|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2018-05-29, 05:52 | #1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 326
|
Ånglok SJ A8 1807 och A8 1808
BJ (Bergslagarnes järnväg) utvecklade från år 1927 4 stycken kraftfulla ånglok (H3s) för snälltågs
trafik Göteborg-Åmål. Man utgick ifrån tidigare BJ H3 lok men kraftfullare. STH sattes till 100 km/t (högst i Sverige) och dragkraft till 10,2 Mp. Deras tjänstgöringstid blev emellertid inte så lång, eftersom elektifiering av BJ startades upp. När SJ köpte BJ år 1948 omlittererades loken till A8. Nämnas kan att 15 enheter av denna lok typ exporterades till Nederländerna under mitten av 1940-talet. För närvarande utförs arbeten i Göteborg att få igång ett A8 lok. Det ena modellerade loket (A8 1807) har gasbehållare under det att A8 1808 har en turbogenerator för sitt belysnings system. Konfigureras i Surveyor. Både SJ A8 1808 och A8 1807 finns bevarade på BJ järnvägsmuseum i Göteborg. Nedladdning lok och tender: http://www.mediafire.com/file/wadgys...2018_05_29.cdp Handhavande dokumentation av mina fordon: http://www.mediafire.com/file/comobs...jko/ReadMe.pdf |
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|