![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#20 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Allans (eller Allan-Tricks) slidstyrning är en förenklad variant av Stephensons slidstyrning och var ganska vanlig fram till sekelskiftet 1800/1900. Skillnaden mellan de två är att Allans slidstyrning har raka kulisser, istället som för Stephensons, böjda. Anledningen till detta var att det var dyrare och svårare att tillverka böjda kulisser med sådan precision som erfordrades i början. Även Walschaerts styrning hade en variant med raka kulisser som benämndes Helmholtz' slidstyrning. Dessa två med raka kulisser fick dock aldrig något större genomslag, jag skulle gissa att de ger en sämre slidrörelse, så Stephensons eller Walschaerts var att föredra.
Allans: http://upload.wikimedia.org/wikipedi...valve_gear.jpg Jämför med Stephensons (dock en väldigt märklig variant, då den är monterad mellan ramarna): http://en.wikipedia.org/wiki/File:St...valve_gear.jpg Se animationen på denna sida så förstår du nog principen: http://en.wikipedia.org/wiki/Stephenson_valve_gear Står inte detta i Ånglokläran som du har? Men på Ke/K4 så sitter styrningen mellan hjulen, så den behöver du inte animera. Det du har byggt är till smörjpumpen.
__________________
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2011-06-08 klockan 13:17. |
![]() |
![]() |