumentationen hittar jag bara dokumentation för speedposts och mileposts. Jag får dock inte aha-känslan när jag kollar där. Jag vill ju inte att dessa skyltar ska generera milepost-värden eller hastighetsvärden direkt. Även varit inne på att definiera den som en signal, där det eventuellt går att definiera nån gradient_plate.
Det jag skulle önska mig är typ en signal/mileposts med multipla fält med "ointelligent" text. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]()
Har själv funderat på att tillverka motsvarande stolpar men inte kommit till skott. Tyvärr så finns ju inget stöd i MSTS för lutningsvisare.
Möjligheten är att göra dem som milstolpar. Ser två problem med det; 1) de kommer att synas som milstolpar i F8 fönstret 2) siffrorna på den lutande delen kan visa sig svåra att få till Mvh Anders |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
|
![]()
Håller med dig helt, Anders.
Så här fick det bli, lite taffligt, men tror det blir bäst för andra som vill utnyttja dom... Kommer göra iordning ett kitt av skyltar som behövs i GDSJ. Samma shape, men mappade olika till olika ställen i en o samma textur. Så, en textur betjänar runt 16 skyltar eller nått. Behöver man fler, så kopierar man bara shape och textur, öppnar dom och skriver om fil-peket, så har man ett 16-pack till. I paketet ska jag lägga med dokumentation så man ser vilka skyltar som hämtar vilken del i texturen, för att lätt kunna måla om til sitt behov. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
|
![]()
Flyttade det som är MSTS angående lutningar hit istället för den allmängiltiga lutnings-skylts-tråden:
Totte: Kollade lite granna på hur MSTS-värdena blir i lutning och kom fram till följande: 1,000 i elev motsvarar 17,5 promille. 0,575 i elev motsvarar 10,0 promille. Eftersom det dock är ett medelvärde enligt tidigare resonemang i denna tråd, så förändras den totala lutningen till det bättre (mindre) värde. I GDSJ har jag t.ex 1,200 som värsta lutning på enskild spårbit, men har ändå inte mer än 17,5 promille som brantaste lutning. detta för att det ju inte är spårdelar i samma lutning från start til stopp, utan den börjar med en mild övergång til den aktuella mål-lutningen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Ser helt underbart ut. Tänkte just säga att det inte behövs något skrivet i dom tills jag såg sista bilden. Är det väldigt krångligt så kan du behålla dom oskrivna. Det är då linjekännedomen som gör att jag vet hur lång och brant backen är.
__________________
M v h /Pursche |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
|
![]()
Så här får det bli:
Jag gör 6 olika typer av skyltar, enligt bild nedan. Dessa skyltar är då mappade till 2 texturer, en fram och en baksida. 3 texturer kommer ingå i paket, 1 framsida, en baksida, var och en innehållandes lutning respektive avstånd. En textur för "H" och blank. Utöver det, så kommer även en textur-mall, att klippa o klistra siffror från, för de egna värdena. Till paketet kommer då ingå en steg-för-steg tutorial för att skapa dina egna unika skyltar, med dina värden. Jag kommer beskriva den metodik som jag har använt, för att få fram de unika värdena. Vill man enbart använda skyltarna utan värden, så är det bara att använda dom as-is ur paketet. Bilden illustrerar de skyltar som behövs för norra delen av GDSJ. GDSJ ska ut först innan jag lägger upp dessa skyltar, men det går bra att plocka dom ur GDSJ om man är ivrig. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
|
![]()
En beta på en skylt, för den som vill testa i egen rutt.
Det är bara en skylt i den här zippen och avsikten är att få eventuella synpunkter. Lägger upp ett paket med alla 6 skyltarna sedan. EDIT: Bytt ut zippen så den nu innehåller 2 skyltar. Typ UU är då ett expriment som kanske kan avar av mer allmänt intresse, inte bara för "skylt-nördar" ![]() Båda skyltarna har en LOD-nivå, mer är absolut overkill på en sån här skylt. Men i rent expriment-syfte, så lät jag UU-skylten få en betydligt mindre textur på den längre-bort-nivån. Jag var inte säker på om det gick, men det funkar utmärkt. Det här blir ju då ett intressant tillägg för byggnader och objekt som man vil ha fina med högupplösta texturer på nära håll... Då kan man förse dom med avtagande upplösning även på texturen, vilket för växtlighet o andra frekvent använda saker nog har en positiv effekt på fps-en. Om nån har lust, skulle jag uppskatta lite feedback på skylt UU, så den inte har några negativa egenheter genom detta. De svarta kanterna på skyltarna ska jag för övrigt ta bort, de blir bara pixligt intryck i simulatorn. EDIT: Tog bort zippen, alla skyltarna finns att ladda hem från Banbyggarna. Senast redigerad av Mazz den 2005-12-02 klockan 10:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
|
![]()
Hejsan Mazz
![]() Har kollat in skyltarna och det ser jättefint ut så det finns inte mycket att anmärka om ![]() Kanske kan du "byta ut" den runda stolpen mot en rektangulär stolpe i andra LOD-nivån så spar man ytterligare några polygoner (visserligen så är dettta petitesser då det inte handlar om många polygoner alls). Kanonbra jobbat ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
|
![]()
Tack Anders!
![]() Jo, jag reducerade stolpen endast genom att ta bort några polygoner på sidorna och lät de som frontade vara kvar... Man skulle kunna optimera det lite till, men jag tänkte som så att den här skylten kommer aldrig att finnas i en scen mer en några skyltar i taget, så det va inte nån större vinst att jaga enstaka polygoner... Men, hade det varit ett träd eller nått annat, hade det varit en annan femma, då kan man inte optimera för mycke! Bra kommentar där! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
|
![]()
... jo, det är sant det. Min tanke var bara att man skulle kunna få en "sammanhängande" stolpe så den inte blir för smal bara på längre avstånd.
Det du nämde om "textur-byte", (nivåer på längre avstånd) låter väldigt intressant. För mig var det en nyhet då jag inte har hört (sett) någon kommentar av det tidigare eller själv tänkt på det, så man får tacka för denna innovation ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
|
![]()
Hoppsan, det här va en gammal tråd, men vill gärna göra ett tillägg, riktat till dom spårläggande ruttbyggarna...
![]() Sitter just nu och placerar ut skyltarna på JBJ2, drygt hälften på plats... Men, inser en sak och det är att det är väldigt mycke enklare och dessutom inte lika tråkigt att sätta ut skyltarna under tiden man lägger spåret, man har mycke bättre koll då. Dessuton slipper man ett pyssligt pass efteråt, att sätta skyltarna på samma gång som man lägger backen är nästan ingen extra tidsåtgång alls... Track Viewer är iof ett hjälpmedel, men jag konstaterar att den va inte speciellt snabb att använda för detta, då man måste hoppa fram o tebax mellan programmen. Bara ett tips, så här på freda-kvällen... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 843
|
![]()
Hej!
Bra ide när samtidigt lägga spåren och placera ut skyltarna. Men finns dessa skyltar att hämta? Jag har redan lagt ut mycket spår nu. Jag får nog som tidigare på Norska sidan klicka spår och kolla hur stor "level" och har en tabell att gå efter. Nu har jag hittat dem hos BanByggarnas sida. Håller på laddar hem.
__________________
MVH TOTTE BanByggarna MSTS Rutt Trollhattan 2 RW-Trollhättan och Bergensbanen Beta Bygger RW-Trollhättan Bygger RW-Bergensbanen newS downloadsida Facebook Trainsimulator Sverige Facebook Trainsimulator Norge Senast redigerad av Totte den 2006-11-24 klockan 23:23. |
![]() |
![]() |