![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#14 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Det tar sig. Y var ju SJ's klenaste loktyp och med sina futtiga 290hk kan jag förstå att de slopades tidigt. Jag är dessutom förvånad att loktypen klassas som tåglok och inte växlingslok. Det kanske var där som slidstyrningen gav vika, att man mot slutet satte in dem i växlingstjänst vilket sliter mycket på slidstyrningen som länkas om mellan sina ändlägen ständigt.
Sprang för övrigt på en sen bild på Y 990, tagen 1932 då loket bara hade 4 år kvar till slopning: http://www.sikasbulletinen.se/res/In.../loket1932.jpg
__________________
-k- |
![]() |
![]() |