|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2004-11-18, 14:50 | #1 |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
|
Splines eller objekt?
Hej!
Som sagt, splines eller objekt, vilket är lättast för datorn att hantera? Jag håller på att bygga en station och funderar över ifall jag ska använda vanliga spår eller "Fixed Track" när jag bygger. Tacksam för svar. mvh .... Mats |
|
2004-11-18, 15:10 | #2 |
STW-member
|
tror inte det gör någon större skillnad, men teoretiskt så borde du få aningen bättre fps med fixed track. Du kan ju alltid göra ett test med hjälp av FRAPS och två test layouter, lägg ut samma bangård med spårsplines på den ena och fixed track på den andra och jämför vad du har för fps på båda.
btw kan ju lägga till att det finns två sorters fixed track kan man säga, en "fusk" ala aurans variant där fixed track bara består av vanligt 4m spår mellan två punkter = lika mycket polys och textur som om du hade vanligt spår. Den andra riktiga varianten är att göra fasta 3D modeller av spår i olika längder där det bara är början och slut på polysarna och ingen upprepning. Ett exempel: 1) 100m vanligt spår (eller fixed track) med 4m spårsegment = 20 polys per segment (vanligt auran spår) * 25 segment = 500 polys. 2) 100m med 3D modell av 100m spår (ett enda 100m segment alltså) = 20 polys. Så det är lite skillnad på poly antalet beroende på hur man gör det. Men gör man det av 3D modell så måste man ju använda texture-replacement för att byta ut räls och ballast textur till den man vill ha, så man kan ju i övrigt inte använda vilket spår som helt. Tomas |
2004-11-18, 15:19 | #3 |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
|
Tack för svaret Tomas!
Då fortsätter jag med fixed track. Det känns som om bygget blir lite mer strukturerat på så sätt och dessutom är det bra mycket lättare att få till raka spår med dessa bitar. mvh .... Mats |
2004-11-18, 15:20 | #4 |
STW-member
|
|
2004-11-18, 16:27 | #5 | |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
|
Citat:
Om jag fattar ditt tillägg i den förra posten rätt så är det alltså ingen skillnad mellan t.ex. en 100m räls-spline och en 100m raksträcka med Aurans default "Fixed Track" annat än själva hanteringen av spåret. Ännu större anledning att se fram emot dina spår med andra ord. mvh .... Mats |
|
|
|
Liknande ämnen | ||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
VHS eller DVD filmer av verkliga tåglinjer? | Perre | Tågbilder | 2 | 2005-01-11 13:26 |
Brainstorming.... | Pierre | 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails | 69 | 2005-01-05 21:10 |
Splines fastnar | Richard70 | Trainz - Allmänt om Trainz | 4 | 2004-03-18 13:34 |
Objekt i rutter | vl | Landskapsdesign - MSTS / Open Rails | 2 | 2003-12-23 09:43 |
Begränsning av objekt????? | Pierre | Landskapsdesign - MSTS / Open Rails | 5 | 2003-03-25 19:16 |