![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
Klart för nedladdning av Atlantic ångloket SJ A1011.
Under perioden 1906-1909 byggdes sammanlagt 26 stycken A lok (SJnr 1000-1025) med hjulföljden 2B1(Atlantic typ) för att sättas in i snälltåg på de befintliga stambane näten såsom Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. Under utvärderingstiden så kom man upp i hela 137,5 km/timmen och dessutom så behövdes bara ett A lok i jämförelse med 2 Cc lok för att framföra 12 boggie vagnar + en 2-axlig vagn. A loket kom upp i 105 km/timmen under denna test. Allt eftersom A loken levererades så stationerades de i Stockholm (7), Göteborg(7), Nässjö(6) och Malmö (6). Dock blev det snart uppenbart att trots hög fart så hade A loken svårt att starta tyngre snälltåg och samtidigt så byggdes B loket och lite senare även F loket. Detta ledde till att A loken mer och mer övergick till persontågs tjänst. År 1928 spelade de en undanskymd roll med trafik på bl.a linjerna Mjölby-Hallsberg-Krylbo, Göteborg-Halmstad och Falköping-Nässjö. Av ursprungliga byggda 26 Atlantic lok så byggdes 8 om till axelföljd 2C. De övriga 18 skrotades mellan 1935-1939 utom A1001 som nu finns bevarat på järnvägsmuséet i Gävle. Det modellerade A1011 blev det sista Atlantic loket i tjänst, närmare bestämt i Östersund. Ångloket A1011 http://www.mediafire.com/download.php?3rp8e27dw23zaey 2. Tendern A1091 http://www.mediafire.com/download.php?xgzmzu8a1oubvsx |
![]() |
![]() |
Taggar |
ånglok |
|
|