|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2002-09-23, 02:22 | #1 |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
|
Tips och trix -öka framsen i tröga rutter
Hej
Shape File Manager http://www.railpage.org.au/steam4me/...s/sfm_faq.html Gör underverk med slöa rutter. "Distance Visibility Adjustment (added in ver 2.2): lets you adjust the maximum distance at which objects are visible (modellers should really be doing this, so that small scenery items disappear over 500m). This will help improve frame rates on routes with a high object density." Jo de va så ja gjorde med "KMJ-rutten", ändrade på en massa Shapes-filer (minst 100 filer ändrade ja på) från ursprungligt 2000 m. på alla objekt, ändrade ja till mer lämpligt avstånd. Ett exempel är flatpeople, vem kan se dom på 2000 m. håll, de räcker med 100 meter.! Ju fler polygoner som ett objekt innehåller ju mer suger de på datorn. Stora objekt får man försöka dra ner på avståndet. Allra bäst är när man kan ha olika nivåer på polygonerna, då kan man ha max antal nära objektet och mindre polygoner på lite håll. "LGV-med" är en rutt som suger frames. Inte så underligt när alla objekt är visible på 2000 m. Om man ändra till betydligt kortare avstånd så ökar framsen i rutten. Ta ett exempel. Gantrys, där även antal polygoner måste tas med i beräkningen. Svenska gantrys Franska gantrys !! Om då datorn måste hålla alla gantrys inom 2000 meter i minnet, så förstår man att de suger. Man kan ju välja andra avstånd än 500 meter, ja tycker kanske att 700 är lagom, om man har en snabb dator. Kollade på rutten "seaview2", där suger de rätt bra. Oj då allt står på 2000 meter. Lycka till i framesjakten Hawk |
|
|
|
Liknande ämnen | ||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Tips på bra/trevliga rutter | Joel | Landskapsdesign - MSTS / Open Rails | 35 | 2005-05-25 03:19 |
Tips på rutter önskas | Daniel R | Trainz - Allmänt om Trainz | 2 | 2004-02-29 22:13 |
Tips på bra rutter? | Joel | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 1 | 2003-01-28 00:47 |
Tips på bra rutter! | Pierre | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 1 | 2002-10-14 10:21 |