Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-11-25, 12:55   #1
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard En snöig natt på pendeln

Jobbade natt inatt och klev på 20.00 igår kväll. Fick börja med att gå upp till X1-reserven och fick där hälsa på vår senaste anställd på Citypendeln. Någon som har haft det lugnt eller tråkigt på X1-reserven har gjort honom.



Efter ett tågbyte ut till Älvsjö för att hämta nytt tåg. Det snöade hela tiden och spåren såg man inte röken av.





Ut till Ulriksdal för att komplettera med ett tåg som aldrig vart uppställt under onsdagen som det skulle blivit, och även här var det snö, snö och snö. Till höger finns det sidospår jag är på väg till.



Snart framme vid uppställningsspåret.



Sista hindret, en spårspärr som bara går ner 1/5 av vad den skall göra. Bara att ta fram växelkvasten och jobba sig varm.





Trots arbetet räckte det inte riktigt till, spärren ville inte ner p.g.a fastfrysning, utan jag fick ställa tåget på nedre delen av uppställningsspåret. Taxi tillbaka till jobbet och nu är klockan 01.30.

Fick rycka ut på morgonen och köra en del av en arbetstur och körde bl.a förbi Stuvsta. Där låg snön så högt att plog och underrede gjort sina egna märken.



Efter vändning i Märsta ner till Stockholms C (Cst) och när jag landar där är klockan 09.10. Äntligen hemgång och dags att åka hem för att få sova. Hoppas Banverket hunnit med att skotta fler växlar än dom gjort hitintils, annars får kollegorna ännu en tuff dag på jobbet med förseningar. Var själv -82 minuter till Cst häromdagen p.g.a växelfel (snö i växeln) i Älvsjö. Undrar hur det kommer att gå då den riktiga vintern kommer

Den dåliga bildkvalitén beror på att bilderna är tagna med en mobilkamera.

Nä, natti natti allihopa. Blev det för många bilder, säg till så kan jag plocka bort några.




Roger
Rojje besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-11-25, 17:07   #2
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Intressant, Rojje! Alltid skoj med bister verklighet...

Hur är det med driftstörningar runt pendeltåg o snö egentligen? I folkmun så är det ju väldigt mycket tågen som krånglar, men hur är det i verkligheten? Din natt på jobbet pekar ju snarare på att det är banan som inte "pallar snö". Hur är det, egentligen?

*nyfiken*



/Mats A

Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-25, 17:51   #3
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard


VARNING, långt svar!

Dom gånger jag och mina kollegor blir försenad så är det till 90% beroende på fel i Banverkets (BV) infrastruktur, signaler, växlar, spår, kontaktledning m.m. Dom senaste dagarnas strul beror till största del just på infrastrukturen, snöröjningen har varit dålig och nästan inga växlar har haft sina snöskydd påmonterade.
Snösopen har jag setts användas på endast två ställen, BV:s egna sidospår i Älvsjö och Älvsjö godsbangård. Dom andra fåtal växlar som snöröjts har röjts med handkraft.

Det tråkiga för många resnärer är att förseningarna hänger med i 1-2 timmar innan allt styrts upp. Rätt antal fordon på rätt ställen och i rätt tåg, avkopplingar/tillkopplingar, hänsyn till rullat antal kilometer m.m gör att vår Trafiksamordning får ett svettigt jobb. Dom senaste dagarna har det ibland precis blivit ordning i trafiken när ett nytt växelfel, ställverksfel, signalfel dyker upp och allt börjar om igen.

Så allt beror inte på SL eller Citypendeln (CiP), Banverket har en mycket står del i förseningarna men har i dom flesta fall klarat sig från kritik då SL/CiP får ta det mesta av kritiken. Banverket=järnvägens Vägverk.

Lite snabbfakta om ansvarsfördelingen för pendeltågen i Stockholm:
* SL hyr ut tågen till Citypendeln, ansvarar för vissa delar av stationsunderhållet, bestämmer över det tunga fordonsunderhållet och tidtabellen för tågen i samråd med CiP.
* Citypendeln bemannar tåg/stationer och lägger upp omloppen för tågen och ansvarar för det lätta fordonsunderhållet.
* Banverket har hand om allt underhåll på infrastrukturen, växlar, signaler, snöröjning, buskröjning osv, viss del av stationsunderhållet och ansvarar för trafikledningen för tågen (vilka skall få åka först, missat lägga tågväg, bestämmer tågväg, ser till att signalerna ställs om m.m).

Om man bortser från snökaoset, buset i Nynäs, kvälls/helgfyllona och vandaliseringen/klottret så är det ett bra jobb.


Roger
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-25, 19:59   #4
niofem
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Nästan jämnt när jag åker med pendeltåg (vilket jag gör 4-5 gånger/vecka) så är det förseningar. Härom veckan blev tåget 40 minuter försenat. Jag var på vippen att utnyttja resegarantin, men taxi 020 hade det lika körigt som SL... Pendeltågen känns i dag både urgamla och usla. Dessutom sällan i tid. Hoppas att det blir bättre när de nya tågen kommer.

____________________

/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net
  Svara med citat
Gammal 2004-11-25, 20:07   #5
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Tack Rojje för utförligt svar, intressant med lite från verkligheten, så man kan passa på o kika upp från RE nån gång då o då.

/Mats A

Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-25, 21:50   #6
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev niofem

Hoppas att det blir bättre när de nya tågen kommer.
____________________

/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net
Dom fel som beror på infrastrukturen kommer att finnas kvar. Det ändrar inte X60:n på. Möjligtvis att det blir skönare att bli sen i ett nytt tåg än ett gammalt
Barnsjukdomar brukar följa nya tåg och jag tror inte att X60:n kommer att klara sig. Frågan är bara hur allvarliga dom blir och hur snabbt dom går att lösa.
X60 är något att se fram emot, för oss som jobbar på tågen och för alla resenärer.


Roger
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-25, 21:58   #7
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Positivt är väl också att SL hittils (via postvagnen) talat om hur det går med X60 och vad som är tänkt att ske...

SJ å sin sida tiger ju totalt om fiaskot med X40......

___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-25, 22:21   #8
Mulle
Lokförare
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Nässjö, Sweden.
Inlägg: 480
Skicka ett meddelande via ICQ till Mulle
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Fredrik

Positivt är väl också att SL hittils (via postvagnen) talat om hur det går med X60 och vad som är tänkt att ske...

SJ å sin sida tiger ju totalt om fiaskot med X40......

___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
*HOHO*....jag säger bara en sak!....hederliga [u]loktåg!</u>.
jag håller med dig Fredrik...X40 är ett totalt fiasko!...gå å köpa nya tåg för 2,5 miljarder som inte fungerar[8]...känns liksom inte rikigt rätt på något vis...*hrm*...

EDIT:Glömde det viktigaste...Härliga bilder......alltid trevligt med sådana bilder...

Mvh//Christoffer...oxå lokförare!


Mulle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-25, 22:49   #9
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

Tack Rojje för ett snyggt nattreportage.
Det var inte för många bilder utan snarare tvärt om.
Vi syns på Hjulmarknaden

Mvh
Kenny

Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-26, 00:01   #10
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Ett inlägg angående att vara sen och hur olika bedömningen är om vad som är sent och hur det påverkar dom åtgärder som vidtas.

I min värld, och många andras, är allt från -1 minut sent. Hos SL är det över -3 minuter som gäller och hos Banverket över -5 minuter. Att BV då släpper ett annat tåg före som gör att avgången blir -2 minuter är alltså en sen avgång endast i resenärernas och min värld, inte hos SL/BV. Blir vi nu -4 minuter vaknar SL till och tycker även dom att det är sent och vid -6 minuter är alla överens om att tåget är sent.

Detta tror jag skapar vissa situationer där BV inte tycker det är mycket att orda om och kanske inte heller något att lägga ner energi på, men alla resenärer med byten tycker att det är för jävligt dåligt att tåget inte är i tid trots att tåget enligt BV, och ibland även hos SL, kan vara i tid (?).

Hur göra? På BV:s spår gäller BV:s regler. Skall SL gå tillbaka till 10 minuter för en anslutning eller hålla fast vid 5 minuter som det är nu på många ställen (minskningen kom till för att många klagade hos SL på att dom fick vänta så länge vid bytet)?


Roger
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-26, 00:50   #11
andreasrosen
Senior Member
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 383
Skicka ett meddelande via ICQ till andreasrosen Skicka ett meddelande via MSN till andreasrosen
Standard

Får en som inte är lika insatt fråga om fiaskot med X40? Fungerar det inte? [8]


http://www.swedishtrain.tk
andreasrosen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-26, 10:50   #12
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Off-topic:

X40 skulle varit i trafik sedan i höstas lovade SJs VD men de kör prov fortfarande och SJ vill inte tala om vad som är problemet.

Rykten (behöver alltså inte vara sanningen) säger att vid STH hör man inte ATC-varningar... ljudnivån är alltså alldeles för hög i förarhytten så att lokföraren inte kan höra ATCn

Nu fortsätter vi om vinterproblem här i Rojjes tråd.

___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-26, 11:36   #13
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Fredrik

Off-topic:

Rykten (behöver alltså inte vara sanningen) säger att vid STH hör man inte ATC-varningar... ljudnivån är alltså alldeles för hög i förarhytten så att lokföraren inte kan höra ATCn
___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fortsätter OT-delen med:

Enligt inofficiell officiell information, hänger ni med, så är ljudnivån i hytten 87 dB i full hastighet och 108 dB då tyfonen används. Detta i ett fordon byggt på 2000-talet [}]
Att SJ inte vill gå ut med den informationen är upp till dom och Alstom. Alstom borde kunna bygga fordon som gäller för EU:s regelverk. X60 skall vara mycket bättre. Kanske är skillnad på fransk (X40) respektive tysk (X60) ingenjörskonst

Läs klippet nedan vad Arbetsmiljöverket säger om buller.

"Vid insatsvärde 85 dB (A) mot tidigare 90 dB(A) finns det krav på åtgärdsprogram för att minska bullret på arbetsplatsen. Exempel på åtgärder som anges i direktivet är:

* alternativa arbetsmetoder,
* val av lämplig arbetsutrustning,
* utformning och placering av arbetsplatser,
* tekniska och organisatoriska åtgärder,
* lämpliga underhållsprogram för arbetsutrustning.

Skärpningen från 90 till insatsvärde 85 dB(A) gäller även krav på användning av hörselskydd och krav på skyltning och begränsat tillträde. Detta är krav som vi redan har i Sverige.
Arbetstagarna har rätt att kräva hörselkontroll om de utsätts för buller över insatsvärde 85 dB(A).

Förutom de ovanstående s.k. insatsvärdena, introduceras i det nya direktivet ett gränsvärde som under inga omständigheter får överskridas. Detta är satt till en daglig bullerexponering av
gränsvärde 87 dB(A). När man mäter gränsvärdet så tas hänsyn till om arbetstagaren använder hörselskydd eller inte, vilket inte är fallet för insatsvärdena. "


Roger
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Nya fina Uppsala Pendeln Mson MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 4 2004-03-05 09:16
Natt bildgåta Mson Off-topic 10 2003-12-06 22:14
Att göra om objekten till natt Totte MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 4 2003-11-12 23:42
Två bilder från igår natt Dson Off-topic 5 2003-10-23 16:42



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:00.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009