|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2003-12-25, 17:53 | #1 |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
|
Bobybanan - en mindre bana från 1800 talet
Lite bakgrund om banan som hämtats ur historieböckerna på Stareborgs stadtsbibliotek:
Året var 1879, Karl rydberg en godsägare och "överherre" i området hade fattat tycke för de ett lokomotiv som han hade sett på en resa i England. Han lät en tysk man vid namn Adolf Krantz konstruera ett lokomotiv som gick på ånga. Meningen med loket var att det skulle trafikera den järnvägen som skulle byggas. Den skulle gå mellan Boby Herrgård där Karl Rydberg bodde och Stareborg som var en större stad i närheten. Där brukade Karl vara på biblioteket och läsa gamla böcker om olika saker som kunde göra honom ännu mer känd. Ett bibliotek som på den tiden var mycket ovanligt i denna lilla del av Sverige var ett ställe som inte varje Johansson eller Andersson kom in till. Karl hade som mening att järnvägen skulle vara hans privata som inte användes av någon annan en honom själv. Det blev dock inte som han hade tänkt sig. För år 1886 när man hade lyckats få alla mark man behövde efter att ha tvistat med en präst som tyckte att detta var ett djävulens påfund, det hade varit svårt att få hans mark som var så belägen att man skulle bli tvingad att bygga järnvägen runt en sjö som hette käringasjön. Det skulle bli en kostsam historia därav tvisten. Nåja tillbaks till Karls järvägsbygge. Han kom som ovan nämnt igenom prästens marker men några månader senare så hade prästen fått nog av allt som de gjorde med hans f.d ägor. Han tog en pistol gick ner till bibilioteket och skjöt Karl i magen, polisen tog honom sedan och slängde honom i fängelse i okänt antal år. Han dog en vecka senare den 28/5 1886. Karl Begravdes så småningom under Boby kyrkas klocktorn som idag står kvar som ett minnesmonument över denna framtidssträvande människa. Många idag lämnar blommor på hans grav, han blev känd som Stareborgs socknens järnvägsfantast. Järnvägsbygget stannade upp ända tills år 1904 då en person vid namn Axel Gyllenstjärna trodde att man kunde transportera personer och gods på ett smidigt sätt mellan gårdarna längs banan. Han restaurerade banan och byggde vidare mot Stareborg. Han lät även bygga några hus vid hållplatserna så att folk kunde vänta inne innan tåget kom. De hus som ännu står kvar i originalutförande(men renoverade!) är Grimlebo och Kvarnamålen. Järnvägen öppnade för trafik den 28/6 1906. Folk trängdes vid hållplatserna för att se när de rika i trakten färdades i de för den tiden lyxiga vagnarna. Det serverades även konjak för att lugna nerverna efter en sådan ovanlig upplevelse. Man lätt bygga en sidobana som gick mellan Grimlebo station och Jarlby någon gång år 1908-1909. Denna kom sedan att bli den stor pengakällan då persontrafiken sinade på banan efter 15-20år. Jarlebo var tillverkare av tändstickor och det finns en fabrik som gör detta än idag. Ni som har kollat på paketen har nog lagt märke till initialerna J.SW.TÄNDSTICKS AB som man ser i nedre vänstra hörnet. Denna fabrik är en stor arbetsgivare och många som bor i trakten jobbar där. Idag så är det museitrafik som gäller och många utländska turister kommer och besöker den årliga marknaden i Boby. Marknaden och smalspårets dag anordnas den 18/5 till minne av Karl och den 28/6 som ju var första gången denna bana trafikerades. ---- ---- ---- Banan trafikeras som sagt två gånger om året men även sommarhelgerna mellan 2/6 och 18/7. Då trafikeras den dock ej lika mycket. Hoppas ni kommer tycka om banan och att det var rolig läsning ovan! Ni får dock observera att jag använder objekt från KMJ V3.0 men ni får banan med objekten från KMJ V2.0! Så ni inte tar fel på detta nu, jag tackar håkan som gett tillstånd att använda objekten. Olaf Lindström, Olis |
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
Liknande ämnen | ||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Ånglok från 60 talet | Lt. Procyon | Tågbilder | 10 | 2005-01-12 18:29 |
Bild från min bana | Hinken | Landskapsdesign - Trainz | 7 | 2003-10-27 22:27 |
Lite bilder, 4 st a 60kb stycket, från min bana | Rojje | Trainz - Allmänt om Trainz | 4 | 2003-08-08 07:46 |
Lidingöbanan - tåg från 30 talet? | Pson | Off-topic | 32 | 2002-09-26 14:25 |