![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Hej,
För ett par dagar sedan så var jag på Biblioteket och tittade i böcker om Tåg. Där stog det bland annat skilnnaderna mot en vanlig boggie samt X2000 boggien. Dom vanliga boggierna som sitter på 60-tals och 80-tals vagnarna kan tydligen inte nudda rälsen hela tiden med alla fyra hjul utan endast en sida kan nudda rälsen åt gången. Detta kunde i högre hastigheter än vad ett InterCity tåg fick köra i leda till en Urspårning. Men boggien på X2000 är speciell. Samtliga hjul är oberoende av varandra och detta innebär att alla hjul kan nudda rälsen samtidigt. Då kan man köra i högre hastigheter utan att spåra ur. Denna information eller mitt sätt att förklara på behöver ju inte stämma, men detta är vad jag minns ifrån boken. Jag undrar: Kan en X2000 Vagn klara hastigheter uppemot 500 Km/h utan att spåra ur? Då samtliga hjul ligger emot rälsen? Kan ett InterCity köra i 200 Km/h på Sveriges Järnvägar utan risk för urspårning? Om ja, finns det någon gräns? Tack på förhand och hoppas ni har förståelde över mitt upplägg angående detta! Med vänlig hälsning: Pson ![]() |
![]() |
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
InterCity rusar fram [Bild] | Pson | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 5 | 2003-11-30 23:15 |
Med InterCity till Örebro | Pson | Off-topic | 8 | 2003-10-31 12:18 |
InterCity till den stad med bäst förbindelse? | Pson | Off-topic | 9 | 2003-08-20 20:09 |
Tåg spårar ur, fel växlar läggs om... | Pelle E | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 2 | 2003-03-08 22:33 |
jag söker nya tåg till msts Rc4 X2000 intercity | seahawk | 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails | 1 | 2003-01-15 16:31 |