![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Aktuellt status på S1 1912 där vissa detaljer fattas såsom hastighetsvire,
motvikter på drivhjulen och fjädringar. Nya skriptet fungerar dock utan problem. S1 blev Sveriges sista tillverkade ånglok år 1953. NOHAB tog fram 20 stycken (SJ nr 1910-1929). Största tillåtna hastighet sattes till 80 km/t och dragkraften till 8,1 Mp. De S1-or som blev tilldelade södra Sverige sattes bl.a in i persontågs trafik på linjerna Halmstad-Nässjö, Borås-Alvesta och Falköping-Landeryd. De kunde också ses i snälltågs trafik mellan Borås och Karlskrona. Dock var antalet S1 lok för stort i Borås (9 st) så i början av 60-talet flyttades 5 S1-or till Malmö för persontågs trafik bl.a mellan Malmö-Ystad-Simrishamn. S1 loken drog även godståg här. S1 1912 var under hela sin driftstid stationerad inom Borås trafik distrikt och avställdes 1966. Skrotades i Kalmar 1974. Idag finns 5 stycken S1-or bevarade: 1914(SkJ), 1916? (Tyskland), 1921(SÅS), 1923 (JVM) och 1928? (England) |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|