|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2010-05-25, 17:18 | #1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
Olydiga vägskydd
Jag har installerat tre vägskyddsanläggningar och skrivit in 500 meter för SI och SII i triggers.Men den regeln följs inte när det gäller försignalerna. Så här reagerar dom: Perrongbom 262 megter resp. 445, kryssignal 450 resp 425 m och vägbom 395 resp 361. För att ge lokföraren en chans att reagera har jag därefter flyttat fsign bakåt 25-60 meter. Frånsett försignalerna fungerar anläggningarna förträffligt.
En bra fråga: Samtliga anläggningar har en mer eller mindre koppling till bangård. Kan växlar påverka? Över till det allvarligaste problemet. Framför stationshuset löprt två parallella spår på ömse sidor om en perrong.Det ena spåret är ett genomgående BJ-spår, det enda (Ekankal-räls) blindspår för DVVJ-trafiken. På det sistnämnda spåret skall en rälsbuss stå parkerad en bra bit framför bommarna. Perrongbommarna styrs av trigger på BJ-spåret och har ingen koppling till DVVJ-spåret. Ändå ligger bommarna ständigt nere när rälsbussen står parkerad. Alltså: När rälsbussen kommer in mot station går bommarna ner - och stannar i nedfällt läge. De två spåren korsas av en rälsöverfart (svs-rdtr). Kan denna vara anledningen till att signaler överförs på något sätt? Nils Blid Senast redigerad av Nils Blid den 2010-11-05 klockan 00:30. |
|