![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Hej allesammans!
Tänkte jag gör såhär, och startar en helt ny, fräsch tråd om modulprojektet jag håller på med (Läs den ursprungliga tråden här: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=19297 ) där man kan visa bilder på moduler, ställa frågor, komma med idéer och tankar, eller bara allt annat som rör modulprojektet. Något namnförslag förresten? Stockstad heter som bekant "huvudstaden"... Som det ligger till nu har vi två banor att bygga på. En dubbelspårig bana, namnförslag Stocksjöbanan, går söderut från Stockstad. Sen också en fyrspårig bana som går norrut från Stockstad. Utfarten från Stockstad går österut och banorna svänger där åt söder resp. norr. Inspirationen är hämtad från verklighetens Stockholm, men såklart massor av annat också. Alla är välkommna att bygga till projektet, sålänge man följer dessa enkla regler. Men det är också regler som självklart går att böja lite på, huvudsaken är mest att stambanan med dess skarvar följer reglerna, även om man i många fall ju kan bygga en övergångsmodul. Sidobanor som inte följer reglerna är självklart också välkommna! ![]() Spår: Jag använder mig för närvarande av "4mNB Gråbrun C" som medföljer STW's Svenska Tåg 2004 (Eller är det 2005?). Men det är såklart fritt att använda träsleepers, eller en lite smutsigare version osv. Huvudsaken det sker i en snygg övergång mellan den andra modulens spår (Här är det bra om alla håller kontakten med varandra). Men jag ser helst att man använder det nya spårpaketet från STW! Riktning: Centralstationen är i väst-östlig riktning men jag håller just nu på med en 90-graders kurva för fyrspåret så det kommer bli i Nord-sydlig riktning modulerna bör byggas. Samma sak med dubbelspåret STH: Jag hade tänkt mig en STH på runt 160-200 km/h på fyrspåret, men det får förstås variera lite grand. På följande länk finns det en utmärkt länk till ett dokument med lämpliga kurvradier: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=11519 Dubbelspåret bör också ha ungefär samma riktlinjer - men här kan man mycket väl tänka sig runt 100 km/h eller däromkring. Geografiskt läge på baseboard: Jag hade tänkt mig att spåren bör börja så centrerat som möjligt på baseboarden, det underlättar sammankoppling med andra moduler. Självklart kan här byggas övergångsmoduler. Elektrifiering: Självklart ska det vara elektrifierat! Detta finns dock inget som helst behov av på modulerna, utan jag åtar mig gärna att elektrifiera modulerna. Om man väljer att elektrifiera vill jag att det sker med Thomas nya kontaktledningspaket som finns på Svenska Tåg-skivorna Och kom ihåg: Ta gärna kontakt med varandra! Så man i största möjliga mån går att prata ihop sig, samordna moduler och så vidare! Men det allra, allra viktigaste: HA KUL! ![]() Huruvida jag gör med släpp vet jag inte, men lutar åt att jag låter alla byggare betatesta den slutgiltiga banan (Här kommer det krävas TRS2006 tyvärr), också vid ett eventuellt släpp skickar jag med samtliga KUIDs som behövs... Jag får fundera lite över det. Men ett släpp kan vi inte räkna med på ett bra tag, det här får bli lite vad det blir! ![]() Lycka till och visa gärna bilder, ni som bygger! Intresset hittils har varit stort, vet att därute finns moduler under byggnad! ![]()
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|