![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2005
|
![]()
Ja, nyligen var det någon som la upp en tråd om musikinstrument och det inspirerade mig till denna tråd. Frågan är enkel, men kan ha många svar och det finns heller inget facit:
Vilket/vilka järnvägsfordon framkallar det bästa ljudet? Personligen säger jag Rc-lok + blockbromsade vagnar. Man får härliga associationer. Mvh Isak Senast redigerad av Isak3 den 2006-04-23 klockan 19:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
|
![]()
X60 med dess acerlation och skrikande bromsar
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hyttåksfettischist
|
![]()
Finns många. Klart är att det inte är eldrivet iaf.
Ett ånglok som står och pyser, är ju redigt härligt. Annars är det ju aldrig fel med ett dieselfordon som drar på. Förslagsvis T44 eller Tb.
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Helt klart ett rusande TB......
MVH, Mikael Webbmaster på Banbyggarna.se Vill Ni se fler järnvägsbilder, besök gärna min sida - där Ni även kan läsa om min MJ-samling och se tågfilmer. En del av Teamet som bygger Stockholmsrutten. ![]() ![]() http://www.micke-andersson.se http://www.banbyggarna.se http://mikaelsgallery.fotopic.net/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
T42, T44, TB, TMZ ja typ...
![]() sen är de ju nå vist med en ånglok i valfri fart dom låter bara gott helt enkelt ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Guest
|
![]()
Ljudet från ett accelererande X420-tågsätt ("Olympiatågen") var också ganska maffigt...
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Tidigare Krille400
Reg.datum: Oct 2004
|
![]()
En startande X10p. Låter skönast när man sitter inuti vagnen, men utanför låter det inte heller illa
![]() //Kristian=) Senast redigerad av Kristian den 2006-04-25 klockan 10:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
TMY, say no more
![]()
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2005
|
![]()
C20 med dens "konstiga" accelerationsljud...
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2006
|
![]()
En bromsande C14/C15 är ju så underbart
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Guest
|
![]()
Kom på några tågljud till, som nog yttetrst få har hört IRL på forumet:
En X2p eller en X3p på den "gamla goda tiden" på Roslagsbanan: Smattrande kontaktorer och skallrande glasrutor... behöver jag säga mer??? ![]() En gammal A24 på Nockebybanan eller Lidingöbanan under 1970-talet, lät inte heller helt fel... |
![]() |
![]() |
#12 | |
Medlem
Reg.datum: Nov 2001
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
|
![]()
Pågat har konstigt axelasionsljud
//Tobbe!
![]() |
#14 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2003
|
![]()
Ånglok såklart! Speciellt dunkandet av kompressorn, hela loket skakar när den är igång.
Sen är en gammal diesel inte heller fel. Vi har en jänkare här i Falun, den låter grymt skönt när den varvar upp. /Jonatan
![]() |
#15 |
Tidigare mrdaddydj
|
![]() ![]() Och en X2'a är ju verkligen inte helt fel den heller när den startar.