![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Hejsan
Jag håller på att ge mig in i skapande av 3d modeller till Trainz men är ny på Blender och naturligtvis även på att få in det i Trainz (har erfarenhet från ett annat 3D program sen tidigare - truespace). Eftersom jag inte är fakir så kör jag Blender 2.5 serien (senaste betan) och har lyckats få det nya trainz_export skriptet som finns att funka där. Men jag stöter på problem när jag skall ha med en textur över till Trainz. Mitt flöde var följande - jag skapade en kub med textur i Truespace. Exporterade denna till Blender mha Collada export. Läste sen in denna i Blender och den såg bra ut (texturen var kvar men felskalad). Gjorde export från Blender och fick ut: en .im fil en .texture.txt fil en .xml fil samt två jpeg filer (har även testa med tga filer) för texturen. När jag sen importerar detta i Trainz så får jag en varning: "Texture 'file_0.texture' is missing or could not be loaded for mesh 'kubmtextur.im'." I CMC så står objektet som felaktigt. Vart sjutton tog .texture filen vägen? Varför skapades inte den? Är det något fel jag gjort i Blender? Behövs den? Skall Trainz skapa den? Förvirrad! Hjälp tas tacksamt emot. |
![]() |
![]() |