Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-28, 15:52   #1
Hgv
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Standard Problem med vägskydd

Jag har ett problem med plankorsningen Yttre Hamnen i Jönköping. Som jag har förstått det fungerar det i verkligheten så att för att man ska få "kör" i signalerna 161/131/133/163 krävs att vägskyddet är aktiverat och bommarna fällda. Åt andra hållet antar jag att samma sak gäller för signal 128. (Korsningen syns på kartbilden mellan signal 130 och 135.)

I RW har jag försökt simulera detta så gott det går:

- Från stationen finns gömda V-försignaler på varje spår, så när ett tåg startar från stationen aktiveras vägskyddet när V-försignalens länk passeras. Detta fungerar som det ska och det enda problemet är egentligen att bommarna inte riktigt hinner fällas i tid om man inte krypkör ut från stationen.
- Från andra hållet uppstår det problem. Jag har testat olika kombinationer men lyckas inte få till ett fungerande vägskydd tillsammans med fungerande signaler. Från väster till öster är det uppbyggt på följande vis:

[länk 1/2/3/4 från signal 128 på resp. spår, samt länkar från dvärgen vid 128 på spår 2 och 3] - [gömda V-försignaler] - [V-signallänk som pekar åt väster] - [länkar för bommar/vägsignaler] - [V-signallänk som pekar åt öster] - [baslänk signal 128 med tillhörande dvärg] - [gömd V-försignal]

Om jag tar bort signal 128 (som står i stopp på bilden nedan), så fungerar vägskyddet, dvs det aktiveras när ett tåg V-försignallänken från endera hållet, och bommarna höjs när tåget har passerat V-signallänken efter att ha passerat korsningen.

Med signal 128 på plats så verkar inte V-försignalen fungerar för tåg österifrån, utan vägskyddet aktiveras först när tåget passerar V-signalens länk. Signal 128 fungerar inte heller som den ska, utan verkar låsa sig i ett läge, ibland "kör vänta kör", ibland "stopp".

Finns det något sätt att få detta att fungera? Häftigast vore ju om man kunde scripta signalerna så att vägskyddet aktiveras när signalerna visar "kör". Hursomhelst är den här korsningen ganska viktig för att få till känslan på Jönköping C. Korsningen syns från stationen och man passerar ju i ganska låg fart.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg msi.jpg (183.4 KB, 214 visningar)
Filtyp: jpg Screenshot_Falköping to Nässjö_57.78379-14.16910_12-01-33.jpg (239.1 KB, 214 visningar)
Hgv besöker inte forumet just nu  
Svara med citat

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:10.