Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-11-28, 19:47   #1
MatsH
Månadens bild - Mars 2005

Reg.datum: Feb 2002
Standard En svensk TRS-bild

Ett Ma-lok någonstans ute på linjen.

Kanske kan det inspirera någon till att bygga en egen svensk bana.
mvh .... Mats
MatsH besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-11-28, 19:59   #2
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Mats.

Flisvagnen var väldigt trevlig. Fast du inte han bli klar med den innan krachen. Tycker att den skulle platsa på STW-skivan fast den ingen last tar. Bara trevligt och köra omkring med den i alla fall. Se bara på din egen bild här ovan.

Bengan.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-28, 23:58   #3
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

mmm... här kör vi inte riktigt lika effektivt som Da, alltså... Ma verkar behöva bygeln uppe..

Dina bilder är jag säker på att dom inspirerar till bygge, alltid lika verklighetstrogna o snygga... []

/Mats A

Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-29, 00:19   #4
marcusjm
Member

Reg.datum: Jul 2004
Standard

Snyggt.

Kanske vore detta något för ett "svenskt" U-Make system som jag just skrev om? Jag vet att du lade ner den där BHJ moderniseringen men dina landskapsmodeller är väldigt vackra.

Kunde du tänka dig att ladda upp enskilda områden man kan använda som inspiration till egna banor kanske?

Tänkte speciellt på ditt "Mellansvenskt Landskap" som du lade upp bilder på tidigare. Dom skulle vara suveräna för ett svenskt "U-make" system . Som start iallafall.

Snyggt iallafall.

marcus

mjm
marcusjm besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-29, 13:25   #5
MatsH

Standard

Jodu Mats, kraftbolaget började klaga över att dom inte fick sälja någon ström så det var bara till att ta upp bygeln igen.

Bengan: Kul att du gillade vagnen, även fast den aldrig blev klar.

Marcus: Att jag inte laddat upp några banor eller landskap beror på flera olika saker. Dels så är det så att jag nästan aldrig hinner bli färdig med något innan jag får lust att göra något annat istället. Detta resulterar så klart i en massa halvfärdiga projekt, bl.a. den elektrifierade versionen av BHJ. Någon gång hoppas jag kunna göra klart den och jag har flera nya idéer för den banan. Sedan så är det så att jag inte kan känna mig nöjd med något om jag inte tycker att det är perfekt, och perfektion är inte lätt att uppnå (troligtvis omöjligt).

Bortsett från detta så har jag fått för mig att det dom flesta vill uppleva i en tågsimulator är att sitta i förarhytten och köra mil efter mil genom ett realistiskt landskap. Detta är inte något som lockar mig. Jag är mer intresserad av trafik, godsflöden m.m. Jag gillar att lasta och lossa vagnar, växla tåg och dylikt, men när det är dags att skicka iväg tåget från punkt A till punkt B så sätter jag hellre en AI-förare på det. Jag tycker att det är roligare att studera tågen från utsidan. Därför så har jag börjat bygga enligt ett eget modulsystem där spåret är draget väldigt nära kanten (ungefär som en modelljärnväg) och där jag bara utnyttjar halva baseboards. Jag vet inte ifall detta skulle intressera så många andra än mig.

I alla fall så ser min grundmodul ut på följande sätt:

Vad gäller bilder i övrigt som jag postar här ibland så är ju själva landskapsmotivet bara en liten del i det hela. Vinkel och ljus (tid på dagen) har också mycket att göra med hur resultatet blir. Bilden på Ma loket ovan är tagen vid denna övergång och som synes så skulle det bli svårt att få till någon vacker bild ur så många andra vinklar.

Angående det mellansvenska landskapet så är det en liten modell på tre baseboards som jag tror jag skrivit någon annanstans. Om du vill prova att bygga någonting med hjälp av den så maila mig på sas391@telia.com så ska jag skicka över modellen till dig.

mvh .... Mats
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-29, 18:13   #6
Kiefer
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Standard

Har länge gått och väntat på att det ”mellansvenska landskapet” skulle dyka upp igen i något samanhang.
Jag skulle också vilja be om en kopia att ”leka” med och att vila ögonen på.
Kiefer1@spray.se

Harry
Kiefer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-29, 22:09   #7
marcusjm
Member

Standard

Häftigt. En idé (om du är intresserad Mats).

Du har aldrig funderat på en "svensk texturerings guide" eller liknande? Du är ju mästare på att få till det där svenska utseendet.

Om det blir något av ett SWE_Umake eller dylikt så borde dom helt klart basera sig på din textureringsteknik/layoutdragning. BHJ är väldigt fint men utan att överdriva, hade dina layouter(även halvfärdiga) frontat TRS försäljningen i sverige så är jag övertygad om att TRS såld mängder.

Appropå TRS användningen. Jag gillar gods mer också men framförallt ger TRS möjlighet att uppleva modellbanebyggandet jag aldrig hade möjlighet som ung. Det närmaste jag kom var lego-tåg .

mjm
Gammal 2004-11-29, 22:46   #8
Kiefer
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Standard

Stort Tack Mats!

Det är snyggt, riktigt snyggt och med så relativt få använda objekt dessutom.
Fast jag saknade faktiskt det ringlande dubbelspåret och bergsskärningen från bilderna lite.

Harry
Kiefer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-30, 00:07   #9
MatsH

Standard

Citat:
quote:Appropå TRS användningen. Jag gillar gods mer också men framförallt ger TRS möjlighet att uppleva modellbanebyggandet jag aldrig hade möjlighet som ung.
Så ser jag också på saken. En obegränsad möjlighet att leva ut sina modelljärnvägsdrömmar utan att behöva fundera över pengar och utrymme.

Citat:
quote:Fast jag saknade faktiskt det ringlande dubbelspåret och bergsskärningen från bilderna lite.
Tja, något ska man ju göra själv också.
Ärligt talat så blev den linjesträckningen inte särskilt bra, främst beroende på att jag uteslutande använde mig av "double track". Dessa har ju nackdelen att man inte kan använda "Straighten track"-kommandot på dom och det blir därför svårt, för att inte säga omöjligt, att göra riktiga raksträckor. Det bästa är att använda två stycken "single track" för att bygga dubbelspår, det har jag lärt mig nu. Så den banan är inte mycket att hurra för. Men det sägs ju att man lär sig av misstagen så ...

mvh .... Mats
Gammal 2004-11-30, 00:51   #10
Rc1166
Niträknare & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

MatsH!
Snyggt[8D] Synd vi inte har "drool" som på Auran.
Det är alltid lika kul att se hur duktiga de svenska Trainzanvändarna är.

Till alla!
Några av oss kommer att vara med på (H)Julmarknaden i Stockholm/Sollentuna den 11:e december och visa lite nya saker. Kom gärna förbi och snacka
Det vore kul att träffa så många av er som möjligt

Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-30, 01:03   #11
marcusjm
Member

Standard

Angående dubbelspår, är inte dom alltid "straightened"? Trodde det.

Men jag har också gått över till singelspår, framförallt för att det suveräna MP-Track paketet endast har singelspår. Det är för bra för att inte användas. Iofs, vid ett eventuellt SWE-U-MOD så borde man kanske köra med Aggregate för att folk skall slippa ladda ner en massa.

Dubbelspår har iofs en fördel, dom hjälper en att hålla rätt spåravstånd, jag lägger ut litet här och där som hjälpmedel.

marcus

mjm
Gammal 2004-11-30, 13:49   #12
Tomas
STW-member

Reg.datum: Oct 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

kan hinta om att jag gjort ett stort nytt svenskt spårpaket som är med på Svenska Tåg 2005, vilket kommer att passa till detaljerade växlar enl andi06's koncept, men med svensk växelgeometri, klot och växelmotor. Växlarna är dock inte med på Svenska Tåg skivan då de inte är klara än.

Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-02, 12:58   #13
Leopold
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Standard

Hej vilka fina bilder ni visar.
Tycker de är jätte fina.
Leopold.
Leopold besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-14, 20:42   #14
Joel
Medlem

Standard

MatsH, ser ut att vara en riktigt fin modul du gjort. Jag ser att du har ganska stora nivåskillnader i din grundmodul, och kanterna till dessa är ju alldeles raka och jämna. Dessutom har du också en svagt lutande backe som har en jämn och fin lutning hela vägen. Hur har du burit dig åt för att åstadkomma det?

Senast redigerad av Joel den 2005-04-14 klockan 20:46.
Joel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-14, 21:12   #15
MatsH

Standard

Citat:
MatsH, ser ut att vara en riktigt fin modul du gjort. Jag ser att du har ganska stora nivåskillnader i din grundmodul, och kanterna till dessa är ju alldeles raka och jämna. Dessutom har du också en svagt lutande backe som har en jämn och fin lutning hela vägen. Hur har du burit dig åt för att åstadkomma det?
Hej Joel!
Det finns hjälpmedel för detta i Trainz, så det är inte så svårt. Det kallas väl för Displacement-maps om jag inte har helt fel och hittas under Topology - Advanced. Om du tittar på min bild nedan så ser du hur jag menar. Först väljer du ett område med "Select Area" knappen (aktiverad/grön på min bild) Därefter väljer du vad du vill göra( Slope, Hill, Volcano etc.) och sist av allt så trycker du på "Fill" knappen, vips så har du skapat ett berg eller en backe. Det är bara att prova sig fram.

mvh .... Mats

Motörhead - Overkill

Senast redigerad av MatsH den 2009-11-30 klockan 15:09.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Dygtig Svensk rutebygger søges Erich Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 0 2004-10-07 10:10
Bild på omlackerade Swebus 5816! (Bild 92kb) DJ Clinton Lokaltrafik 1 2004-06-29 14:59
Godstågs bild prymikom Off-topic 0 2004-04-01 20:11
Hur visas bild på lok/motorvagn? Chhe MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 1 2003-12-13 03:07
Sända en bild Bertil Off-topic 18 2002-08-19 14:06

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:52.