|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2007-10-20, 16:10 | #1 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
|
Konvertera Gmax-modeller till .3ds/.x
Hej!
Har efter ett par dagars idogt letande efter programvara lyckats konverterat mina Gmax-modeller till .3ds-format. Här följer en snabb guide i hur jag gjorde: Steg 1: Följ följande tutorial http://www.freewebs.com/irrlicht/gmax.html till steg 11. Första länken är bruten, den ska hänvisa till denna fil: http://download.microsoft.com/downlo...gmax_setup.exe Ignorera steg 6-9, vi använder ju en färdig fil. Steg 2: Så, nu har vi en .x-fil. Vad gör vi med den då? Tja, antingen importerar du den direkt in i 3d-canvas om du är duktig med det programmet. Tänk på att allt som har att göra med texturering och mappning kommer att gå förlorat. Det måste alltså göras om. Eller, om du vill få in filen i 3ds gör du såhär: Steg 3: Överkurs Ladda ner en trial version av DeepExploration (182 MB ): [url]http://www.righthemisphere.com/support/downloads/download.php]/url] Det är bara att fylla i alla uppgifterna och längst ner kryssa i rutan: Right Hemisphere Products Please click in the check boxes to select the products you wish to evaluate. X Deep Exploration Standard and CAD Edition I DE: Leta upp din fil i browsern, kör sedan en vanlig "Save as" och välj AutoDesk 3D Studio. I 3Ds kommer du antagligen att få texturera om modellen, men eftersom mappningen är oskadd är det ju en enkel sak att göra. Hoppas det gick att förstå, annars är det ju bara att fråga på. /Johan |
|