|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2004-11-25, 12:55 | #1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
|
En snöig natt på pendeln
Jobbade natt inatt och klev på 20.00 igår kväll. Fick börja med att gå upp till X1-reserven och fick där hälsa på vår senaste anställd på Citypendeln. Någon som har haft det lugnt eller tråkigt på X1-reserven har gjort honom.
Efter ett tågbyte ut till Älvsjö för att hämta nytt tåg. Det snöade hela tiden och spåren såg man inte röken av. Ut till Ulriksdal för att komplettera med ett tåg som aldrig vart uppställt under onsdagen som det skulle blivit, och även här var det snö, snö och snö. Till höger finns det sidospår jag är på väg till. Snart framme vid uppställningsspåret. Sista hindret, en spårspärr som bara går ner 1/5 av vad den skall göra. Bara att ta fram växelkvasten och jobba sig varm. Trots arbetet räckte det inte riktigt till, spärren ville inte ner p.g.a fastfrysning, utan jag fick ställa tåget på nedre delen av uppställningsspåret. Taxi tillbaka till jobbet och nu är klockan 01.30. Fick rycka ut på morgonen och köra en del av en arbetstur och körde bl.a förbi Stuvsta. Där låg snön så högt att plog och underrede gjort sina egna märken. Efter vändning i Märsta ner till Stockholms C (Cst) och när jag landar där är klockan 09.10. Äntligen hemgång och dags att åka hem för att få sova. Hoppas Banverket hunnit med att skotta fler växlar än dom gjort hitintils, annars får kollegorna ännu en tuff dag på jobbet med förseningar. Var själv -82 minuter till Cst häromdagen p.g.a växelfel (snö i växeln) i Älvsjö. Undrar hur det kommer att gå då den riktiga vintern kommer Den dåliga bildkvalitén beror på att bilderna är tagna med en mobilkamera. Nä, natti natti allihopa. Blev det för många bilder, säg till så kan jag plocka bort några. Roger |
|
2004-11-25, 17:07 | #2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
|
Intressant, Rojje! Alltid skoj med bister verklighet...
Hur är det med driftstörningar runt pendeltåg o snö egentligen? I folkmun så är det ju väldigt mycket tågen som krånglar, men hur är det i verkligheten? Din natt på jobbet pekar ju snarare på att det är banan som inte "pallar snö". Hur är det, egentligen? *nyfiken* /Mats A |
2004-11-25, 17:51 | #3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
|
VARNING, långt svar! Dom gånger jag och mina kollegor blir försenad så är det till 90% beroende på fel i Banverkets (BV) infrastruktur, signaler, växlar, spår, kontaktledning m.m. Dom senaste dagarnas strul beror till största del just på infrastrukturen, snöröjningen har varit dålig och nästan inga växlar har haft sina snöskydd påmonterade. Snösopen har jag setts användas på endast två ställen, BV:s egna sidospår i Älvsjö och Älvsjö godsbangård. Dom andra fåtal växlar som snöröjts har röjts med handkraft. Det tråkiga för många resnärer är att förseningarna hänger med i 1-2 timmar innan allt styrts upp. Rätt antal fordon på rätt ställen och i rätt tåg, avkopplingar/tillkopplingar, hänsyn till rullat antal kilometer m.m gör att vår Trafiksamordning får ett svettigt jobb. Dom senaste dagarna har det ibland precis blivit ordning i trafiken när ett nytt växelfel, ställverksfel, signalfel dyker upp och allt börjar om igen. Så allt beror inte på SL eller Citypendeln (CiP), Banverket har en mycket står del i förseningarna men har i dom flesta fall klarat sig från kritik då SL/CiP får ta det mesta av kritiken. Banverket=järnvägens Vägverk. Lite snabbfakta om ansvarsfördelingen för pendeltågen i Stockholm: * SL hyr ut tågen till Citypendeln, ansvarar för vissa delar av stationsunderhållet, bestämmer över det tunga fordonsunderhållet och tidtabellen för tågen i samråd med CiP. * Citypendeln bemannar tåg/stationer och lägger upp omloppen för tågen och ansvarar för det lätta fordonsunderhållet. * Banverket har hand om allt underhåll på infrastrukturen, växlar, signaler, snöröjning, buskröjning osv, viss del av stationsunderhållet och ansvarar för trafikledningen för tågen (vilka skall få åka först, missat lägga tågväg, bestämmer tågväg, ser till att signalerna ställs om m.m). Om man bortser från snökaoset, buset i Nynäs, kvälls/helgfyllona och vandaliseringen/klottret så är det ett bra jobb. Roger |
2004-11-25, 19:59 | #4 |
Guest
Inlägg: n/a
|
Nästan jämnt när jag åker med pendeltåg (vilket jag gör 4-5 gånger/vecka) så är det förseningar. Härom veckan blev tåget 40 minuter försenat. Jag var på vippen att utnyttja resegarantin, men taxi 020 hade det lika körigt som SL... Pendeltågen känns i dag både urgamla och usla. Dessutom sällan i tid. Hoppas att det blir bättre när de nya tågen kommer.
____________________ / Lukas Nilson www.s-klass.cjb.net |
2004-11-25, 20:07 | #5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
|
Tack Rojje för utförligt svar, intressant med lite från verkligheten, så man kan passa på o kika upp från RE nån gång då o då.
/Mats A |
2004-11-25, 21:50 | #6 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
|
Citat:
Barnsjukdomar brukar följa nya tåg och jag tror inte att X60:n kommer att klara sig. Frågan är bara hur allvarliga dom blir och hur snabbt dom går att lösa. X60 är något att se fram emot, för oss som jobbar på tågen och för alla resenärer. Roger |
|
2004-11-25, 21:58 | #7 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
|
Positivt är väl också att SL hittils (via postvagnen) talat om hur det går med X60 och vad som är tänkt att ske...
SJ å sin sida tiger ju totalt om fiaskot med X40...... ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
2004-11-25, 22:21 | #8 | |
Lokförare
|
Citat:
jag håller med dig Fredrik...X40 är ett totalt fiasko!...gå å köpa nya tåg för 2,5 miljarder som inte fungerar[8]...känns liksom inte rikigt rätt på något vis...*hrm*... EDIT:Glömde det viktigaste...Härliga bilder......alltid trevligt med sådana bilder... Mvh//Christoffer...oxå lokförare! |
|
2004-11-25, 22:49 | #9 |
Niträknare & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
|
|
2004-11-26, 00:01 | #10 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
|
Ett inlägg angående att vara sen och hur olika bedömningen är om vad som är sent och hur det påverkar dom åtgärder som vidtas.
I min värld, och många andras, är allt från -1 minut sent. Hos SL är det över -3 minuter som gäller och hos Banverket över -5 minuter. Att BV då släpper ett annat tåg före som gör att avgången blir -2 minuter är alltså en sen avgång endast i resenärernas och min värld, inte hos SL/BV. Blir vi nu -4 minuter vaknar SL till och tycker även dom att det är sent och vid -6 minuter är alla överens om att tåget är sent. Detta tror jag skapar vissa situationer där BV inte tycker det är mycket att orda om och kanske inte heller något att lägga ner energi på, men alla resenärer med byten tycker att det är för jävligt dåligt att tåget inte är i tid trots att tåget enligt BV, och ibland även hos SL, kan vara i tid (?). Hur göra? På BV:s spår gäller BV:s regler. Skall SL gå tillbaka till 10 minuter för en anslutning eller hålla fast vid 5 minuter som det är nu på många ställen (minskningen kom till för att många klagade hos SL på att dom fick vänta så länge vid bytet)? Roger |
2004-11-26, 00:50 | #11 |
Senior Member
|
Får en som inte är lika insatt fråga om fiaskot med X40? Fungerar det inte? [8]
http://www.swedishtrain.tk |
2004-11-26, 10:50 | #12 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
|
Off-topic:
X40 skulle varit i trafik sedan i höstas lovade SJs VD men de kör prov fortfarande och SJ vill inte tala om vad som är problemet. Rykten (behöver alltså inte vara sanningen) säger att vid STH hör man inte ATC-varningar... ljudnivån är alltså alldeles för hög i förarhytten så att lokföraren inte kan höra ATCn Nu fortsätter vi om vinterproblem här i Rojjes tråd. ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
2004-11-26, 11:36 | #13 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
|
Citat:
Enligt inofficiell officiell information, hänger ni med, så är ljudnivån i hytten 87 dB i full hastighet och 108 dB då tyfonen används. Detta i ett fordon byggt på 2000-talet [}] Att SJ inte vill gå ut med den informationen är upp till dom och Alstom. Alstom borde kunna bygga fordon som gäller för EU:s regelverk. X60 skall vara mycket bättre. Kanske är skillnad på fransk (X40) respektive tysk (X60) ingenjörskonst Läs klippet nedan vad Arbetsmiljöverket säger om buller. "Vid insatsvärde 85 dB (A) mot tidigare 90 dB(A) finns det krav på åtgärdsprogram för att minska bullret på arbetsplatsen. Exempel på åtgärder som anges i direktivet är: * alternativa arbetsmetoder, * val av lämplig arbetsutrustning, * utformning och placering av arbetsplatser, * tekniska och organisatoriska åtgärder, * lämpliga underhållsprogram för arbetsutrustning. Skärpningen från 90 till insatsvärde 85 dB(A) gäller även krav på användning av hörselskydd och krav på skyltning och begränsat tillträde. Detta är krav som vi redan har i Sverige. Arbetstagarna har rätt att kräva hörselkontroll om de utsätts för buller över insatsvärde 85 dB(A). Förutom de ovanstående s.k. insatsvärdena, introduceras i det nya direktivet ett gränsvärde som under inga omständigheter får överskridas. Detta är satt till en daglig bullerexponering av gränsvärde 87 dB(A). När man mäter gränsvärdet så tas hänsyn till om arbetstagaren använder hörselskydd eller inte, vilket inte är fallet för insatsvärdena. " Roger |
|
|
|
Liknande ämnen | ||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Nya fina Uppsala Pendeln | Mson | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 4 | 2004-03-05 09:16 |
Natt bildgåta | Mson | Off-topic | 10 | 2003-12-06 22:14 |
Att göra om objekten till natt | Totte | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 4 | 2003-11-12 23:42 |
Två bilder från igår natt | Dson | Off-topic | 5 | 2003-10-23 16:42 |