![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#29 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Jo, alla vagnar ur -3-serien (1898-års modell) hade dubbla bromsbackar, det är det enklaste sättet att skilja på dessa modeller och tidigare modeller (-1 och -2-serierna) som, som du säger, hade enkla bromsbackar.
Just N3 är väldigt lik den tidigare modellen N1, där de bromsade vagnarna hade enkla backar. På smalspår och privatbanor kan det säkert ha skiljt sig, men de flesta privatbanor lät (precis som jag) bygga sina N3 vagnar efter SJ's orginalritningar.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |